Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spor, jak spojit pardubické nádraží s Duklou, se snad rozhodne v březnu

  8:17aktualizováno  8:17
V jednom se pardubičtí politici shodují - je potřeba spojit nově opravené okolí nádraží se sídlištěm Dukla. Velký rozpor je však v tom, jak to udělat. Radní navrhují lávku, většina opozice pak zase podchod. Verdikt padne v březnu.

Lidé přebíhající koleje na hlavním nádraží v Pardubicích | foto: MF DNES

V krajském městě snad neexistuje jediná větší stavba, na které by se bez větších debat shodla celá politická reprezentace. Výjimkou není ani plánované spojení vlakového nádraží se čtvrtí Dukla.

K němu nyní lidé chodí buď nelegální a nebezpečnou cestou přes kolejiště, nebo musí jít či jet velkou oklikou kolem Parama či ulicí 17. listopadu. Nikdo tak nezpochybňuje, že to nové řešení chce. Kámen úrazu však bude jeho výběr. Lávka, nebo podchod?

Například Miroslav Řepa, syn architekta samotného nádraží Karla Řepy, hlasuje pro druhou možnost.

„Prodloužení stávajícího podchodu až na Duklu je nejlepší a pro cestující nejoptimálnější řešení. Napojení na koncích si dokážu představit pomocí šikmého pojízdného pásu. Podobně dlouhé průchody a podchody jsou na mnohých evropských nádražích a letištích zcela běžné,“ uvedl Řepa s tím, že jím navrhované řešení by mělo i další výhody než jen pohodlné spojení se čtvrtí, ve které bydlí 20 tisíc lidí.

„Navíc se zde přímo nabízí, aby podchod vyústil v podzemním parkovišti pod nádražní halou, pod níž jsou totiž dnes zcela nevyužité rozsáhlé suterénní prostory. Je škoda, že radnice těchto věcí nevyužila,“ doplnil Řepa.

Jenže zatím se zdá, že politici z radniční koalice prosazují spíše stavbu lávky. Alespoň ji zmiňují při každém jednání o spojení na Duklu.

„Kromě terminálů A a B by v prostoru nádraží měla být vybudována také lávka, která propojí terminál Palackého ulice s ulicí K Vápence. Účelem této stavby je propojit městské obvody I a V koridorem pro pěší a cyklisty, kterým tímto způsobem chceme zajistit bezpečný, snazší a komfortnější přechod,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Její slova pravidelně rozčilují zástupce opozice. Ti totiž říkají, že zastupitelstvo stále nerozhodlo, po jaké cestě lidé budou chodit na Duklu. „Nikdy se o tom nehlasovalo, ale radní se tváří, že je vlastně hotovo, a natvrdo připravují stavbu lávky,“ uvedl třeba Petr Klimpl z ODS.

Jeho slova do jisté míry potvrzuje to, že zástupci radnice už dohadují s lidmi ze Správy železniční dopravní cesty budování lávky. Město totiž žádalo SŽDC o převzetí investorství tohoto projektu.

„Se žádostí o převzetí investorství jsme se na SŽDC obrátili na začátku února letošního roku. Odpověď předpokládáme v těchto dnech,“ řekla Dvořáčková, která však zároveň dodává, že zastupitele o konečný verdikt neochudí.

„Rozhodnutí, zda zde bude vybudován tunel, nebo lávka, bude předloženo zastupitelům v březnu, pokud tedy přijde stanovisko SŽDC včas,“ dodala s tím, že zhotovitelem projektu stavby lávky se stala firma Prodin.

Spory o řešení vedou politici přes sociální sítě

Ohledně lávky a tunelu se dá očekávat vzrušená debata. Politici z obou táborů mají totiž na celou věc zcela rozdílné pohledy, což dokazují třeba vzájemné rozmíšky na Facebooku.

„Bylo by to příliš drahé. Správa železniční dopravní cesty při kompletní opravě pardubického uzlu sice postaví za evropské peníze podchod k novému pátému nástupišti, ale dál na Duklu bychom museli stavět za své. A to by bylo velmi nákladné,“ řekl třeba poslanec a pardubický zastupitel za ANO Martin Kolovratník.

„Lávka je relativně blízko u silnice u Parama, kde bude i nový chodník a stezka. Navíc psychologicky je pro cestující příjemnější jít do podchodu než se táhnout na lávku. Co se bezpečnosti týče, tak si myslím, že je v zásadě jedno, jestli potkám někoho nepříjemného v tunelu, nebo na lávce. Utéct se nedá ani z jednoho,“ oponuje lídr opozičních Pardubáků František Brendl.




Nejčtenější

Foxconn chce Mongoly proto, že se neumějí ozvat, říká šéfka neziskovky

Helena Grundmanová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Most pro kritizuje...

Pardubický výrobce elektroniky Foxconn chtěl přivézt do města další stovky dělníků z Mongolska, ale město nesouhlasí....

Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...



Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...

Překonat nejde jen Kratochvílová. Welsch ztraceného rekordu nelitoval

Jiří Welsch (vlevo) v dresu Boston Celtics fauluje Shaquilla O'Neala z Miami...

Dlouhých třináct let byl Jiří Welsch nejlepším českým střelcem v basketbalové NBA. Na jeho 24 bodů si úspěšně troufl až...

Boj se státem je náročný. Chci ale dokázat zlo dotací, říká podnikatel

Podnikatel v nesnázích. Petr Fryč chce, aby mu stát nahradil škodu, kterou měly...

Dotace na stavbu dálnic či zateplení škol, proč ne? Ale posílat veřejné peníze do soukromého sektoru je čiré zlo, říká...

Další z rubriky

V centru Pardubic rostou nové byty. Primátor vítá návrat lidí ze satelitů

Věž nabízí moderní byty, které jsou již v prodeji.

Hned několik projektů výstavby nových bytů se momentálně rozjelo v centru Pardubic. Primátor města Martin Charvát to...

U překladiště se ztratil kamion. Policie žádá o záběry z kamer řidičů

Takových kamionů v České republice moc není.

Výrazná kabina, vkusný návěs, zkrátka kamion, který nelze přehlédnout. Přesto si takový nápadný vůz vybral zloděj na...

Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...

Najdete na iDNES.cz