Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Chvaletic doplul po Labi obří tanker, pod mosty šlo o centimetry

  11:06aktualizováno  11:06
Neobvyklá podívaná se po sobotním rozbřesku naskytla lidem na břehu Labe mezi Týncem a Chvaleticemi. Před jejich očima se hlemýždím tempem ploužila po vodě část obřího ropného tankeru, kterou dopravil remorkér na východ Čech z loděnic v Lovosicích.

Sobota byla posledním dnem, kdy se budoucí tanker vydal na posledních šest kilometrů po Labi do loděnice ve Chvaleticích. Na Labe ho spustili za velkého zájmu veřejnosti už v úterý.

Fotogalerie

Zkušený kapitán tlačného remorkéru František Hamza si musel po celou dobu plavby počínat zvlášť opatrně. Jak potvrdil, dopravovat podobné plavidlo do Chvaletic je ojedinělé. Plechová vana tankeru totiž neměla příď ani záď. Do cíle však dorazil s posádkou po čtyřech dnech bez potíží.

„V Kolíně jsme museli před mostem zapumpovat ponor, abychom se vešli, protože jsme byli vysoko. Nad ventily té vany bylo maximálně 15 centimetrů místa. Jinak byla cesta poměrně slušná. Časově jsme na tom velice dobře. Šlo to hladce,“ říká Hamza, který se v minulosti plavil po Labi do Německa a Francie s dvakrát tak dlouhými plavidly.

Remorkér plul rychlostí svižné chůze

S vanou ropného tankeru o hmotnosti 350 tun dokázal tlačný remorkér plout až 5 kilometrů za hodinu. „Je to takové rychlejší pěšky. Mít to příď, plujeme dvakrát rychleji,“ potvrzuje záludnost plavidla kapitán.

Loďmistr Jiří Stehlík měl na lodi na starosti tu nejdůležitější věc - navigaci, protože kapitán neměl šanci před 60 metrů dlouhé plavidlo vidět.

„Pod mosty je to jednoduché, horší jsou zdymadla a komory. Tam jsme tahali bláto, protože loď nemá špičku a klade to velký odpor. Zdrželi jsme se klidně i půl hodiny,“ popisuje průběh plavby muž, který stál na předku lodi s vysílačkou a komunikoval s kapitánem.

Ve chvaletických loděnicích už byli připraveni další „šífáci“, tedy muži na lodích, kteří měli na starost ukotvení lodi masivními lany k molu. „Budeme to ručně tahat dovnitř, tak to potřebuju mít na dosah rampě,“ ukazuje na obří výtah v loděnicích správce Jan Tůma. Od začátku března tady na středovou část čeká odříznutá příď i záď z chemického tankeru Christoph, který je ve Chvaleticích od 6. března.

Šestaosmdesát metrů dlouhou loď tam zkompletují do konce dubna, poté tanker popluje za zákazníkem do světa. Po zprovoznění uveze až 1 800 tun ropy.




Nejčtenější

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

ŘSD bez svolení provádí průzkum u D35, majitelé pozemků chystají žalobu

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem.

Lidé, kteří vlastní pozemky pod připravovanou stavbou dálnice D35 u Litomyšle, si stěžují, že jim zaměstnanci...



Foxconn chce rozprostřít Mongoly po městě, vedení Pardubic tomu brání

Pracovnice montážní linky společnosti Foxconn

Tchajwanský výrobce elektroniky Foxconn, kterému vedení Pardubic zablokovalo přísun dělníků z Mongolska, chce...

Manažery státní firmy, která vyrábí semtex, stíhá policie

Policisté před areálem chemičky Explosia v Pardubicích-Semtíně. (20. dubna 2011)

Policie stíhá dva klíčové manažery pardubického výrobce výbušnin Explosia kvůli podezření z nezákonného vývozu...

V Letohradu málem shořely saně, na kterých prchal Napoleon z Ruska

Požár v letohradském muzeu ohrozil tamní nejatraktivnější exponát, kterým jsou...

V letohradském muzeu hořela vitrína se saněmi, na kterých ujížděl císař Napoleon I. po krachu svého vojenského tažení...

Další z rubriky

Manažery státní firmy, která vyrábí semtex, stíhá policie

Policisté před areálem chemičky Explosia v Pardubicích-Semtíně. (20. dubna 2011)

Policie stíhá dva klíčové manažery pardubického výrobce výbušnin Explosia kvůli podezření z nezákonného vývozu...

Utýral seniora, který mu pomohl po návratu z vězení, viní muže obžaloba

Předseda Senátu Roman Drahný přistupuje k výslechu Martina Krpálka.

U Krajského soudu v Pardubicích začalo hlavní líčení s Martinem Krpálkem. Obžaloba mu klade za vinu, že sotva vyšel z...

Pardubickým radním se daří získávat pozemky pro terminál

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Zdá se, že by v Pardubicích mohlo už příští rok začít růst nové autobusové nádraží. To radní nazývají terminálem B,...

Najdete na iDNES.cz