Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spor, jak spojit pardubické nádraží s Duklou, se snad rozhodne v březnu

  8:17aktualizováno  8:17
V jednom se pardubičtí politici shodují - je potřeba spojit nově opravené okolí nádraží se sídlištěm Dukla. Velký rozpor je však v tom, jak to udělat. Radní navrhují lávku, většina opozice pak zase podchod. Verdikt padne v březnu.

Lidé přebíhající koleje na hlavním nádraží v Pardubicích | foto: MF DNES

V krajském městě snad neexistuje jediná větší stavba, na které by se bez větších debat shodla celá politická reprezentace. Výjimkou není ani plánované spojení vlakového nádraží se čtvrtí Dukla.

K němu nyní lidé chodí buď nelegální a nebezpečnou cestou přes kolejiště, nebo musí jít či jet velkou oklikou kolem Parama či ulicí 17. listopadu. Nikdo tak nezpochybňuje, že to nové řešení chce. Kámen úrazu však bude jeho výběr. Lávka, nebo podchod?

Například Miroslav Řepa, syn architekta samotného nádraží Karla Řepy, hlasuje pro druhou možnost.

„Prodloužení stávajícího podchodu až na Duklu je nejlepší a pro cestující nejoptimálnější řešení. Napojení na koncích si dokážu představit pomocí šikmého pojízdného pásu. Podobně dlouhé průchody a podchody jsou na mnohých evropských nádražích a letištích zcela běžné,“ uvedl Řepa s tím, že jím navrhované řešení by mělo i další výhody než jen pohodlné spojení se čtvrtí, ve které bydlí 20 tisíc lidí.

„Navíc se zde přímo nabízí, aby podchod vyústil v podzemním parkovišti pod nádražní halou, pod níž jsou totiž dnes zcela nevyužité rozsáhlé suterénní prostory. Je škoda, že radnice těchto věcí nevyužila,“ doplnil Řepa.

Jenže zatím se zdá, že politici z radniční koalice prosazují spíše stavbu lávky. Alespoň ji zmiňují při každém jednání o spojení na Duklu.

„Kromě terminálů A a B by v prostoru nádraží měla být vybudována také lávka, která propojí terminál Palackého ulice s ulicí K Vápence. Účelem této stavby je propojit městské obvody I a V koridorem pro pěší a cyklisty, kterým tímto způsobem chceme zajistit bezpečný, snazší a komfortnější přechod,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Její slova pravidelně rozčilují zástupce opozice. Ti totiž říkají, že zastupitelstvo stále nerozhodlo, po jaké cestě lidé budou chodit na Duklu. „Nikdy se o tom nehlasovalo, ale radní se tváří, že je vlastně hotovo, a natvrdo připravují stavbu lávky,“ uvedl třeba Petr Klimpl z ODS.

Jeho slova do jisté míry potvrzuje to, že zástupci radnice už dohadují s lidmi ze Správy železniční dopravní cesty budování lávky. Město totiž žádalo SŽDC o převzetí investorství tohoto projektu.

„Se žádostí o převzetí investorství jsme se na SŽDC obrátili na začátku února letošního roku. Odpověď předpokládáme v těchto dnech,“ řekla Dvořáčková, která však zároveň dodává, že zastupitele o konečný verdikt neochudí.

„Rozhodnutí, zda zde bude vybudován tunel, nebo lávka, bude předloženo zastupitelům v březnu, pokud tedy přijde stanovisko SŽDC včas,“ dodala s tím, že zhotovitelem projektu stavby lávky se stala firma Prodin.

Spory o řešení vedou politici přes sociální sítě

Ohledně lávky a tunelu se dá očekávat vzrušená debata. Politici z obou táborů mají totiž na celou věc zcela rozdílné pohledy, což dokazují třeba vzájemné rozmíšky na Facebooku.

„Bylo by to příliš drahé. Správa železniční dopravní cesty při kompletní opravě pardubického uzlu sice postaví za evropské peníze podchod k novému pátému nástupišti, ale dál na Duklu bychom museli stavět za své. A to by bylo velmi nákladné,“ řekl třeba poslanec a pardubický zastupitel za ANO Martin Kolovratník.

„Lávka je relativně blízko u silnice u Parama, kde bude i nový chodník a stezka. Navíc psychologicky je pro cestující příjemnější jít do podchodu než se táhnout na lávku. Co se bezpečnosti týče, tak si myslím, že je v zásadě jedno, jestli potkám někoho nepříjemného v tunelu, nebo na lávce. Utéct se nedá ani z jednoho,“ oponuje lídr opozičních Pardubáků František Brendl.




Nejčtenější

Novorozená holčička zemřela, když ji hlídal otec. Policie ho viní z vraždy

Policii zavolali na místo střelby exekutoři, na které muž mířil.

Policie obvinila otce čtrnáctidenní holčičky z vraždy dítěte. Čin se stal v Pardubicích ve středu 11. dubna dopoledne,...

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...



Senior zapomněl, kde zaparkoval. V autě zůstala nemocná manželka

(ilustrační snímek)

Do svízelné situace se dostal v Pardubicích senior, který zapomněl, kde zaparkoval. V autě zůstala jeho nemocná...

U vyhlášené zmrzliny auta už možná nezaparkují. Majitel obchodu je proti

Zastavit auto a pohodlně si dojít pár kroků pro zmrzlinu už dost možná nepůjde....

Slatiňany plánují, že budou více chránit lidi přecházející hlavní silnici v místě, kde se prodává vyhlášená zmrzlina....

Jandač nominoval na domácí turnaj, představí se i Jaškin či Chytil

Josef Jandač předává českým hokejistům své vize a nápady. (14. února 2018).

Trenér české hokejové reprezentace Josef Jandač zveřejnil nominaci na Carlson Hockey Games, turnaj v rámci Euro Hockey...

Další z rubriky

Kelti v našem filmu mohou působit drsněji, říkají tvůrci z archeoparku

Film Allar přibližuje život Keltů. Na snímku Václav Dušek v roli druida.

Zájemce o život Keltů bude lákat do Nasavrk na Chrudimsku nový film. Jednadvacetiminutový hraný snímek s názvem Allar...

Křižovatka smrti u Šedivce nad Letohradem bude od července kruhová

Další nehoda na Šedivci se stala 12. července 2016.

V červenci to bude pět let, kdy se na křižovatce u Šedivce nedaleko Letohradu odehrála dopravní nehoda, při níž...

Mladíci ukradli ve škole gekony i šváby. Chtěli mít vlastní chov

Ještěrka zelená

Dva mladíci ve věku dvaceti let se v týdnu vloupali na Střední školu zahradnickou a technickou v Litomyšli. Škole...

recenze-a-hodnoceni-vyrobku
recenze-a-hodnoceni-vyrobku

Nevíte si rady jaký koupit kočárek, nebo který prací prostředek je nejlepší? Podívejte se na zkušenosti jiných maminek.

Najdete na iDNES.cz