"Hlavní stížnost občanů na činnost městské policie dlouhodobě je, že strážníky není prakticky vidět. Stěžují si i na to, že téměř nechodí pěšky a jen jezdí auty. Ovšem to je při jejich počtech logické," uvedl starosta čtvrtého městského obvodu Petr Heřmanský.
Pardubická městská policie v roce 2010Počet lidí na jednoho strážníka: Liberec 1333 Pardubice 989 Hradec Králové 885 průměr 843 Průměrná výše pokuty v korunách: Hradec Králové 437 Pardubice 265 České Budějovice 174 průměr 298 Počet přestupků na strážníka: Kladno 240 Pardubice 150 Hradec Králové 136 průměr 161 Celková výše uložených pokut: 2008 5,8 milionu 2009 3,3 milionu 2010 3,5 milionu |
"Určitě bych jako občan uvítal, kdyby je bylo vidět víc. Ovšem ne, když přecházím silnici mimo přechod," vystihl názor mnoha lidí z Pardubic bývalý městský zastupitel Jan Linhart.
To, že nemá k dispozici ideální počet mužů, nezastírá ani šéf městské policie Petr Kvaš. Momentálně si musí vystačit s 91 strážníky. To na první pohled není málo, na druhou stranu je téměř nemožné, aby stihli naplnit projekt, podle kterého by měl každý občan znát svého strážníka osobně.
"Ideální by bylo, aby každý strážník měl na starost třeba dvě tři ulice. Pak by určitě mezi lidmi známý byl. To však momentálně nejde. Aby se naše situace výrazně zlepšila,museli bychom přibrat minimálně deset strážníků. To je ale otázka peněz," uvedl Kvaš.
Nabrat další strážníky by znamenalo miliony korun ročně navíc
A právě na financích jakékoliv posílení sboru městské policie padá. Šéfové radnice totiž hlásí, že na něj peníze určitě nedají. Za loňský rok utratili strážníci ve svém rozpočtu 48,5 milionu korun a řádově víc nedostanou.
"V tuto chvíli neplánujeme navýšit rozpočet městské policie. Ono přibrat deset lidí znamená utratit o miliony korun ročně více za mzdy a další náklady. Na druhou stranu mě překvapilo, jak špatně si početně naši strážníci v rámci republiky vedou," uvedl náměstek primátorky Jindřich Tauber.
Ovšem i při podprůměrném počtu se strážníci vloni činili. Celkem totiž lidem rozdali 13 376 pokut v souhrnné výši tři a půl milionu korun.
Obě čísla jsou vyšší než v roce 2009. Na druhou stranu se nedají srovnávat s těmi v letech 2006 až 2008. Tehdy totiž strážníci ještě měřili rychlost aut a udělovali tak mnohem více tučných pokut. "Byla tam minimální sazba tisíc korun, takže jsme vybírali mnohem více na pokutách," uvedl Kvaš.
Radar už se nemusí označovat značkami, bude více kontrol
Šéf strážníků se navíc se svými kolegy chystá na návrat k silnicím. Podle nového zákona totiž už nebude muset městská policie na měření radarem upozorňovat značkami, a tak se řidiči budou muset připravit na mnohem více kontrol.
"Už mi první starostové obvodů posílají návrhy, kde by chtěli měřit rychlost. Vše si ještě necháme schválit od zastupitelstva. Nestojíme o to, aby nás někdo napadal, že jen zbytečně vybíráme peníze do městské kasy. Chceme měřit tam, kde to má smysl," uvedl Kvaš.
Jeho muži se však mohou pochlubit i určitou velkorysostí. Ze statistik je totiž zřejmé, že v Pardubicích nepadají žádné drastické pokuty. V průměru každý člověk za přestupek vloni zaplatil 265 korun. To v Hradci Králové to bylo 437 korun.
"Ten rozdíl mě překvapil, musím se kolegy v Hradci zeptat, jak to, že jsou tak přísní," dodal šéf strážníků, ale hned na sebe prozradil jednu fintu, která průměr tlačí dolů. Strážníci totiž do pokut nepočítají manipulační poplatek 400 korun, který zaplatí každý, kdo na svém voze objeví nepopulární botičku. "To by pak průměr o 50 korun stoupl," řekl ředitel Petr Kvaš.