Projekt splavnění Labe mezi Pardubicemi a Chvaleticemi ležel dlouhou dobu u ledu. Přišel tak o platné dokumenty jako například posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA).
Přesto stále existuje silná skupina lidí, která na první pohled hodně diskutabilní stavbu silně prosazuje.Podporu má například od zákonodárců. Problematický úsek u Přelouče protlačili na seznam staveb, na který se vztahuje novela zákona o urychlení výstavby.
„Když se o některém projektu nebude mluvit, jako by nebyl. Musíme se pokusit prolomit vlny a konkrétní díla se začnou realizovat. Plavební dílo Přelouč jsem vybral ze dvou důvodů. Všude se mluví o suchu, je to téma a na vodní cestě je jedním ze dvou, na nichž se dá ukázat, jak se dá projektu nasypat písek pod nohy. A jak ho zastavit,“ říká iniciátor vzkříšení ambiciózního plánu Jan Skalický.
Ten si jako bývalý šéf Ředitelství vodních cest dokonce založil vlastní firmu Vodní cesty, která má rozjet stavby na vodě. A mimo jiné i plavební stupeň v Přelouči. Ten byl před několika lety blízko startu, už bylo dokonce jasné, kdo obří stavbu postaví.
Jenže ekologičtí aktivisté se u soudu bránili tak mocně, že nezbytný dokument posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) pozbyl platnosti a lodě jedoucí do Pardubic přestaly být aktuální.
„Přemýšlel jsem, jak můžeme přispět k nastartování projektu. Nemůžeme na nic čekat, musíme být těmi, kteří s plavebním stupněm Přelouč pohnou, musíme udělat všechno pro to, aby se za našich životů plavební stupeň postavil,“ je přesvědčený Skalický.
Skalický: Za deset let můžeme být se stavbou v cíli
Nutno říci, že do velkého zasedacího sálu přeloučské radnice pozval každého, kdo má s vodou významnější spojitost. Kromě radních pro dopravu z Pardubického, Královéhradeckého a Středočeského kraje přijeli plánované memorandum na podporu splavnění Labe do Pardubic podepsat také například ředitel Povodí Labe, představitelé regionálních firem, dopravní architekti, zástupce svazu lodní dopravy i osobnosti z řad akademické obce.
„Společně se za deset let můžeme dostat k cíli,“ věří Skalický. Zatím se „jeho“ skupině společně s politiky podařilo protlačit projekt plavebního stupně v Přelouči spolu s tím v Děčíně mezi prioritní stavby státu.
„Na Ředitelství vodních cest se nyní snažíme najít více konformní postup s ministerstvem životního prostředí a Agenturou ochrany přírody. Mám dojem, že by mohla nastat varianta, na které se shodneme,“ řekl šéf Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů.
Dostat lodě do Pardubic a provozovat lodní dopravu chce i správce největší české řeky a tvrdí, že je třeba začít provozovat různé druhy lodní dopravy.
„Témata vodního hospodářství a vodní dopravy budeme muset nabízet a pokoušet se je dostávat do povědomí politiků. Povodí Labe podporuje jakoukoli z variant plavebního stupně v Přelouči, nicméně si myslím, že je třeba ji rychle vybrat a na té variantě pracovat,“ řekl ředitel Povodí Labe Marián Šebesta.
Pirát Ferjenčík: Splavnění Labe do Pardubic nemá logiku
Jak uvedl Šebesta, nepříznivé poměry v Německu, kde se nepředpokládají takové ponory, by na české straně nemusely bránit. „Jsme schopni například vozit kontejnery na jiných typech lodí,“ dodal.
Logické však je, že ne všichni mají pro plány na megalomanskou stavbu pochopení. Kritiků je dost.
„Myslím si, že stavba nemá ekonomické opodstatnění. Nedává mi smysl utratit tolik peněz za stavbu, která nebude mít využití a nebude tam ekonomická návratnost. Labe je nyní splavné do Chvaletic a uhlí se tam vozí vlakem,“ řekl Deníku poslanec za Piráty Mikuláš Ferjenčík.
Spor o splavnění Labe přes Slavíkovy ostrovy u Přelouče vrátil před dvěma lety Nejvyšší správní soud na úplný začátek. V roce 2016 Nejvyšší správní soud rozhodl, že úřady udělaly při výběru variant průplavu chybu. Proto musí vzniknout nový posudek vlivu stavby plavebního kanálu u Přelouče na životní prostředí (EIA).