Z R35 zatím roste jen třetí patro křižovatky v Opatovicích, které bude...

Z R35 zatím roste jen třetí patro křižovatky v Opatovicích, které bude dokončeno ještě tento měsíc. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Obec Časy už kývla, její starosta ale zatím půdu pro R35 neprodává

  • 3
Zádrhel s pozemky obce Časy na Pardubicku mohou silničáři vykupující půdu pro stavbu klíčové rychlostní silnice R35 považovat za vyřešený. Jiné je to ovšem v případě dalších parcel v katastru této obce, které vlastní jako soukromá osoba starosta Zdeněk Seidl.

Prodej dvou hektarů obecních pozemků v Časech schválilo tamní zastupitelstvo koncem minulého týdne (psali jsme o tom zde).

Starosta jako soukromá osoba ale požaduje od silničářů úpravy, aby mohl snáz hospodařit na svých okolních pozemcích, kterých se stavba nedotkne. Seidl tvrdí, že měl od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) slíbeno, že stožár elektrického vedení nebude problém přeložit na jiné místo. To se však prý nakonec nestane, což se Seidlovi nelíbí.

„Dozvěděl jsem se, že budou vyvlastňovat moje pozemky, na kterých jsem požadoval přeložení elektrického vedení. Takhle mi bude stát uprostřed pole sloup, který by mohl stát na kraji. Pokud se nedomluvíme, tak začne vyvlastňovací řízení,“ říká Seidl, jenž má v trase úseku R35 zhruba tři hektary půdy.

Na nich by přitom i v příštím roce měl sklidit úrodu. „Mám do příštího podzimu předjednanou nájemní smlouvu, protože mám zaseté nějaké plodiny. Je domluveno, že si to ještě sklidím. Zda to ŘSD dodrží, nedovedu říci,“ uvádí starosta, jemuž silničáři vyšli vstříc a rozdělili kupní smlouvy na dvě části, aby se mohl zbavit zástavního práva, které na některých pozemcích měl.

Seidl na oplátku podnikl kroky, aby se závazků zbavil a od minulého týdne už u většiny jeho polností prodeji nebrání žádné zákonné překážky. „Až mi ŘSD zaplatí za první pozemky, tak penězi urovnám závazek na druhé části pozemků,“ dodává starosta.

Stavbu mohou zpozdit také požadované nové posudky

Seidl byl v pondělí přítomen na tiskové konferenci, kde poslanec a místopředseda hospodářského výboru sněmovny Martin Kolovratník zmínil možný další problém při přípravě stavby, na kterou je zajištěn dostatek peněz i na příští rok.

S financováním R35 se počítá i z evropských zdrojů a podle nového zákona o posuzování vlivu stavby na životní prostředí (takzvaná EIA) se stavby schválené podle původních pravidel musí znovu posuzovat podle přísnějších norem.

„Je to vážná hrozba týkající se staveb, které ještě nemají vydané stavební povolení. Týká se to tedy obou prvních úseků z Opatovic do Ostrova. Mohlo by to posunout začátek výstavby až o dva roky,“ uvádí Kolovratník.

„Samotný proces posuzování se ale nijak moc neliší. Je to spíše legislativní záležitost,“ upozorňuje Martin Höfler, šéf firmy Pudis, která pro ŘSD zajišťuje výkupy pozemků.