Mezi Pardubicemi a Hradcem Králové jsou zatím jen kusy budoucí stezky. Hojně je

Mezi Pardubicemi a Hradcem Králové jsou zatím jen kusy budoucí stezky. Hojně je využívaná část z Pardubic do Rábů. Foto: Michal Klíma, MAFRA

Stezka na Hradec kompletní nebude, chybí totiž pozemky

  • 0
Za zhruba čtyři roky by mohla Pardubice a Hradec Králové spojit cyklostezka. To je o dost později, než si původně politici mysleli. Navíc bezpečná trasa nebude kompletní. Pod Kunětickou horou si cyklisté budou muset vystačit jen s pruhy na silnici.

Výkupy pozemků. Problém, který v Česku brzdí téměř každou dopravní stavbu. Výjimkou není ani plánovaná cyklostezka z Pardubic do Hradce Králové.

Situace zašla při jejím trasování tak daleko, že na část bezpečného propojení krajských měst politici úplně rezignovali. Stezka nepovede z Rábů směrem na křižovatku těsně pod Kunětickou horou.

„Tam jsme se prostě nebyli absolutně schopní dohodnout s majitelem pozemku na jeho odkupu. Abychom celou stavbu neblokovali, museli jsme vymyslet, jak místo obejít,“ uvedl krajský radní René Živný, který má výstavbu cyklostezek na starosti.

Ve hře bylo několik možností. Ta první navrhovala vést cestu druhou stranou hory, to znamená okolím vesnice Kunětice.

„Tato varianta by se nám líbila. Konečně bychom měli dokončenou stezku až do obce. Zvýšila by se tak bezpečnost cyklistů na cestě k nám,“ uvedla starostka Kunětic Jana Šilarová.

Jenže ta se nakonec dočká jen jakéhosi slepého ramene. Hlavní trasa totiž povede podle té původní, to znamená z Kunětické hory na Dříteč či Němčice. Ale s jednou komplikací.

„Od Rábů k restauraci pod Kunětickou horou budou jen cyklopruhy. Už jednáme se Správou a údržbou silnic, že by tam rozšířila silnici na úkor zbytečně rozlehlých příkopů. V tom případě by se tam bezpečné pruhy vešly,“ sdělil Živný.

Další problém podle něj představuje samotná křižovatka u restaurace Stodola. „Ta je natolik dopravně komplikovaná, že stále hledáme řešení, jak jí cyklisty provést,“ doplnil Živný.

Dále podle něj závažnější problémy s plánováním nejsou. Politici se třeba už smířili s tím, že stezka bude přerušená i na mostě přes Labe v Němčicích.

„Myslím, že tam není takový provoz, aby lidé nemohli bezpečně přejet přes řeku normálně po silnici a pak se zase vrátit na stezku,“ řekla k tomu náměstkyně pardubického primátora Helena Dvořáčková.

Naopak problém nebude s dalším přemostěním za opatovickou elektrárnou, kde vedení firmy dovolí stavbařům využít už stávající lávku. „Jelikož stezku budou určitě používat i zaměstnanci elektrárny, tak nám její šéfové vyšli vstříc,“ doplnil Živný. Naopak nový most bude stát u Vysoké nad Labem a překlene slepé rameno řeky. Vyjít by měl asi na 15 milionů korun.

Právě mezi Vysokou nad Labem a Hradcem Králové bude stát další dokončený úsek Stezky mechu a perníku. Ten první spojuje Pardubice a Ráby. Stavět by se měl už příští rok.

„Kompletně hotová trasa by měla být někdy v letech 2018, či spíše 2019. Musíme to stihnout, tak abychom mohli čerpat dotace Evropské unie, které končí v roce 2020,“ dodal Živný.

Ovšem politici musí na Brusel při žádosti o dotace použít „lest“. Ten už nechce podporovat stezky jako výdobytek turistického ruchu, a tak se jejich stavba musí schovat do rubriky „podpora zaměstnanosti“.