Patnáct let pátral po vzácné škodovce. Po opravě ji dal muzeu v Mýtě

  15:06aktualizováno  15:06
Díky sběrateli Pavlu Kalinovi budou mít návštěvníci muzea ve Vysokém Mýtě šanci spatřit unikátní prototyp Škody. Vůz se tak vrátí do města svého vzniku.

Zrestaurovaný vůz Škoda 440 Karosa z roku 1956 | foto: Petr Broulík, 5plus2.cz

Muzeum karosářství, které se v sobotu otevře ve Vysokém Mýtě, nabídne unikátní auto s neobvyklým příběhem. Aby ho mohli zájemci vidět v současné špičkové formě, absolvovalo poměrně dlouhou cestu. Stejně jako sběratel Pavel Kalina z Hradce Králové, který za jeho současnou podobou stojí.

Škoda 440 Karosa z roku 1956 byl totiž prototyp vyrobený ve Vysokém Mýtě, který se později nevyráběl. Přesto se do provozu dostal. Jezdil s ním ředitel Karosy, který s tímto unikátem například boural v roce 1960 v Praze.

Fotogalerie

"Původně se rozhodlo, že auto sešrotují a půjde do stoupy. Nicméně jeden z otců Š 440, konstruktér Josef Nalezenec se domluvil s ředitelem Karosy, že nabourané auto odkoupí," vypráví Pavel Kalina.

Ovšem nový majitel měl obrovské problémy s tím, aby auto mohlo podle tehdejších parametrů a předpisů znovu na české silnice. "Konstruktér proto musel auto přizpůsobit, aby dostal espézetku," popisuje sběratel.

O vzácný automobil přišel Josef Nalezenec v době, kdy odjel jako poradce tehdejšího ministra dopravy na počátku 70. let na tři roky do Afghánistánu, aby tam zařídil opravy trolejbusů a autobusů.

Byl v cizině asi tři roky, a když přijel zpět, zjistil, že mu auto prodal tchán do Pardubic. V Pardubicích vystřídal unikát dva majitele. Ten poslední zemřel, a řadu let tak prototyp spolu s dalšími čtyřmi vraky zarůstal na zahradě jednoho z domů v Pardubicích do hlíny.

Vypadal hrozně, přitom žena zemřelého majitele ho odmítala komukoliv prodat. Až uspěli dva muži, kteří se rozhodli vůz zrenovovat. Jeden si vzal na starost karoserii, druhý podvozek automobilu.

"Ale auto moc nejezdilo. Tehdy jsem se s jedním z majitelů skamarádil, protože mám, stejně jako on, prototyp Škody MTX buggy. Škoda 440 se mi ale vždy moc líbila, patnáct let jsem po autu pátral a ochraňoval jsem jeho fotografii. Až jsem ho nakonec koupil," líčí Pavel Kalina události posledních let a měsíců.

Po generálce celého podvozku se prototypem nedávno projel opět i jeho konstruktér Josef Nalezenec. "A po několika jízdách řekl, že si až po letech uvědomil, co za skvělý automobil v Karose vyrobili a jak snese srovnání i s dnešními běžnými vozy. Unikátní podvozková skupina má úžasné jízdní vlastnosti," říká Kalina.

Neobvyklý je důvod, proč sběratel nechá svůj automobil na čas v muzeu jako exponát.

"Zúčastnil jsem se s ním červnového Sodomkova Vysokého Mýta. A byl jsem velmi překvapený, jak reagovali lidé, zejména bývalí pracovníci Karosy, kteří v podniku pracovali v roce 1960, tedy v době, kdy tento prototyp vznikal. Poznávali ho, nadšeně se k němu sbíhali a někteří si utírali slzy. Vždyť mohli to auto vidět po padesáti letech. A v podobě, kterou tehdy znali. Viděl jsem, že je to pro ně kus historie. Vždyť vývojem tohoto vozu tehdy žila celá Karosa. Proto chci, aby už měli možnost toto auto všichni v Mýtě vidět. Ten vůz prostě do Mýta patří," říká sběratel.

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

Pohárová osmifinále: Slavia přešla přes Chrudim, Teplice vyřadily Duklu

Autor prvního gólu Jan Sýkora (vpravo) ze Slavie se raduje se spoluhráči. Vedle...

Fotbalový Mol Cup pokračoval dvěma osmifinálovými duely. V tom prvním prohrála Dukla s Teplicemi 1:3, když všechny tři...

Srážka vlaku s člověkem omezila provoz na koridoru u Pardubic

Ilustrační snímek

Neštěstí v kolejišti zkomplikovalo v páteční odpolední špičce cestu vlaky z Prahy na Moravu po koridoru. Mezi Přeloučí...

Svitavské ulice se náhle noří do tmy, na nádraží je lepší jít s baterkou

Potemnělé ulice ve Svitavách v těchto dnech osvěcovala jen dálková světla aut.

Kdo se v těchto dnech chystá ve večerních hodinách vlakem do Svitav, měl by se vybavit dobrou baterkou nebo svítilnou v...

Cedule označující nikoli Havlovo náměstí zmizela, starosta by ho chtěl

Cedule už z litomyšlského informačního centra zmizela.

Toto není náměstí Václava Havla, říkala ještě donedávna cedule poblíž litomyšlského zámku. Tabulku, která zpravidla...

Další z rubriky

Svitavské ulice se náhle noří do tmy, na nádraží je lepší jít s baterkou

Potemnělé ulice ve Svitavách v těchto dnech osvěcovala jen dálková světla aut.

Kdo se v těchto dnech chystá ve večerních hodinách vlakem do Svitav, měl by se vybavit dobrou baterkou nebo svítilnou v...

Nové sochy září na šedém morovém sloupu, do několika let se prý sladí

Ukotvení morového sloupu.

Jeden z nejhodnotnějších morových sloupů v České republice je po šesti letech opraven. Jen pár hodin před nedělním...

Pardubičtí politici podepsali koaliční smlouvu, TOP 09 vyčkává

Radnice v Pardubicích.

Řada pardubických politiků se dostala do paradoxní situace. Zatímco šéfové ODS, KDU-ČSL a TOP 09 v Praze tvrdě tlačí na...

Najdete na iDNES.cz