"Na střední to ještě nevyšlo, po příchodu na univerzitu jsem ale měl velké štěstí, když jsem se potkal s angličtinářkou, paní magistrou Denksteinovou, která moji myšlenku podporovala,“ vzpomíná na první podnět Kozlík.
Petr KozlíkStudent informatiky na Fakultě elektrotechniky a informatiky Univerzity Pardubice, pochází z Přelouče. Narodil se v roce 1990 v Pardubicích, vystudoval techniku na střední škole v Přelouči. V Norsku studoval počítačové sítě a bezpečnost, bezpečnostní plánování a tvorbu kontingenčního plánu, využití chytrých zařízení v praxi, norštinu a norskou kulturu. Aktivity na univerzitě: Je zakladatelem studentské skupiny Geek Group, která socializuje studenty, připravuje přednášky a workshopy, členem užšího realizačního týmu akademického sdružení aktivních lidí na UPa, Technologickým skautem, který pomáhá vyhledávat pracovní příležitosti pro studenty univerzity. Pro Zuzanu Roithovou v prezidentské kampani spravoval sociální sítě a připravoval prezentace. |
Poté, co se ve dvou semestrech seznámil se životem na vysoké škole, se student Fakulty elektrotechniky a informatiky rozhodl vzít vše do svých rukou.
"Zpočátku nebyl ten stisk tak pevný, ale pak najednou dostaly události rychlý spád," dodává.
Čekaly jej konzultace, podání přihlášky, testování, pohovory, vyplňování smluv a spousta dalších byrokratických úkonů.
"Celý ten nekonečný proces ale za to určitě stojí," myslí si student, který na pobyt v Norsku bude vzpomínat celý život.
Odlétal na začátku českého zkouškového období a naordinoval si, že zvládne co nejvíce předmětů ještě před odletem.
Místo příprav a balení se stresoval výukou, měl totiž zapsané předměty jak v Pardubicích, tak v Norsku. "Byla to fuška a všem můžu doporučit, aby se soustředili jen na zahraniční stáž. Tak si to víc užijí," radí.
Doporučuje také, aby se zájemci o studium v zahraničí nebáli.
"Třeba v Norsku je to úplně jiné než u nás. Hlavně v přístupu ke studiu. Většina studentů si totiž uvědomuje fakt, co studuje a proč to studuje. Učitel je v podstatě v pozici mentora, který udává pouze směr. Ve škole se navíc v podstatě žije," chválí tamější systém.
"A když vás učení nebaví a během odpoledne přijde KOPR (Kompletní Odpor Pro Práci)? Nevadí, můžete relaxovat, zacvičit si v posilovně, zahrát pinčes. Sportovišť a prostor pro trávení volného času je tam spousta."
Sám sebe se Kozlík občas ptá, co mu Erasmus dal, nebo vzal. "Nasměroval mě a při pobytu tam jsem si uvědomil řadu věcí. Z Norska jsem už nějaký čas doma, ale pořád z toho čerpám," tvrdí student, který má nyní po celé Evropě kamarády.
Svoji angličtinu vylepšil z nuly na pracovní úroveň. Procestoval pěknou část Norska, napil se vody z ledovce.
Při rybaření na moři v malé loďce viděl divoké delfíny. Proběhl se na běžkách po olympijských stopách. "A samozřejmě toho bylo daleko, daleko víc," dodává mladý muž z Přelouče a vrstevníkům doporučuje: "Když budete mít možnost, neváhejte a jeďte."