Ze srovnání fotografie a vizualizace je dobře vidět, jak se okolí nádraží změní.

Ze srovnání fotografie a vizualizace je dobře vidět, jak se okolí nádraží změní. | foto: Vizualizace: Pardubický magistrát

Švýcarské miliony z Pardubic neodtečou. Musí se ale začít stavět

  • 3
Zástupci švýcarských fondů přijeli do Pardubic, aby se osobně seznámili s průběhem příprav kompletní přestavby náměstí Jana Pernera. Na tu mají radní oficiálně čas jen do konce roku. Z návštěvy však plyne, že Švýcaři vyjdou radnici maximálně vstříc.

Pravidla hry jsou na první pohled jasná: když Pardubice stihnou do konce letošního roku v prostoru mezí vlakovým nádražím a lihovarem prostavět zhruba sto milionů korun slíbených od Švýcarů, bude vyhráno. Ze země helvétského kříže přijdou peníze a radní pak budou mít ještě dost času celé dílo dokončit zhruba do března.

Jenže v tuto chvíli je stále klidně možné, že město termín nestihne. Přece jen stále nemá na projekt všechna povolení a také nevysoutěžila firmu, která bude stavět.

„Musíme doufat, že se nám například nebude nikdo odvolávat. Budeme soutěžit nejen cenu, ale i rychlost dokončení díla. Stavba by měla být hotová za šest až devět měsíců. Ve smlouvě budou i vysoké sankce za nedodržení termínů,“ uvedl náměstek primátora Jan Řehounek.

Jím zmíněné komplikace nejsou v České republice a v Pardubicích především však ničím výjimečným. I proto bylo velmi důležité, jak dopadne návštěva švýcarské strany a zástupců ministerstva financí přímo na místě, kde se má už v září stavět.

Radní potřebovali slyšet, že pokud by se o pár týdnů zpozdili, zástupci fondů je za to automaticky neodstaví od dotace, která činí více než polovinu očekávané ceny díla 180 milionů korun.

Švýcaři se ptali i na detaily

„Dopadlo to skvěle. O všem jsme se bavili a vysvětlovali jsme lidem ze Švýcarska, jaký je náš plán a harmonogram. Měla jsem z toho dobrý pocit. Myslím, že kdyby nám chtěli říct, že na nás kašlou, tak to udělali. Ale to se nestalo,“ uvedla spokojená náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Na druhou stranu jednání prý nebyla žádná přátelská selanka. Podle šéfa dopravního podniku Tomáše Pelikána, který se provázení návštěvy také účastnil, se Švýcaři ptali na až nečekaně velké detaily.

„Byl jsem překvapený z toho, jak podrobně znali projekt. Zajímali se o všechny možné podrobnosti a chtěli přesné odpovědi. Například říkali, jestli jsme připraveni na to, že v prosinci může napadnout půl metru sněhu a stavba se zastaví,“ uvedl Tomáš Pelikán.

Zároveň i on však potvrdil, že se z reakce hostů dalo usuzovat, že kdyby Pardubice skutečně začaly stavět a dílo by se posouvalo vpřed, tak by švýcarská strana dotaci neodmítla.

„Tak by se to dalo shrnout. Žádný bianco šek nám ale nevystavili. Zatím je vše nastavené tak, že musíme dotační peníze prostavět do konce letošního roku,“ doplnil Pelikán s tím, že to podle něj možné je.

„Pokud začneme stavět skutečně v září, tak v tom nevidím problém,“ dodal ředitel dopravního podniku, pro který stavba bude znamenat hned několik výrazných změn.

Vodotrysk ustoupí novému terminálu

Největší stavbou v okolí nádraží bude totiž terminál pro hromadnou dopravu, který bude stát právě na místě dnešního vodotrysku. Ten bude natolik veliký, že zvládne dopravu v obou směrech. Kvůli tomu se zruší dnešní stanice u bývalého lihovaru. Novinkou se stane i to, že auta nebudou od nádraží odjíždět kolem pošty, ale vrátí se zase na křižovatku nedaleko hypermarketu Albert.

„Zamezí se tak proplétání aut mezi trolejbusy,“ uvedl architekt projektu Tomáš Med.

Zajímavostí by pak měla být socha Jana Pernera, která bude stát nedaleko nádražní budovy. „Místo nese jeho jméno, navíc je spjatý se železnicí, takže to má logiku. Jeho mírně nadživotní socha bude stát přímo na chodníku, aby bylo zřejmé, že to je jeden z nás, Pardubáků,“ dodal Tomáš Med.