Celkový pohled na budoucí terminál.

Celkový pohled na budoucí terminál. | foto: Vizualizace Magistrát města Pardubice

Potíže na letišti. Firmy nechtějí stavět terminál, kvůli špatnému projektu

  • 8
Nejsou to ani dva měsíce, co slavnostně začala stavba nového terminálu na pardubickém letišti. Přesto už nyní hrozí, že se práce zastaví. Stavební firmy, které zakázku za čtvrt miliardy korun získaly, si stěžují na špatně připravený projekt.

Pokud by v chystaném letištním terminálu začalo hořet, konstrukce haly neunese žár a zhroutí se. Projekt je špatně udělaný a my podle něj dál nemůžeme stavět. Asi takto by se dal shrnout dopis, který na vedení firmy East Bohemian Airport zaslali zástupci stavebních firem Strabag a Chládek & Tintěra. Právě tyto dvě společnosti společně získaly zakázku za 256 milionů korun a na začátku června na ní začaly pracovat.

„Členové představenstva firmy EBA za kraj nám oznámili, že přišel dopis od stavebníků, kteří našli chyby v projektu. Uvedli, že ve hře je možnost jejich odstoupení od smlouvy nebo zastavení prací,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Společnost EBA vlastní ze dvou třetin město Pardubice a z jedné třetiny kraj. A právě jeho zástupci už dopředu avizovali, že se jim projekt příliš nezdá a jsou v něm chyby.

To ostatně potvrdil i posudek odborníků z Fakulty architektury Vysokého technického učení v Brně, který si kraj nechal zpracovat. Technici našli zhruba třicet problémů a nedostatků v budoucím provozu terminálu. Podle autorů posudku by bylo rozumnější terminál upravit a druhé patro nestavět vůbec.

„V posudku jsou věci, které nemají vůbec vliv na stavbu terminálu, jsou tam například výhrady, že nenašli vhodné prostory pro přebalovací pulty pro děti,“ řekl k tomu tehdy náměstek pardubického primátora Pardubic Jan Řehounek.

Hejtman je z nastalé situace rozčarovaný

Jenže se nyní ukazuje, že posudek se zase tak moc mýlit nemusel. Což logicky špatně nesou hlavně na krajském úřadu.

„Jsem z toho hodně rozčarovaný. Musíme počkat, co k nám tomu řekne projektant a statik, ale už nyní mohu říct, že si absolutně neumím představit, že předstoupím před krajské zastupitele a budu po nich chtít další peníze na terminál,“ uvedl Netolický, který má strach z prodražení projektu.

Podstatně více optimistický je alespoň zatím Pavel Svoboda, který je jako zastupitel města šéfem představenstva společnosti EBA. Podle něj se zatím žádné drama neodehrává. „Firmy se nás v dopise ptají asi na pět otázek ohledně projektu. My jim na ně postupně odpovídáme, stavba tak zatím normálně pokračuje,“ uvedl Svoboda s tím, že odmítá nějaké svévolné navyšování ceny díla.

„Mám za to, že si zástupci stavebních firem před výběrovou soutěží podrobně nastudovali veškerou dokumentaci, takže věděli do čeho jdou. Budu bedlivě hlídat, aby se stavělo za dohodnutou cenu. Že vítězové byli nejlevnější není problém náš, ale jejich,“ dodal Pavel Svoboda.

Podle hejtmana Netolického by měli odborníci dát veškeré odpovědi na dotazy stavbařů na začátku příštího týdne. Poté se také uvidí, jak celá kauza bude pokračovat dál.

Konstrukci zpochybňoval i posudek

„Projektanti nám na dobré jméno jejich firmy slíbili, že projekt je v pořádku, tak jim budu věřit,“ uvedl Netolický. Na druhou stranu i zmíněný posudek zpochybňoval právě navrženou konstrukci, se kterou mají nyní stavbaři problém. Navržené řešení, která je nyní předmětem sporu, podle nich zbytečně kombinuje řadu atypických systémů, které jsou „náročné jak na realizaci, tak pro budoucí provoz a údržbu“.

V každém případě termíny stavby alespoň zatím nehoří. Dělníci totiž nyní hlavně demolovali a stavěli nové příjezdové cesty k novému terminálu. „Zatím se na letišti spíše bourá. Po demolici starých skladů probíhá v těchto dnech dočištění pozemků a skrývka ornice pod budoucí komunikací, následovat budou přeložky sítí pod ní,“ řekla náměstkyně primátora zodpovědná za investiční výstavbu Helena Dvořáčková.