Terminál městské hromadné dopravy na náměstí Jana Pernera v Pardubicích...

Terminál městské hromadné dopravy na náměstí Jana Pernera v Pardubicích projektanti navrhli co nejvíce subtilní, tak aby nezastiňoval architektonicky povedenou stavbu hlavního nádraží. | foto: Vizualizace: Magistrát města Pardubice

Šéf městské dopravy: na terminál se těšíme, ale děsíme se stavby

  • 13
Pardubická městská hromadná doprava ještě letos získá u vlakového nádraží svůj terminál. Ten nabídne komfort cestujícím i řidičům. Ovšem šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán má velké obavy z jeho budování. Stavba zkomplikuje provoz linek MHD.

Na jednu stranu radost nad očekávaným dárkem, na straně druhé obavy z jeho přípravy. Pocity Tomáše Pelikána, šéfa pardubické městské dopravy, jsou v případě přestavby náměstí Jana Pernera značně rozporuplné. Má obavy především z toho, co budování projektu za bezmála 200 milionů korun udělá s provozem „jeho“ trolejbusů a autobusů.

Terminál městské hromadné dopravy na náměstí Jana Pernera v Pardubicích.

„Stavba má začít za nějaké tři měsíce a my vlastně stále nevíme, co pro nás bude znamenat. Pokud bychom během budování nemohli zajíždět k nádraží, byl by to pro nás vážně velký problém,“ uvedl Tomáš Pelikán s tím, že podrobnosti k výstavbě by se měl dozvědět na připravovaných schůzkách s projektanty.

„Hloupé na tom je, že odpovědi na klíčové otázky jsem potřeboval znát nejpozději už včera,“ dodal ředitel dopravního podniku.
Jasné je, že totální přestavba prostoru mezi vlakovým nádražím a lihovarem nebude komplikovat situaci jenom linkám MHD. Ostatně radní města už dopředu žádají občany o trpělivost během náročné stavby.

„Bude to složité období. Jde o silně frekventovanou lokalitu a my chceme apelovat na to, aby lidé byli po dobu přestavby trpěliví a tolerantní,“ řekla náměstkyně primátora Pardubic Helena Dvořáčková.

Ovšem, všichni zúčastnění zároveň dodávají, že až bude hotovo, lidé budou sčítat jen a jen výhody nové fontány, věže pro ukládání jízdních kol, parkoviště a hlavně terminálu městské hromadné dopravy. „Jako hlavní jeho výhodu vidím v tom, že budeme moci zrušit zastávku u lihovaru, lidé tak už nebudou muset přecházet širokou a frekventovanou silnici, po které denně projede 22 tisíc aut,“ uvedl Tomáš Pelikán.

Všechny trolejbusy a autobusy budou totiž nově zajíždět právě do plánovaného terminálu. „V něm navíc plánujeme vybudovat zázemí pro pasažéry. Určitě nebude chybět tabule s časy odjezdů, ale i nějaké občerstvení nebo toalety,“ vypočítal Pelikán s tím, že i pro řidiče se chystá vylepšení komfortu.

Nebude chybět parkoviště kiss and ride

„Budou tam mít třeba místnost, kde si budou moci ohřát jídlo nebo odpočinout. Nyní musí se vším na nádraží, což určitě není ideální,“ dodal.

Na stavbu zhruba polovinou přispějí správci švýcarských fondů. V nejbližších týdnech radní vypíšou soutěž, ve které budou hledat stavitele díla. Když půjde vše dobře, poprvé se kopne do země ještě v prvním pololetí tohoto roku. Do konce prosince by pak mělo být hotovo.

„Tato část Pardubic je to první, co vidí návštěvník i domácí poté, co vystoupí z vlaku či autobusu. Že to není pohled hodný moderního krajského města, víme všichni. Letos máme možnost získat na tuto přestavbu dotaci 100 milionů proto s přípravou spěcháme. I rozpočet města je připraven na dofinancování této akce,“ dodala Dvořáčková.

V projektu se počítá i se stanovištěm taxislužby nebo takzvaným parkovištěm kiss and ride. To bude sloužit čistě pro vyložení a naložení cestujících, kteří jdou na vlak.

„Prostor před nádražím je koncipován tak, že by se tam neměla míchat individuální a hromadná doprava. V návrhu počítáme i s místem, kde by mohl vzniknout památník Jana Pernera,“ řekl autor projektu Tomáš Med s tím, že naopak hlavní silnice, která vede kolem nádraží, se nijak měnit nebude.