Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Spousta přístrojů i kuchyňka. Speciální vagon testoval novou trať

  18:10aktualizováno  18:10
Řada barvených tlačítek, kamera, tiskárna, vysílačka, LCD monitor, ale i kuchyň a lůžková prostor. To vše a mnoho dalšího ukrývá unikátní měřící vůz trakčního vedení, který dva dny prověřoval připravenost první hotové části dvoukolejné tratě mezi Pardubicemi a Hradcem Králové.

Technici ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) vyrazili s jedinečným zařízením na osmikilometrový úsek dvoukolejky mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem ve středu a ve čtvrtek a celkem provedli deset měřících jízd.

„Jízdy probíhaly v rámci technicko-bezpečnostní zkoušky. Začalo se ve středu jízdami při rychlosti 50 km/h, kdy prověříme geometrické parametry trati. Přitom zjistíme, zda odpovídají projektu a jestli na nich nejsou nějaké závady, které by bránily provozu,“ říká náměstek ředitele Úseku elektrotechniky a energetiky SŽDC Milan Rath.

Zjištěné hodnoty se následně kontrolují i při maximální plánované rychlosti, která by mohla v případě zdařilých testů být od počátku prosince zvýšená až na 160 kilometrů za hodinu.

„V obloucích se například ověřuje, zda nedochází k posunu drátů mimo sběrač, kdy by mohlo dojít k nehodě či poškození,“ doplňuje Rath. Sleduje se ovšem i možné překážky v podobě větví stromů v blízkosti tratě.

Ve čtvrtek se pak jízdy zaměřily na prověrku dynamických parametrů, kdy se testovala spolupráce sběrače na lokomotivě s trakčním vedením. Měří se například přítlačná síla. Poté se data vyhodnotí a ověří se, zda výsledky odpovídají předepsaným normám. Vše podstatné se odehrává v prosklené vrchní části, kde jsou křesla pro dva odborníky, kteří ovládají a sledují zařízení v „kukani“.

„To je lidové označení, ale oficiálně je to prohlížecí kopule. Posádku na měření tvoří minimálně čtyři pracovníci. Vedoucí sedí u zařízení ve spodní části, řídí měření a vzájemně spolupracuje se zbytkem,“ popisuje Rath.

Sbírat hodnoty začne vůz automaticky při výjezdu na prvním stožáru. Spustí se tak software, který data ihned přenáší do počítačů. Pravidelná měření nutná pro údržbu vedení se na tratích do 100 km/h provádí jednou ročně. Nad tuto rychlost se měří dvakrát ročně.

Technici jezdí měřit i do zahraničí

Vůz, který je jediný v republice a běžně je umístěn v Bohumíně, ověřuje vedení na elektrifikovných tratích po celé zemi už od roku 1992. Vyráží však i za hranice.

„Máme celé Slovensko. Byli jsme i v Bulharsku a v plánu je příští rok i Maďarsko,“ vyjmenovává Rath. Není proto divu, že ve vagonu jsou prostory pro spánek a vaření. Ročně s ním technici najezdí v součtu téměř 25 tisíc kilometrů.

Za lokomotivou bylo kromě samotného šedočerveného vozu přistaveno dalších šest moderních vagonů Českých drah.

„Je to mu tak vždy z důvodu, abychom měřili jen to, co máme, a výsledky nebyly ovlivněné sběračem tažného vozidla, které je před námi. Pokud bychom měli dieslové lokomotivy, tak u nich bychom vagony nepotřebovali, jelikož by nic vedení neovlivňovalo. Máme spočítané, že šest vozů je dostatečných i s rezervou,“ dodal Rath.

Autor:



Nejčtenější

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

U vyhlášené zmrzliny auta už možná nezaparkují. Majitel obchodu je proti

Zastavit auto a pohodlně si dojít pár kroků pro zmrzlinu už dost možná nepůjde....

Slatiňany plánují, že budou více chránit lidi přecházející hlavní silnici v místě, kde se prodává vyhlášená zmrzlina....



Jandač nominoval na domácí turnaj, představí se i Jaškin či Chytil

Josef Jandač předává českým hokejistům své vize a nápady. (14. února 2018).

Trenér české hokejové reprezentace Josef Jandač zveřejnil nominaci na Carlson Hockey Games, turnaj v rámci Euro Hockey...

Olomoucko má šanci, že se druhý zápas s Opavou bude dohrávat

J. C. Fuller (ve žlutém) z Olomoucka útočí na koš Opavy kolem Jakuba Šiřiny.

Basketbalisté Ústí nad Labem ve čtvrtfinále play off NBL už podruhé zaskočili favorizované Pardubice a po domácí výhře...

Foxconn chce rozprostřít Mongoly po městě, vedení Pardubic tomu brání

Pracovnice montážní linky společnosti Foxconn

Tchajwanský výrobce elektroniky Foxconn, kterému vedení Pardubic zablokovalo přísun dělníků z Mongolska, chce...

Další z rubriky

U pardubické arény vzniklo nové parkoviště pro návštěvníky akcí

Vjezdu na parkoviště u Tyršových sadů brání několik velkých kamenů. Řidiči tak...

Návštěvníci pardubické Tipsport areny řeší už roky jeden zásadní problém. Nemají kde zaparkovat před hokejem nebo...

Odpůrce zdí proti povodni a kácení stromů v Žamberku se obrátil na policii

Dosud v Žamberku kvůli protipovodňové prevenci pokáceli na břehu Divoké Orlice...

Radnice v Žamberku je stále pod palbou kritiky kvůli zdem a mizejícím stromům na břehu Divoké Orlice. Neboli kvůli...

Cestující v Pardubickém kraji bude možná vozit po kolejích víc dopravců

Jednotka railjet poblíž České Třebové

Až dosud krajští politici tvrdili, že dopravu na železnici svěří po roce 2019 na dalších deset let jednomu dopravci. To...

emimino-diskuse
emimino-diskuse

Je fajn si občas s někým popovídat o tom, co vás trápí. S námi v tom nejste sami.

Najdete na iDNES.cz