Hodnotitelé slohů při státních maturitách požadují, aby se studenti přesně

Hodnotitelé slohů při státních maturitách požadují, aby se studenti přesně trefili do daného žánru. Student Karel Martinec píše originálně, a tak málem propadl. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Student: Maturitní slohovky hodnotí lidé, kteří nikdy nic nenapsali

  • 7
Karel Martinec z gymnázia v Ústí nad Orlicí se může pochlubit cenami z celostátních soutěží v českém jazyce. I přesto složil maturitní zkoušku z češtiny jen s velmi těsným výsledkem. Skandál související s podivně opravenými maturitními slohy zasáhl i desítky dalších studentů z kraje.

Jsou studenti, kteří při známkování z českého jazyka prolézají dál jen s odřenýma ušima a naopak jiní excelují v literárních nebo jazykových soutěžích. Kritizovaný systém státních maturit dokázal poměrně neuvěřitelnou věc. Totiž že může být student, pro kterého platí obojí.

Nepovedené státní maturity

Obrovské množství odvolání kvůli maturitním slohům z češtiny dorazilo do Cermatu. Se svou známkou z písemky z češtiny nesouhlasí přes dva tisíce maturantů a další stovky odvolání přijdou v následujících dvou týdnech.

Rozhodující slovo budou mít kraje, kam se studenti odvolávají a kam Cermat pošle odborná stanoviska.

Místo češtinářů ve školách maturitní slohové práce známkovali externí hodnotitelé vyškolení Cermatem. Podle jejich hodnocení ale propadli i ti nejlepší. Za práce bez jediné hrubky.

Karel Martinec z gymnázia v Ústí nad Orlicí při maturitní písemce z českého jazyka unikl pětce jen těsně o dva body, přitom má za sebou významné úspěchy v češtinářských soutěžích.

"Nerozumím tomu, jak mohl takový student dopadnout tak špatně," neskrývá svoje zklamání nad systémem hodnocení jeho třídní učitelka Jiřina Doležalová.

Sám maturant má však v názoru jasno a nijak se se svou kritikou netají. "První premisa je, že věc, jako je jazyk, se nedá hodnotit podle tabulek. Navíc to hodnotí lidé, kteří nemají ponětí, co to je, něco napsat, a uchylují se pouze k tomu, že chytají za slovíčka a dělají z toho vybočení z tématu," řekl Martinec.

Student zůstává nad věcí

Ze třiceti možných bodů dostal Martinec za svou práci na téma "Jak poznám, že mě rodiče mají rádi" jen čtrnáct. Dvanáct už přitom znamená neúspěch. Čím si vysloužil tak špatné hodnocení, neví.

"Konkrétní chyby jsme se nedozvěděli, ty nám nikdo neoznámil, i když jsem se chtěl na svou práci podívat. Pouze od třídní učitelky vím, že jsem údajně nedodržel žánr ani téma," uvedl student.

Karel Martinec přitom vyhrál celostátní kolo soutěže Komenský a my. "Psal jsem esej na téma Vzdělanost naší doby a dob minulých. Prostě práce o stavu našeho školství," popsal. Postoupil také do celostátního kola olympiády v češtině a má se zúčastnit i finále. "Do finále už nepůjdu, z časových důvodů mi to nevyjde," podotkl.

Kontrast mezi úspěchy v soutěžích a neúspěchem u maturity je v jeho případě zarážející. "Třeba právě třídní byla zklamaná. Říkala to, co všichni ostatní. Maturity jsou podle ní na míru pro průměrné žáky. Ti v ní daleko snadněji uspějí, než ti, co vyvinou nějakou snahu navíc," řekl.

"Podle mě se hodnotí nehodnotitelné, bodovat jazyk se přece nedá. Jsou známy případy, kdy například jeden učitel přidělil za konkrétní práci 15 bodů, pak ji dostal ohodnotit ještě jiný pedagog a ten dal dvacet pět bodů. Proto také moje třídní zkusila dát moji čtrnáctibodovou práci také ještě jinému učiteli, a ten mi dal o deset bodů víc. Zůstávám ale nad věcí," konstatoval.