Na budoucí silnici vedoucí od obce Srch nebyla pracovní technika vidět ani ve středu. Spojnice, která řidičům usnadní nájezd na čtyřproudovou komunikaci I/37 ve směru na Hradec Králové, bude nejdelší na celé stavbě. Měřit má rovných 818 metrů. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Stavějte rychleji, žádají řidiči. Chceme, ale nejde to, tvrdí firma

  • 24
U Stéblové probíhá přestavba křižovatky, která má být podle plánu dokončena letos v prosinci. Řidičům, kteří úsekem denně projíždějí, se ale nezamlouvá tempo práce.

Když motoristé projedou trasu od Chrudimi do Hradce Králové, mohou cestou narazit na řadu dopravních staveb, které se v regionu budují. Jenže zatímco na obchvatu Chrudimi či třetím patře budoucí rychlostní silnice R35 v Opatovicích nad Labem je vidět posun prakticky každým dnem, na křižovatce u Stéblové je stavební tempo podstatně menší.

„Upřímně řečeno, moc nechápu, co tam celý rok stavějí, čilý ruch na staveništi vypadá jinak. Ať mi nikdo neříká, že se tohle nedá postavit za čtyři měsíce,“ vyjádřil nedávno v diskusi na serveru iDNES.cz své znepokojení Michal Černý.

Žádné stroje ani pracovníci stavební firmy nebyli k vidění ani na odbočovací větvi, která řidiče v budoucnosti zavede do obce Srch.

Zatímco stavbu mostů na estakádě „pětatřicítky“ v Opatovicích zajišťují desítky pracovníků, tak firma Chládek a Tintěra, jež má zakázku u Stéblové na starosti, vysílá na místo násobně nižší počet svých zaměstnanců. Proto to často vypadá, že je na staveništi pusto prázdno.

„Ono se staví, ale jen aby se neřeklo. Před týdnem jsem na úseku napočítal celé tři pracovníky!" přidal svůj poznatek Vladimír Fibinger.

Rozmrzelost řidičů navíc umocňuje fakt, že v místě musí kvůli souvisejícím omezením jízdu zpomalit. Nutné zúžení silnice má skončit na konci září.

Vedení firmy ale kritiku odmítá. „Stavba nemá jen svou akční část, kdy se hrabe, těží, sype, pokládá živice, ale i tu nudnější část, kterou jsou zkušební, kontrolní a zejména vyhodnocovací procesy technologií a pracovních postupů nebo technologické postupy se svými přestávkami,“ uvedl ředitel divize silničních staveb Petr Janeček.

Sám přitom připouští, že by si přál navazující práce urychlit. Kvůli plnění předpisů je prý ale uspíšit nelze.

„Z pohledu nezainteresovaného diváka se v některých chvílích může zdát, že se takzvaně nic neděje. Věřte, že i my bychom rádi byli více v akci a uspořili tím čas i naše finanční náklady,“ prohlásil Janeček.

Firma odmítá, že by počet pracovníků a techniky na staveništi mohl být vyšší.

Na jeho stranu se přidává i vedoucí odboru výstavby z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Hana Jarolímová. Právě ŘSD jako státní příspěvková organizace zřízená ministerstvem dopravy je investorem celé stavby.

„Chápu, že laikovi se může jevit v některých fázích výstavby nasazení pracovníků nedostatečné, ale nebývá tomu vždy tak,“ říká Jarolímová.

Ze zákona ŘSD žádné páky na firmu nemá, a ta tak může stavět dle svých možností. „Nemůžeme zhotoviteli nařídit urychlení prací v rozporu se souhrnem smluvních dohod,“ prohlašuje Jarolímová.

Archeologický průzkum stavební práce nezpozdil

Úpravu parametrů křižovatky, která je poslední stavební překážkou pro plánované zvýšení rychlosti na „Hradubické“ na 110 kilometrů v hodině, nezdržely jarní archeologické práce. Během nich pracovníci Východočeského muzea objevili na jedné z budoucích přeložek silnice třetí třídy středověkou vesnici.

„Záchranný archeologický průzkum se podařil dokončit na tyto poměry v nebývale krátkém čase. Přes dobrou práci archeologů zasáhl i do procesů výstavby,“ upozornil Janeček.

Po zprovoznění křižovatky se řidičům naskytne další možnost, kudy lze najet na pohodlnou čtyřproudovou silnici I/37 spojující obě krajská města. ŘSD přitom nevylučuje, že by k otevření částí křižovatky mohlo dojít dříve než na konci roku.

„Předpokládáme postupné uvedení jednotlivých větví křižovatky do provozu. Nejdříve napojení obce Srch, poté Stéblová (při dobrých klimatických podmínkách v říjnu) a nakonec musí být dokončeno propojení směrem Staré Ždánice,“ dodává Jarolímová.