Kraj pořídil nové sypače, mají infrateploměry i podmetací sněhové řetězy

  • 2
O silnice v Pardubickém kraji se nově starají tři moderní sypače a pohotovostní vůz. Silničáři je představili dopoledne v rámci Technického dne v areálu správy a údržby silnic v pardubických Doubravicích.

„Potřebujeme techniku, lidi, peníze, všechny tyto tři věci pro zajišťování údržby silnic v Pardubickém kraji zatím máme. Nyní je doba, kdy nějaké peníze jsou, tak se snažíme dohnat i vozový park,“ řekl náměstek hejtmana a radní pro dopravu Pardubického kraje Michal Kortyš.

Podle něj kraj letos počítá se 30 miliony na nákup nové techniky pro čtyři okresní cestmistrovství. Správci silnic se snaží nakoupit tři až pět vozidel ročně. Nyní představili čtyři loňské nákupy, sypače na podvozcích značek Iveco, Scania, Tatra a pohotovostní vůz Ford Transit.

„Všechny podvozky jsou se zimní výbavou, vychytávkou jsou podmetací sněhové řetězy, kdy řidič z kabiny vozidla aktivuje řetězy, které se podmetají pod hnanou zadní nápravu. Obzvlášť vhodné jsou pro nebezpečné sjezdy z kluzkého nesjízdného kopce, protože naše vozy musí ošetřit silnice za všech klimatických podmínek,“ řekl provozní náměstek Správy a údržby silnic Pardubického kraje Marian Cvrkal.

Jeden vůz se sypačovou nástavbou a radlicí podle něj stojí v průměru přibližně pět a půl milionu korun, a to včetně speciálního vybavení pro zimní údržbu. Nové sypače dokážou monitorovat dávky pomocí systému GPS, využívají termální mapování povrchu vozovek, řidiči se se řídí infrateploměry, které měří povrch vozovky i teplotu vzduchu. V případě potřeby aplikují posyp jen tam, kde se teplota vozovky snižuje oproti jiným místům.

Výhodou moderních vozidel je používání radlice se dvěma břity - s gumovým na břečku, s ocelovým na ujetý a zledovatělý sníh. „Údržba je dokonalejší, pohodlnější, bezpečnější pro řidiče i ekonomičtější - není třeba vyjíždět na jedno místo vícekrát,“ dodal Cvrkal.