Svitavy nechtějí přijít o své celníky (iIustrační foto).

Svitavy nechtějí přijít o své celníky (iIustrační foto). | foto: MF DNES

Celníci ze stěhují do České Třebové, ve Svitavách v tom vidí mrhání

  • 19
Celníci ze dvou okresních měst budou od Nového roku působit v blízkosti nově vznikajícího logistického centra společnosti Metrans v České Třebové. Ve Svitavách proti tomu protestují.

"Je to plýtvání," kritizuje to svitavský starosta David Šimek. "Považuji toto rozhodnutí státních úředníků za naprosto nesmyslné. Tím spíš, že se všude hovoří o tom, jak je třeba šetřit," dodal. 

V posledních letech za převody budov a jejich rekonstrukce celní správa zaplatila ve Svitavách více než třicet milionů korun. Jednu z nich teď nabídne k prodeji, druhou bude zatím užívat jako centrální archiv.

Cena nové celnice

Celníci zatím tají, jak drahá modernizace areálu v České Třebové bude. Na otázku, kdy ze Svitav odejdou a co bude s areálem, mluvčí krajského ředitelství celníků v Hradci Králové Jitka Fajstavrová uvedla, že pokud celní správa opouští své objekty, převádějí se do majetku státu. "Ten s nimi pak dále hospodaří," dodala.

"Těch pár papírů, které tam budou, se stejně za pár let skartuje, od vstupu do Evropské unie se celní deklarace i další náležitosti provádějí v elektronické podobě. A co bude s barákem dál, to dnes nikdo neví," dodal Šimek.

"Obě budovy svitavského úřadu vlastní celní správa a po opravách a modernizacích plně odpovídají požadavkům na provoz vnitrostátní celnice," soudí poslanec parlamentu Jan Chvojka.

Současně poukazuje na to, že zatímco ve Svitavách stojí plně vybavené budovy patřící státu, v České Třebové se bude celnice a celá infrastruktura budovat znovu. A platit ještě jednou. "Je to výsměch," řekl poslanec Chvojka.

Svitavy a Ústí nebyly podle ministerstva dost efektivní

Poslanec Chvojka kvůli svitavské celnici interpeloval u ministra financí Kalouska. Ten mu potvrdil, že celní pracoviště pro Pardubický kraj bude skutečně v České Třebové.

"Probíhalo hodnocení efektivity dosavadních celních úřadů. Svitavský a Orlickoústecký podle něj patřily mezi osm, které nedosahovaly potřebné efektivity, napsal mi pan ministr," řekl Chvojka.

"Jak pan ministr Kalousek, tak já jsme často napadáni, že stěhováním celnice do České Třebové přihráváme kšefty kamarádům. To samozřejmě není pravda," komentuje hlasy kritiků českotřebovský starosta Jaroslav Zedník. Třebová je podle něj centrem regionu a celnice tu vždycky byla.

 "A byl v ní pravidelně proclíván čtvrtý největší objem zboží v republice. A kontejnerové překladiště ve své blízkosti celnici potřebuje," dodal.

"My jsme jako město celní správě věnovali barák za 10 milionů korun. V Ústí nad Orlicí přitom celníci platí šest milionů nájmu ročně. Samozřejmě, že je levnější mít pracoviště ve svém objektu, než být v drahém pronájmu," řekl starosta.

Za další argument stěhování považuje skutečnost, že do nového logistického centra se budou sjíždět vlaky z Hamburku, Bremershavenu, Amsterdamu a Rotterdamu. A odtud se budou rozvážet do klíčových terminálů po značné části Evropy.