Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nádobí létalo, protože strojvůdce jel o 30 km/h rychleji, uvedly dráhy

  14:58
Cestující po hlavní železniční trati mezi Ústím nad Orlicí a Chocní prožili v pátek chvilku strachu o život, když ranní vlak IC 552 vjel příliš rychle do tamních oblouků a hrozilo vykolejení. „Černé skříňky“ lokomotivy později potvrdily, že strojvedoucí chyboval.

Ilustrační foto. | foto: Škoda Transportation

„Na základě analýzy dat bylo skutečně zjištěno, že strojvedoucí začal před obloukem brzdit pozdě a vjel do něj vyšší rychlostí. Strojvedoucí sice zahájil brzdění už před ním, ale na krátkou vzdálenost, což mělo za následek jen částečné snížení rychlosti a vjezd do oblouku vyšší rychlostí o přibližně 30 kilometrů za hodinu,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Svědkové ovšem poukazovali na rychlost vyšší s odvoláním na informační systém, který ve vlaku vidí cestující.

„Displeje ve vozech ukazují rychlost pouze orientačně s určitým časovým zpožděním, při vjezdu do oblouku tak vlak nejel rychlostí 140 kilometrů. V oblouku pak dál pokračovalo zpomalení soupravy na předepsanou rychlost, která je 85 kilometrů za hodinu,“ vysvětlil Petr Šťáhlavský.

Podle cestujících se vlak při vyšší rychlosti na kolejích koridoru dokonce naklonil, svědkové popsali, jaké létalo nádobí v jídelním voze. Pasažéři si pak během další cesty „ícéčka“ postěžovali na nepříjemný zážitek vlakovému doprovodu, který o události sepsal příslušný zápis.

A strojvedoucí za tuto chybu pyká, do řídicí kabiny rychlíků se jen tak nepodívá.

Chybou byla snaha dohnat zpoždění

„Neuposlechnutí návěsti, v tomto případě návěsti stanovující maximální rychlost, je u naší společnosti považováno vždy za závažný prohřešek s dopady na chybujícího zaměstnance. Bezpečnost cestujících, zaměstnanců a drážního provozu je naší prioritou. Strojvedoucí byl již vyslechnut a při šetření události spolupracoval, své chyby si je vědom. Bude finančně postižen a přeřazen na jiný pracovní výkon,“ uvedl mluvčí dopravce.

Příčinou chyby, tedy pozdního snížení rychlosti, byla podle něj zřejmě snaha zkrátit zdržení vlaku a přijet do dalších stanic včas.

Riziku selhání strojvedoucího dopravce podle mluvčího čelí takzvaným „seznáním“ trati, kdy musí trať projet s jiným strojvedoucím a během této cesty se seznamuje s poměry na trati - rychlostmi, umístěním návěstidel, zastávek a tak podobně. Lokomotivy jsou vybaveny vlakovým zabezpečovačem a tlačítkem bdělosti.

V současnosti se buduje na hlavních koridorových tratích nový evropský zabezpečovací systém ETCS Level 2, který podstatně přispěje k bezpečnosti drážního provozu a k eliminaci překročení rychlosti nebo projetí návěsti stůj.

„České dráhy již vyhlásily výběrové řízení na dodavatele technologie pro 663 vozidel, která na koridorech jezdí, ve finančním objemu přibližně 6,6 miliardy korun,“ dodal mluvčí Českých drah, který prosí cestující, aby přijali omluvu za chybu strojvedoucího z pátečního vlaku 552 i za nepohodlí, které jim bylo touto událostí způsobeno.

Trať bude plně bezpečná až po modernizaci koridoru

Ani sebelepší technické zabezpečení neomezí chybu člověka. Například vlak, který minulý rok skončil až v prostoru pro cestující na Masarykově nádraží byl vybavený zabezpečovacím systémem pro automatické dobrzdění, který však strojvedoucí vypnul.

Nyní správci dráhy chystají postupné zavedení evropského vlakového zabezpečovacího systému (ETCS), který nahradí desítky různých národních systémů. Počítá se s jeho rozšířením především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech.

„Jízda rychlostí vyšší než 100 kilometrů za hodinu bez ETCS na této trati nebude možná,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Podle něj správci železnic toto výkonné zabezpečení na některých úsecích připravují. V roce 2018 by mělo začít sloužit na tratích Petrovice u Karviné - Břeclav, Kralupy nad Vltavou - Praha - Kolín, Přerov - Česká Třebová, Nemanice I - Ševětín a Praha - Votice.

Se zabezpečením úseku koridoru údolím Tiché Orlice od Ústí nad Orlicí k Chocni, kde vlaky musí bezpodmínečně zpomalit, však správci železnice počítají až po jeho narovnání, tedy při modernizaci nejnáročnějšího úseku koridoru u Brandýsa nad Orlicí.

„V současně době dopracováváme studii EIA, potom zahájíme zjišťovací řízení. Následovat bude studie ekonomické návratnosti a studie proveditelnosti. Jedno z možných technických řešení počítá i s tunelovou variantou. V ideálním případě bychom stavbu mohli zahájit v průběhu roku 2019,“ dodal Jakub Ptačinský.

Autor:
  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 4:3. Obhájci získali druhý bod, zářili slovenští střelci

20. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  19:53

Obhájci extraligového titulu si berou zpět vedení ve finálové sérii. Hokejisté Třince zvládli...

Vysoká pokuta za nařčení Antoše. APK hlásí: Zadina znevážil jméno extraligy

23. dubna 2024  15:43,  aktualizováno  16:27

Po výhře 6:2 ve čtvrtém utkání finále hokejové extraligy si postěžoval, že názory experta České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zadina nařkl Antoše z ovlivňování finále: Špiní Pardubice, tlačí na rozhodčí

21. dubna 2024  21:31

I přes výhru měl ke spokojenosti daleko. Pardubický kouč Marek Zadina se po skončení čtvrtého...

Cena z výběrových řízení neplatí, D35 do Ostrova je už dražší skoro o miliardu

25. dubna 2024  18:17

Stát zaplatí za stavbu dvou úseků dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem mnohem více,...

OBRAZEM: Zranění páteře i mrtví, záchranáři trénovali zásah u nehody autobusu

25. dubna 2024  13:16

Sanitky a hasičské a policejní vozy obklopily ve středu autodrom ve Vysokém Mýte na Orlickoústecku....

Ruina zmizí. Po letech debat půjde bývalá pardubická restaurace Bobr k zemi

25. dubna 2024  9:46

Pardubice definitivně rozhodly, že zbourají bývalou restauraci v dukelském lesoparku. Místo tzv....

Nechte brankáře být! Přísný trend ochuzuje o emoce. Je to divné, uznávají i hráči

25. dubna 2024  8:58

Když Ondřej Kacetl opouštěl třinecké brankoviště, deset tisíc lidí v Pardubicích ho vypískalo....

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...