Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V ulicích měst zhoustla doprava, místo obchvatů mají aspoň radar

  11:05aktualizováno  11:05
Komunikace v Pardubickém kraji trpí náporem automobilové dopravy. V některých městech se za posledních šest let provoz zvýšil až o polovinu. Nejhůře na tom jsou Hlinsko a Moravská Třebová.

Doprava v jedné z pardubických ulic. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Ještě v roce 2010 projelo silnicí první třídy číslo 34 v Hlinsku necelých šest tisíc aut denně. Při sčítání v loňském roce už jich bylo více než deset tisíc.

„Nárůst provozu určitě vnímáme, zejména silnou kamionovou dopravu. Městem projíždí například nákladní auta s dřevem na pilu ve Ždírci. Podle mne to plyne i z problémů na dálnicích. Řidiči potom hledají jiné cesty,“ říká starosta Hlinska Miroslav Krčil.

Městu by podle něj pomohl obchvat, ten ale zatím není ani v plánu. Radnice tak investuje alespoň do bezpečnostních prvků.

„Obchvat Hlinska není aktuální, jsou města jako Chrudim nebo Havlíčkův Brod, která ho potřebují více. My jsme v poslední době osvětlili další dva přechody pro chodce, řidiče hlídá stacionární radar, který dopravu hodně zklidnil. Páteřní komunikace je nově hlídaná bezpečnostními kamerami. V rámci možností děláme, co to jde,“ dodává Miroslav Krčil.

Hlinskem denně projede 8,6 tisíce osobních aut a 1,5 tisíce nákladních vozidel.

Nárůst dopravy je patrný i v dalších městech Pardubického kraje. Houstnoucí dopravu šoféři mohli zaznamenat například i v Moravské Třebové, nebo Králíkách. Například Moravská Třebová trpí vždy, když na silnici první třídy číslo 35 dojde k nehodě. Po této komunikaci projede denně více než 15 tisíc aut. Ještě v roce 2010 jich přitom bylo přibližně 10 tisíc.

„Máme obchvat, ale houstnoucí dopravu vnímáme velice silně. Pokaždé když je na silnici 35 nehoda nebo nějaká jiná uzavírka, řidiči projíždějí městem. A to potom silnice opravdu stojí,“ říká starosta Moravské Třebové Miloš Izák.

Spolu s policií se starosta snaží najít řešení.

„Chtěli bychom, aby objízdné trasy vedly jinudy než městem. Už jsme na toto téma jednali. A pokud má objízdná trasa městem vést, tak v jednom směru,“ vysvětluje Miloš Izák. Přes Moravskou Třebovou si cestu někdy zkracují kamiony nebo dodávky, které převážejí zboží.

„Samozřejmě máme i ohlasy od obyvatel, navíc nám intenzivní doprava ve Svitavské ulici poškodila vodovod. Zátěž je veliká,“ dodává Izák.

Nejvytíženější je stále „pětatřicítka“

Výsledky sčítání dopravy z roku 2016 potvrdily, že nejzatíženější úseky komunikací jsou i nadále ve velkých městech a ve městech na silnici první třídy číslo 35, ve kterých ještě nejsou vybudovány obchvaty.

„Změny v dopravní situaci vedou k tomu, že se buď mění nejzatíženější úseky, jako jsou například v Pardubicích či Chrudimi, nebo je zatížení na hranici průjezdnosti. Řidiči pak ve větším rozsahu používají náhradní trasy a doprava se v nejzatíženějším úseku již téměř nezvyšuje,“ uvádí Petr Dědič z Oddělení informačních služeb českého statistického úřadu v Pardubicích.

Nejvytíženější úsek silnic se měnil například v Chrudimi. „Jestliže v roce 2010 zde byla nejzatíženějším úsekem silnice první třídy číslo 37 mezi dvěma kruhovými objezdy na severozápadě města - Masarykovo náměstí, v roce 2016 se stala nejvíce zatíženým úsekem silnice první třídy číslo 17 na ulici Slovenského národního povstání mezi ulicí Novoměstskou a Václavskou na jihovýchodě města. Část tranzitní dopravy ve směru sever-jih se tak přesunula ze západního na východní okraj města,“ dodává Dědič.

Z měst jsou podle statistik těžkou dopravou nejvíce postiženy Litomyšl, Vysoké Mýto a Moravská Třebová. Naopak celkově nejnižší intenzita silniční dopravy je například v Králíkách a Žamberku.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lea Tomková
Aféra končí. Manažeři z Pardubic už „služební cestu“ do Afriky zaplatili

Tři manažeři pardubických městských firem zaplatili už téměř celou svou loňskou cestu do Jihoafrické republiky. Ta se původně tvářila jako služební, ale...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Bývalí obchodníci nabízeli revize smluv, přitom u seniorů kradli ve velkém

Policie obvinila čtyři mladé muže, kteří si na Pardubicku udělali ze seniorů bankovní ústav. Coby bývalí zástupci energetických firem jim nabízeli revize...  celý článek

Jiří Skalický, poslanec a kandidát TOP 09 z Pardubic.
Lídr TOP 09 vládu s ANO odmítá. Kolaborace je ale silné slovo, říká

Stranu TOP 09 povede do podzimních voleb v Pardubickém kraji poslanec, zastupitel Pardubic a primář pardubické nemocnice Jiří Skalický. Dvakrát se dostal do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.