Stavba nového letištního terminálu v listopadu 2016. Stavba za 256 milionů...

Stavba nového letištního terminálu v listopadu 2016. Stavba za 256 milionů korun začala počátkem června a má být dokončena na podzim příštího roku. | foto: Josef Vostárek, ČTK

Dnes pláň a stoky, do Vánoc skelet terminálu. Stavba letiště postupuje

  • 1
Jedenáct měsíců a sedm dní k tomu. Přesně tolik podle odpočítadla na webu pardubického civilního letiště zbývá do dokončení nového odbavovacího terminálu. Zatím se zdá, že se termín měnit nebude.

„Na svých stránkách máme odpočet do otevření terminálu, v podstatě do roka a do dne by měl přivítat první cestující,“ řekl provozně-technický manažer investora a provozovatele letiště společnosti East Bohemian Airport Tomáš Kulhánek.

Stavba nového letištního terminálu v listopadu 2016.

Dělníci na místě budoucího terminálu už zdemolovali nepotřebné sklady, dokončili instalaci sítí, retenční stoky nebo zhutnili poklad pro budoucí komunikaci a terminál. V současné době staví třímetrovou stěnu, která odcloní rodinným domům za říčkou Bylanka hluk z letiště.

„Před dvěma měsíci tu byla džungle. Pod nálety zůstaly rýhy z dávného archeologického průzkumu, vedly pod celým staveništěm. Teď tu jezdí těžké stroje, které vezou osm kubíků betonu, a na té pláni to nezanechá žádné stopy,“ řekl Jiří Požár, který má na starosti technický dozor.

Nová silnice povede od hlavní letištní brány k terminálu, na jejím konci bude kruhový objezd, odkud řidiči vjedou na parkoviště před samotnou stavbu, která bude mít na délku 146 metrů.

Atraktivita letiště by měla vzrůst

V následujících týdnech firma usadí do vybetonovaných patek konstrukce terminálu. Postup prací podle Požára nezpozdí ani případné větší ochlazení a sníh. „Patky budou dávno hotové, prefabrikovaným konstrukcím to nevadí, takže zima nás ohrozit nemůže,“ řekl.

Silnice a letištní hala vyjde na 256 milionů korun. Provozovatel letiště se kvůli stavbě zadlužil. Od nového terminálu očekává, že zvrátí nepříznivé výsledky z minulých let, kdy letiště přišlo o značnou část ruské klientely.

„Máme náznaky, že v momentu, kdy terminál bude funkční, atraktivita pardubického letiště vzroste několikanásobně,“ řekl Kulhánek. Vedení letiště se také nechce dál orientovat pouze na cestující z Ruska, aby v případě výkyvů letecké přepravy přinášela tržby a zisky i od jiných přepravců.

Letiště totiž loni přišlo o dvě pravidelné linky do Moskvy a Petrohradu, ruská klientela přitom tvořila většinu příjmů. Podle předsedy představenstva společnosti EBA Pavla Svobody byla chyba, že se předchozí vedení i akcionáři soustředili pouze na Rusko.

„My se tu chybu snažíme napravit, máme kompletně nový management, udělala se masivní reorganizace firmy, byť to samozřejmě bolelo,“ řekl Pavel Svoboda, který stál hodně o to, aby se nové letiště postavilo. „O terminálu se v Pardubicích bavíme už od poloviny 90. let. Jsem šťastný, že konečně se už jen nemluví a staví se,“ dodal.

Letiště loni přepravilo 57 830 cestujících, meziroční pokles činil zhruba 63 procent. Přitom ještě v roce 2013 pardubické letiště využilo 184 tisíc pasažérů.

,