Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Karel Pešek, MAFRA

Silnice dostanou na opravy půl miliardy, ale potřebují čtyřikrát tolik

  • 3
Pardubický kraj se opravených silnic asi nedočká. Přestože jde letos na opravy přes půl miliardy korun, je to jen drobná záplata oproti potřebným dvěma miliardám ročně. Vedení kraje říká, že za to může stát.

Osm krajských silnic druhé a třetí třídy se letos dočká opravy. Kraj na ně přichystal 565 milionů korun.

Hodně? Málo! Podle odhadů je už více než polovina silnic v nevyhovujícím stavu. Částka je více než čtyřnásobkem loňské sumy, kdy na opravy silnic šlo 132 milionů. To však byly z hlediska potřeby a stavu krajských silnic jen drobné peníze.

Kraj říká, že investuje v místech, kde to nejvíce vyžaduje stav silnic, a to s ohledem na jejich vytíženost.

"Týká se to například Králicka, které má velký potenciál pro cestovní ruch. I. etapa modernizace silnice Králíky - křižovatka Červený Potok po odbočku Horní Lipka za více než 43 milionů byla již započata předáním staveniště. V současnosti se zde frézuje vozovka," řekl náměstek hejtmana, zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost, Jaromír Dušek.

Modernizace a rekonstrukce vozovek, na které kraj použije prostředky z Regionálního operačního programu Severovýchod, se dočkají také lidé na Moravskotřebovsku, Pardubicku i Chrudimsku.

"Letos investujeme oproti loňskému roku do silnic téměř čtyřnásobek. Nad rámec již schválených projektů plánujeme z vlastních finančních zdrojů další investice do mostů a propustků," objasnila Ludmila Navrátilová, radní Pardubického kraje, zodpovědná za investice a majetek.

Peníze z Unie věčně nebudou. A co potom?

Jenomže ani tato suma stav silnic nenapraví. Navíc jsou jejich opravy závislé na evropských penězích. Opozice upozorňuje na to, že když tyto peníze jednou nebudou, silnice se rozpadnou.

Chystané opravy silnic

Silnice II/360 Polička náklady 88 milionů korun, dokončení do 31.5.2013

Silnice II/312 Králíky, náklady 43 milionů, dokončení do 1.11.2014

Silnice II/314 a II/311 Horní a Dolní Čermná, náklady 37 milionů, dokončení do 31.5.2014

Silnice II/371 Chornice,náklady 25 milionů, dokončení do 31.5.2014

Silnice II/368 Třebařov – Staré Město, náklady 21 milionů

Silnice II/341 Nový Dvůr – Nerozhovice, náklady 111 milionů

Silnice II/322 Dašice, náklady 30 milionů

Palachova třída v Pardubicích náklady 53 milionů, dokončení 1.11.2014

"Nikdo nám nezaručí, že dostaneme každý rok 300 až 350 milionů korun z evropských fondů, které potřebujeme," uvedl Petr Tupec z ODS.

Nedostatečné investice potvrdil i Dušek. Uvedl, že kraj by v následujících letech potřeboval kolem dvou miliard na opravy cest. Jenže ty nemá.

"U více než šedesáti procent komunikací hrozí, že do roku 2020 budou v absolutně nesjízdném stavu," dodal Tupec.

V předešlých letech šlo na opravy silnic kolem čtvrt miliardy korun, výjimkou byl jen rok 2010, kdy se díky vysokému čerpání evropských dotací podařilo dát dohromady skoro 900 milionů.

Kraj tento stav dává za vinu vládě, zejména kvůli špatnému přerozdělování vybrané silniční daně. Zpoplatnění silnic první třídy podle Navrátilové způsobilo větší provoz kamionů na krajských silnicích druhé a třetí třídy.

"Když přešly tyto silnice na kraje, polovina majetku byla již tenkrát v neodpovídajícím stavu. Je nutné, aby stát převzal svou odpovědnost, bez toho se do budoucna neobejdeme," dodala Navrátilová.

,