Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spor, jak spojit pardubické nádraží s Duklou, se snad rozhodne v březnu

  8:17aktualizováno  8:17
V jednom se pardubičtí politici shodují - je potřeba spojit nově opravené okolí nádraží se sídlištěm Dukla. Velký rozpor je však v tom, jak to udělat. Radní navrhují lávku, většina opozice pak zase podchod. Verdikt padne v březnu.

Lidé přebíhající koleje na hlavním nádraží v Pardubicích | foto: MF DNES

V krajském městě snad neexistuje jediná větší stavba, na které by se bez větších debat shodla celá politická reprezentace. Výjimkou není ani plánované spojení vlakového nádraží se čtvrtí Dukla.

K němu nyní lidé chodí buď nelegální a nebezpečnou cestou přes kolejiště, nebo musí jít či jet velkou oklikou kolem Parama či ulicí 17. listopadu. Nikdo tak nezpochybňuje, že to nové řešení chce. Kámen úrazu však bude jeho výběr. Lávka, nebo podchod?

Například Miroslav Řepa, syn architekta samotného nádraží Karla Řepy, hlasuje pro druhou možnost.

„Prodloužení stávajícího podchodu až na Duklu je nejlepší a pro cestující nejoptimálnější řešení. Napojení na koncích si dokážu představit pomocí šikmého pojízdného pásu. Podobně dlouhé průchody a podchody jsou na mnohých evropských nádražích a letištích zcela běžné,“ uvedl Řepa s tím, že jím navrhované řešení by mělo i další výhody než jen pohodlné spojení se čtvrtí, ve které bydlí 20 tisíc lidí.

„Navíc se zde přímo nabízí, aby podchod vyústil v podzemním parkovišti pod nádražní halou, pod níž jsou totiž dnes zcela nevyužité rozsáhlé suterénní prostory. Je škoda, že radnice těchto věcí nevyužila,“ doplnil Řepa.

Jenže zatím se zdá, že politici z radniční koalice prosazují spíše stavbu lávky. Alespoň ji zmiňují při každém jednání o spojení na Duklu.

„Kromě terminálů A a B by v prostoru nádraží měla být vybudována také lávka, která propojí terminál Palackého ulice s ulicí K Vápence. Účelem této stavby je propojit městské obvody I a V koridorem pro pěší a cyklisty, kterým tímto způsobem chceme zajistit bezpečný, snazší a komfortnější přechod,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Její slova pravidelně rozčilují zástupce opozice. Ti totiž říkají, že zastupitelstvo stále nerozhodlo, po jaké cestě lidé budou chodit na Duklu. „Nikdy se o tom nehlasovalo, ale radní se tváří, že je vlastně hotovo, a natvrdo připravují stavbu lávky,“ uvedl třeba Petr Klimpl z ODS.

Jeho slova do jisté míry potvrzuje to, že zástupci radnice už dohadují s lidmi ze Správy železniční dopravní cesty budování lávky. Město totiž žádalo SŽDC o převzetí investorství tohoto projektu.

„Se žádostí o převzetí investorství jsme se na SŽDC obrátili na začátku února letošního roku. Odpověď předpokládáme v těchto dnech,“ řekla Dvořáčková, která však zároveň dodává, že zastupitele o konečný verdikt neochudí.

„Rozhodnutí, zda zde bude vybudován tunel, nebo lávka, bude předloženo zastupitelům v březnu, pokud tedy přijde stanovisko SŽDC včas,“ dodala s tím, že zhotovitelem projektu stavby lávky se stala firma Prodin.

Spory o řešení vedou politici přes sociální sítě

Ohledně lávky a tunelu se dá očekávat vzrušená debata. Politici z obou táborů mají totiž na celou věc zcela rozdílné pohledy, což dokazují třeba vzájemné rozmíšky na Facebooku.

„Bylo by to příliš drahé. Správa železniční dopravní cesty při kompletní opravě pardubického uzlu sice postaví za evropské peníze podchod k novému pátému nástupišti, ale dál na Duklu bychom museli stavět za své. A to by bylo velmi nákladné,“ řekl třeba poslanec a pardubický zastupitel za ANO Martin Kolovratník.

„Lávka je relativně blízko u silnice u Parama, kde bude i nový chodník a stezka. Navíc psychologicky je pro cestující příjemnější jít do podchodu než se táhnout na lávku. Co se bezpečnosti týče, tak si myslím, že je v zásadě jedno, jestli potkám někoho nepříjemného v tunelu, nebo na lávce. Utéct se nedá ani z jednoho,“ oponuje lídr opozičních Pardubáků František Brendl.



Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte české a moravské hrady? Vyzkoušejte se, ať v létě nebloudíte

012

Regiony iDNES.cz přinášejí další z kvízů, v nichž si ověříte, jak znáte naši zemi. Tentokrát můžete poznávat české a...

Dům v prudkém svahu se ladně vznáší nad Žamberkem. Výhled má dokonalý

Estetika interiéru je zakončena panely z čirého skla, které přinášejí přirozené...

V prvním momentu působí dům v Žamberku vzhledem k místu trochu nepatřičně. Současně s ním ale člověk sympatizuje....



Řidič náklaďáku ujel od nehody, při níž zranil dvě ženy. O kus dál naboural

Nehoda nákladního auta u Podhořan u Ronova na Chrudimsku. (19.6.2018)

Na Chrudimsku ujel řidič nákladní cisterny od nehody, při které jeho těžký vůz zdemoloval malé osobní auto Daewoo...

Bránil Jordana i Bryanta. A pak si Welsch zničil kariéru žádostí o výměnu

MEZI HVĚZDAMI. Jiří Welsch (uprostřed) v dresu Bostonu v souboji s Reggiem...

Dostat se do NBA, to je pro českého basketbalistu známka výjimečnosti. Jiří Welsch v ní strávil hned čtyři sezony. A...

České klenoty draftu? Zadina a Kaut - zabiják a tichý poctivec, říká Král

Filip Zadina, vycházející hvězda českého hokeje, k prvnímu utkání v...

Oba talentované mladíky v Pardubicích vedl. S otcem jednoho z nich strávil velkou část své dlouholeté kariéry v Třinci....

Další z rubriky

Stavba železničních tunelů na Orlickoústecku může ohrozit spodní vodu

Na trati mezi Voticemi a Benešovem otevřeli dva nové tunely.

Dosud neopravený úsek hlavního koridoru na Orlickoústecku se možná nedočká řadu let chystané velké investice. Místo...

Aktivisté zaplatili škodu, kterou způsobili při protestu ve Chvaleticích

Aktivisté z ekologické organizace Greenpeace obsadili chladicí věž elektrárny...

Aktivisté ekologické organizace Greenpeace, stíhaní kvůli předloňskému protestu v elektrárně Chvaletice, zaplatili více...

Řidič náklaďáku ujel od nehody, při níž zranil dvě ženy. O kus dál naboural

Nehoda nákladního auta u Podhořan u Ronova na Chrudimsku. (19.6.2018)

Na Chrudimsku ujel řidič nákladní cisterny od nehody, při které jeho těžký vůz zdemoloval malé osobní auto Daewoo...

Najdete na iDNES.cz