Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Desítky aut stály u chodníků nezákonně, stěžovatel zaměstnal strážníky

  • 773
Velká část řidičů parkuje ve městech i na vesnicích v ulicích u chodníku, kde to podle zákona není možné. Městská policie to však často toleruje. Stačí ale málo a nepsaná dohoda padne. Přesně to se stalo kvůli jednomu stěžovateli v Luži na Chrudimsku.

Skutečští strážníci, kteří slouží i v nedaleké Luži, řešili neobvyklý problém. Na podzim se na ně začal pravidelně obracet muž, který je upozorňoval na to, že desítky aut v jednotlivých ulicích porušují předpisy.

Co říká zákon o parkování?

Při stání musí zůstat alespoň jeden volný jízdní pruh široký nejméně tři metry pro každý směr jízdy. Při zastavení musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně tři metry pro oba směry jízdy. Místní úpravou mohou být v obci i mimo obec vyznačeny dovolené způsoby stání, nebo dokonce poloha vozidel.

Městská policie se tím musela zabývat. „Nemůžeme si zákon vysvětlovat po svém a přimhouřit oko,“ uvedl velitel městské policie ve Skutči Jiří Stuna.

Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích musí při stání zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně tři metry pro každý směr jízdy. To znamená, že vedle zaparkovaného auta by měla zůstat nejméně šest metrů široká silnice.

Tak široké ulice, které by něco takového umožňovaly, ale v českých městech nejsou. A výjimkou není ani Luže, kde stěžovatel nahlašoval desítky případů špatného stání.

„Za dob socialismu se tu stavělo tak, že se nepočítalo se zvýšeným výskytem automobilů. Lidé parkují všemožně, ale pokud zastavím někde, kde bych neměl, ale je to bezpečné, snažím se, abych nepřekážel, tak se to samozřejmě neřeší,“ uvedl starosta Luže Radek Zeman.

Když ale strážníky někdo upozorní na špatné parkování, musí podle Stuny zasáhnout. Byť sám připouští, že majitelé aut v Luži nemají moc možností postavit své auto jinam.

„Umístí se výzva pro nepřítomného pachatele přestupku, potom se občan dostaví k projednání, jestliže se nedostaví, předáváme věc s fotodokumentací na odbor dopravy v Chrudimi,“ uvedl Stuna.

I když aktivita stěžovatele v posledních dnech ustala, stejný problém se může kdykoliv a kdekoliv objevit znovu.

Koordinátor Besipu: Zákon nechme, jak je, byť se porušuje

Aby řidiči masově po celé zemi neporušovali zákon, museli by jej poslanci změnit. Anebo by města měla existujícím pravidlům přizpůsobit své ulice. A pak je tu poslední možnost - nechat to být a spoléhat na zdravý rozum řidičů i policie.

Právě k tomu se přiklání i krajský koordinátor Besipu Otakar Švec. „Je jasné, že na přestavění ulic nebudou mít peníze města, kraj ani stát. Zákon bych ale nechal tak, jak je, byť se permanentně porušuje. Sousta komunikací nevyhovuje současným normám, přesto po nich jezdíme,“ uvedl Švec. Ke splnění norem se podle něj města mohou dopracovat časem.

Například ve Slatiňanech na Chrudimsku postupně předělávají ulice na jednosměrky s vyhrazenými místy pro stání. V místní části Škrovád město silnici dokonce zúžilo tak, že jí projede jen auto jedním směrem a druhé musí uhnout.

„Některé ulice se naopak zužují, to je trend, je to bezpečnější, nutí to jet řidiče pomaleji,“ uvedl Švec.

Slatiňany jsou ovšem výjimkou, v Luži nic takového rozhodně nechystají. „Určitě jsou důležitější věci, které bychom tu měli řešit. Podle mne jde jen o to, aby se řidiči snažili být ohleduplní a co nejméně omezovali ostatní,“ uvedl Zeman.