V ulicích měst zhoustla doprava, místo obchvatů mají aspoň radar

  11:05aktualizováno  11:05
Komunikace v Pardubickém kraji trpí náporem automobilové dopravy. V některých městech se za posledních šest let provoz zvýšil až o polovinu. Nejhůře na tom jsou Hlinsko a Moravská Třebová.

Doprava v jedné z pardubických ulic. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Ještě v roce 2010 projelo silnicí první třídy číslo 34 v Hlinsku necelých šest tisíc aut denně. Při sčítání v loňském roce už jich bylo více než deset tisíc.

„Nárůst provozu určitě vnímáme, zejména silnou kamionovou dopravu. Městem projíždí například nákladní auta s dřevem na pilu ve Ždírci. Podle mne to plyne i z problémů na dálnicích. Řidiči potom hledají jiné cesty,“ říká starosta Hlinska Miroslav Krčil.

Městu by podle něj pomohl obchvat, ten ale zatím není ani v plánu. Radnice tak investuje alespoň do bezpečnostních prvků.

„Obchvat Hlinska není aktuální, jsou města jako Chrudim nebo Havlíčkův Brod, která ho potřebují více. My jsme v poslední době osvětlili další dva přechody pro chodce, řidiče hlídá stacionární radar, který dopravu hodně zklidnil. Páteřní komunikace je nově hlídaná bezpečnostními kamerami. V rámci možností děláme, co to jde,“ dodává Miroslav Krčil.

Hlinskem denně projede 8,6 tisíce osobních aut a 1,5 tisíce nákladních vozidel.

Nárůst dopravy je patrný i v dalších městech Pardubického kraje. Houstnoucí dopravu šoféři mohli zaznamenat například i v Moravské Třebové, nebo Králíkách. Například Moravská Třebová trpí vždy, když na silnici první třídy číslo 35 dojde k nehodě. Po této komunikaci projede denně více než 15 tisíc aut. Ještě v roce 2010 jich přitom bylo přibližně 10 tisíc.

„Máme obchvat, ale houstnoucí dopravu vnímáme velice silně. Pokaždé když je na silnici 35 nehoda nebo nějaká jiná uzavírka, řidiči projíždějí městem. A to potom silnice opravdu stojí,“ říká starosta Moravské Třebové Miloš Izák.

Spolu s policií se starosta snaží najít řešení.

„Chtěli bychom, aby objízdné trasy vedly jinudy než městem. Už jsme na toto téma jednali. A pokud má objízdná trasa městem vést, tak v jednom směru,“ vysvětluje Miloš Izák. Přes Moravskou Třebovou si cestu někdy zkracují kamiony nebo dodávky, které převážejí zboží.

„Samozřejmě máme i ohlasy od obyvatel, navíc nám intenzivní doprava ve Svitavské ulici poškodila vodovod. Zátěž je veliká,“ dodává Izák.

Nejvytíženější je stále „pětatřicítka“

Výsledky sčítání dopravy z roku 2016 potvrdily, že nejzatíženější úseky komunikací jsou i nadále ve velkých městech a ve městech na silnici první třídy číslo 35, ve kterých ještě nejsou vybudovány obchvaty.

„Změny v dopravní situaci vedou k tomu, že se buď mění nejzatíženější úseky, jako jsou například v Pardubicích či Chrudimi, nebo je zatížení na hranici průjezdnosti. Řidiči pak ve větším rozsahu používají náhradní trasy a doprava se v nejzatíženějším úseku již téměř nezvyšuje,“ uvádí Petr Dědič z Oddělení informačních služeb českého statistického úřadu v Pardubicích.

Nejvytíženější úsek silnic se měnil například v Chrudimi. „Jestliže v roce 2010 zde byla nejzatíženějším úsekem silnice první třídy číslo 37 mezi dvěma kruhovými objezdy na severozápadě města - Masarykovo náměstí, v roce 2016 se stala nejvíce zatíženým úsekem silnice první třídy číslo 17 na ulici Slovenského národního povstání mezi ulicí Novoměstskou a Václavskou na jihovýchodě města. Část tranzitní dopravy ve směru sever-jih se tak přesunula ze západního na východní okraj města,“ dodává Dědič.

Z měst jsou podle statistik těžkou dopravou nejvíce postiženy Litomyšl, Vysoké Mýto a Moravská Třebová. Naopak celkově nejnižší intenzita silniční dopravy je například v Králíkách a Žamberku.

Nejčtenější

Větev propíchla sedadlo spolujezdce v jedoucím autě, řidič vyvázl

Větev nezastavilo ani sedadlo spolujezdce. Řidič jel naštěstí sám.

O obrovském štěstí může vyprávět řidič z Orlickoústecka, kterému čelním sklem za jízdy prolétla až do auta silná větev....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Muž před servisem na Pardubicku vykládal auta, umačkala jej plošina

Muže museli hasiči z pod návěsu vyprostit pomocí hydraulického zařízení.

Zaměstnance spediční firmy na Pardubicku přimáčkla při vykládání aut plošina. Utrpěl vážná zranění, kterým podlehl....

U silnice ležel mrtvý muž s kolem, málem ho ještě přejeli

Při nehodě u Spáleného Poříčí se těžce zranil cyklista. Po střetu s autem a...

Policie vyšetřuje nález mrtvého 37letého muže na silnici na Pardubicku. Vedle muže leželo kolo. Jestli na něm mrtvý...

Požár Apolenky někdo založil úmyslně, lidé z farmy jsou rozčarovaní

Ze shořelé stodoly zbyly jen obvodové zdi.

Velký požár farmy Apolenka u Pardubic, který minulý týden zničil stáje a zásoby sena a slámy na celou zimu, má...

Další z rubriky

Větev propíchla sedadlo spolujezdce v jedoucím autě, řidič vyvázl

Větev nezastavilo ani sedadlo spolujezdce. Řidič jel naštěstí sám.

O obrovském štěstí může vyprávět řidič z Orlickoústecka, kterému čelním sklem za jízdy prolétla až do auta silná větev....

Vysokoškoláci vyrazili v roce 1968 pěšky do Sofie, teď se hledají

Jiří Belej (vpravo) a Zdeněk Smiřický dnes.

Před padesáti lety se Jiří Belej vydal spolu s dalšími studenty z vysokých škol na pěší pochod do Sofie. Životní osudy...

Hrubián oběsil na vodítku psa, za týrání mu hrozí až tři roky vězení

Služebna Policie ČR

Až tři roky vězení hrozí muži z Luže na Chrudimsku, kterého stíhá policie za týrání zvířete. Podle vyšetřovatelů...

Najdete na iDNES.cz