Dělníci před vlakovým nádražím dokončili stavbu přestupního terminálu, která se svým rozsahem i výší investice řadí k jedné z největších ve městě za poslední roky.
Od křižovatky ulic Tovární a Marie Majerové až po křížení ulic Nádražní, Olomoucká a 5. května je nové úplně vše.
Silnice se zpomalovacími prahy, bezbariérové žulové chodníky, nové osvětlení, vzdušné autobusové zastávky, odpadkové koše na tříděný odpad i lavičky, které zaujmou zábranami proti polehávání.
„Jsme rádi, že jsme do investice šli v této době. Železnici se začínají vracet cestující a začíná růst obliba veřejné hromadné dopravy. Terminál ve městě chápeme jako významný přestupní uzel veřejné dopravy pro celý region,“ řekl místostarosta Svitav Pavel Čížek.
Investice za 76 milionů korun, kterou z šedesáti procent zaplatila Evropská unie, zahrnuje 60 bezplatných parkovacích míst. Dostatek stojanů mají k dispozici i cestující, kteří k cestě na nádraží a přestupu na vlak nebo autobus využijí kolo.
„Součástí nového prostoru je také zděný stánek s tiskovinami a občerstvením nebo veřejné WC, které imobilní občané mohou otevírat takzvaným euroklíčem,“ sdělil mluvčí města Svitavy Jiří Johanides. Celý prostor před nádražím snímá kamerový systém.
Slavnostní otevření terminálu, které je naplánováno na sobotu 1. června a vedení města ho spojilo s oslavami 170. výročí trati Česká Třebová -Brno, ovšem bude pár věcí kazit.
Přestože je celé přednádraží bezbariérové a Svitavami obvykle projíždějí už jen nízkopodlažní soupravy, k druhému nástupišti vedou jenom schody. Druhou možností je složitý příjezd, ovšem pouze pro zaměstnance dráhy.
„Už před několika lety jsme železničáře informovali, že budeme žádat o evropské peníze a že by bylo nejvýhodnější, kdybychom investici spojili. V té době však neměli vyjasněné majetkové vztahy. Infrastruktura nebyla převedená z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty,“ vysvětlil David Šimek důvody, proč samotné nádraží alespoň lehkou modernizací neprošlo.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se Svitavami do budoucna počítá, ovšem až v rámci dálkově ovládané tratě mezi Skalicí nad Svitavou a Českou Třebovou. „Předpokládá se zřízení výtahu na ostrovní nástupiště,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Cestující na vozíku nebo maminky s dětmi se do té doby musejí spolehnout na železničáře, kteří jim pomohou zdolat schody, nebo je k ostrovnímu nástupišti doprovodí po služební cestě přes koleje.