Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zastupitelé Pardubic schválili financování terminálu, využijí směnku

  8:36aktualizováno  8:36
Pardubická radnice bude za výstavbu letištního terminálu ručit směnkou. Nejnižší cenová nabídka je 256 milionů korun. Třetinu zaplatí Pardubický kraj ze svého rozpočtu.

Zadní trakt budoucího terminálu. | foto: Vizualizace Magistrát města Pardubice

Zastupitelstvo města Pardubic na svém zasedání předběžně schválilo způsob financování stavby letištního terminálu. K definitivnímu rozhodnutí by mělo dojít v dubnu.

Investici má splácet společnost East Bohemian Airport (EBA), kterou ze dvou třetin vlastní město a z jedné třetiny kraj. Město za svůj podíl bude ručit směnkou, kraj ho zaplatí ze svého rozpočtu.

To však kritizovali opoziční zastupitelé. „Nejsem proti letišti, ale cena, za kterou chceme terminál budovat, je neadekvátní, u jiných letišť byla podstatně nižší,“ řekl Karel Haas (ODS).

„Existuje nebezpečí, že veškeré investice zaplatí město, není reálné, že by je zaplatila EBA. Společnost je schopna hradit pouze provozní náklady,“ uvedl Petr Klimpl (ODS).

S variantou, že EBA nebude schopná splatit peníze za terminál, počítá i hejtman Martin Netolický.

„Ekonomika společnosti EBA je v posledních letech záporná. Firma nebude bez akcionářů schopna splácet. Nebudeme ručit ve směnečném programu, peníze půjdou přímo z rozpočtu. Původně jsme letos počítali s 8 miliony korun, nakonec jsme se dohodli na konečné částce 30 milionů korun. Nejsem zastáncem zadlužování, proto jsme zvolili tuto cestu,“ řekl Netolický.

Terminál přiláká nové pasažéry

Zastupitelé města, kteří vybraný způsob financování schvalují, ale argumentují tím, že nový terminál bude natolik kvalitní, že přiláká další klientelu, zatímco další otálení by znamenalo ještě horší postavení pardubického letiště na trhu.
V loňském i předloňském roce totiž letiště muselo čelit úbytku pasažérů především z Ruska, loni mělo méně než 58 tisíc cestujících, což meziročně znamenalo pokles o více než 60 procent. Nový terminál zvýší kapacitu až na 250 tisíc pasažérů.

„Stavba terminálu je zásadní věc pro Pardubice. Velkou roli ale hraje čas, čím později ho necháme postavit, tím horší budeme mít podmínky na trhu. Velký vliv na investice by mělo mít spojení s páteřními letišti,“ uvedl Jan Mazuch (ODS).

Podobný názor hájil na zastupitelstvu také Jiří Skalický (TOP 09). „Musíme si uvědomit, že proti pardubickému letišti hraje čas, už jsme ztratili dva roky, a když to takhle půjde dál, můžeme skončit tak, že terminál tu vůbec nebude,“ řekl.

Letiště může mít další zdroje příjmů

Podle náměstkyně primátora Heleny Dvořáčkové (ANO 2011) se navíc na pardubické letiště vrací i ruská klientela. „Kromě toho se hlásí tři zájemci o provozování letiště v oblasti soukromých letadel. Pro pardubické letiště by to znamenalo další zisky z nájmu hangáru a letištních poplatků. To by mohlo vést k rychlejšímu splácení úvěru ze strany společnosti EBA,“ uvedla Dvořáčková.

Opoziční zastupitelé však vyjádřili obavu, že město následně čekají ještě další investice do letiště.

„Pokud EBA bude chtít investovat do terminálu pro vlastní zájmy, bude to společnost financovat ze svých prostředků,“ řekl Jan Řehounek (ANO 2011)
V příštím týdnu by mohl být vybrán zhotovitel stavby, do soutěže se přihlásilo 12 zájemců s nabídkami ceny od 256 do 308 milionů korun.

„V minulosti byla odsoutěžená nabídka kolem 400 milionů korun, nyní se podařilo ji optimalizovat na poměry pardubického letiště. I přes nižší cenu to bude plně funkční letiště, budeme schopni odbavit víc letadel ze schengenského prostoru i mimo něj. Nemá cenu tu stavět malé regionální letiště,“ uvedl primátor Pardubic Martin Charvát (ANO 2011).

Snížení placené částky by podle Jana Linharta (Patrioti Pardubic) ale nemělo znamenat horší kvalitu terminálu. „Nižší cena nemá žádnou souvislost s nižším komfortem. Byli jsme ubezpečeni, že letiště bude splňovat mezinárodní podmínky. Bude to konečná investice pro určitý čas,“ řekl Linhart.

S tím souhlasí i Skalický. „Pokud chceme, aby hala byla mezinárodní a zároveň příletová i odletová, na nižší cenu se nedostaneme,“ uvedl.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Východočeské divadlo Pardubice.
Pardubické divadlo vyhlíží jubilanta, návštěvníků už letos bude sto tisíc

Průběžné sčítání a výpočty naznačují, že Východočeské divadlo navštíví v nejbližších dnech stotisící divák roku 2017. A vše nasvědčuje tomu, že letos se...  celý článek

Schaeffler Production CZ, dříve INA Lanškroun, slavnostně otevřela nový výrobní...
Výroba dílů pro automobily zaměstná v nové svitavské hale na tisíc lidí

Německá firma Schaeffler ve čtvrtek otevřela ve Svitavách nový závod, který dá práci přibližně tisícovce lidí. Investuje do něj téměř 100 milionů eur. Zatím je...  celý článek

Současné ukončení první části obchvatu Chrudimi. Navazující druhý úsek má začít...
Silničáři počítají s dokončením obchvatů Chrudimi a Svitav v roce 2021

Kdo se trápí v ucpaných ulicích Chrudimi a Svitav, může opatrně začít stříhat metr. Ředitelství silnic a dálnic oznámilo předpokládané termíny dokončení nových...  celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.