Takto si Ředitelství vodních cest představuje nový plavební kanál u Přelouče,...

Takto si Ředitelství vodních cest představuje nový plavební kanál u Přelouče, díky kterému by Labe bylo splavné až do Pardubic. | foto: Studie Ředitelství vodních cest.

Ekologové se radují. Objevil se další důvod proti splavnění Labe

  • 13
S dalšími problémy se potýká plán na plavební kanál u Přelouče, který má za tři miliardy korun umožnit splavnění Labe až do Pardubic. Nejenže Unie dala najevo, že na akci zatím nedá peníze, ale krajský úřad navíc počtvrté zrušil územní rozhodnutí pro stavbu.

Plány Ředitelství vodních cest na zahájení stavby ještě letos tak definitivně padly.

Krajský úřad územní rozhodnutí zrušil například kvůli nesrovnalostem v popisu stavby. „Jde sice o procesní chyby stavebního úřadu, nicméně postup krajského úřadu vítáme,“ uvedl předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik.

Podle Michala Votřela z krajského úřadu šlo například o špatně uvedená čísla parcel. „Stavbu znovu projednává stavební úřad v Přelouči. Ve chvíli, kdy vydá rozhodnutí, mohou účastníci znovu podat odvolání. Celé to odhaduji na tři měsíce,“ řekl Votřel.

Stát se snaží prosadit tuto stavbu více než 20 let. Podle ekologických aktivistů zničí významné biotopy na Slavíkových ostrovech u Přelouče a je zbytečně drahá. Dodnes také není jasné, proč se stát rozhodl podpořit budování nového kanálu, když bylo, podle dostupných informací, možné využít současného koryta řeky Labe.

„Je to nekončící příběh. Chápu, že od začátku je ta akce sporná, těžko to komentovat,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický s tím, že samospráva do schvalování stavby nemůže zasahovat.

„Stát by měl spíše investovat peníze do železnice a do obchvatů obcí a měst než do vodních dopravních staveb, které jsou pro přírodu škodlivé,“ řekl Patrik.

O prosazení stavby za více než 3,1 miliardy korun se ředitelství vodních cest snaží zhruba 20 let. První územní rozhodnutí pro stavbu bylo vydáno - a posléze i zrušeno - v roce 2004. Od té doby pokračuje série pokusů získat územní rozhodnutí a poté i stavební povolení. Kanál má vybudovat společnost Skanska, která tuto zakázku získala už v roce 2007.

Projekty, pozemky či konzultace s advokáty podle Patrika stály asi 700 milionů korun. Státní fond dopravní infrastruktury počítá se stavbou v letech 2015 až 2018.

Kvůli prodloužení vodní cesty o 24 kilometrů by měl u Přelouče vzniknout více než tříkilometrový kanál, který by obešel přeloučský jez. Součástí plánu je plavební komora s vraty, nová přemostění a přeložky silnic. Náklady na tyto práce se odhadují na více než tři miliardy korun. Postavení veřejného přístavu v Pardubicích má stát dalších asi 220 milionů korun, silniční most mezi Valy a Mělicemi 200 milionů korun.

Hejtman Martin Netolický sice pokládá stavbu za důležitou pro rozvoj vodní dopravy, ale pro rozvoj kraje je podle něj klíčová jiná stavba.

„Pro mne je v tuto chvíli prioritní silnice R35 za všech okolností a v krátkém termínu,“ uvedl.

,