Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

U Parama nebude jen jedno stěhování, bourat a měnit se bude i starý most

  13:53aktualizováno  13:53
Přesun mostní konstrukce nad železniční koridor nebude poslední akcí, během které je při přestavbě silnice u pardubického Parama zapotřebí těžké techniky. Další stěhování má následovat v dohledné době. Přemostění je totiž v trase více.

Most přes trať z Pardubic do Hradce \Králové bude tvořit jeden celek, jelikož rozšířená silnice povede v tomto místě šikmým směrem. | foto: Martin Švec, MAFRA

Sedm nosníků o celkové hmotnosti téměř 180 tun po částech přemístí obří jeřáb na nové místo již o víkendu, kdy se kvůli tomu uzavře na několik hodin i železniční koridor (psali jsme o tom zde).

Na nový most ovšem bude hned navazovat další nadzemní část, která bude součástí rozšířeného téměř kilometrového úseku silnice I/37.

„Vedlejší pole je kratší a bude se montovat zhruba čtrnáct dní po osazení nového mostu. Opět se přivezou nosníky, na které se dá osmicentimetrová vrstva betonu. Postup i technologie jsou stejné jako v případě prvního přesunu,“ říká stavbyvedoucí Petr Urválek.

Tisíce řidičů jedoucí po stávající silnici se dvěma pruhy uvidí už v pondělí ráno, kudy budou do konce roku nově jezdit. Až bude nový most zprovozněn, bude na něho převedena veškerá doprava a silničáři začnou demolovat dosluhující současný most.

„Stará mostovka půjde celá k zemi. Předpoklad je, že zmizí někdy v lednu příštího roku. Odbourat se musí i vršek podpěr. Za ně se budou vrtat piloty, které pak podpěry budou ještě stabilizovat,“ popisuje Urválek.

Dva mosty jsou kvůli opravám

Ve finále tak budou na širší silnici v blízkosti pardubické chemičky dva oddělené mosty. Ten, který se bude přemisťovat o víkendu, bude širší, jelikož na něm povede mimo dvou pruhů i jeden speciální pro vozy MHD a nová cyklostezka.

„V dnešní době už se dva mosty vedle sebe vyžadují, což je kvůli údržbě a opravám. Všude, kde jsou čtyři pruhy, tak jen zřídka tvoří jeden most po celé šíři. Na dvou se lépe převádí provoz,“ říká stavbyvedoucí.

To však neplatí pro přemostění trati vedoucí na Hradec Králové, kde stavaři musí zvolit jiný postup. Odlišné uspořádání v podobě pouze jednoho většího mostu je totiž nezbytné kvůli šikmé stopě silnice v blízkosti mimoúrovňové křižovatky Palackého.

„Půdorys toho mostu je takřka ve tvaru kosočtverce. Opěry jsou vůči sobě hodně zešikmené. Aktuálně se vyrábí ocelové nosníky a jejich přesun vypadá na druhou polovinu srpna,“ vypočítává Urválek.

Stavaře zaskočily některé nálezy

Práce nadále pokračují podle plánu, a to i přesto, že silničáři narazili na nečekané překážky. V blízkosti budovaného kruhového objezdu například zmizel chodník, pod kterým se však objevily staré dřevěné pražce. Dřívější koleje trati mířící na Chrudim sice tehdejší stavitelé odstranili, ale pražce pouze zalili betonem a nechali na místě.

Původní chodník v těsné blízkosti silnice I/37 zmizel. Stavaři pod ním ale...

Původní chodník v těsné blízkosti silnice I/37 zmizel. Stavaři pod ním ale nalezli pražce z bývalé trati.

Další „neplechu“ nadělala přeložka vodovodu, který vedl nad zemí v místě současného náspu. Silničáři byli upozorněni, aby pracovali s opatrností a vodovod nepoškodili.

„Přitom se pak ukázalo, že byly trubky prázdné a zevnitř zrezivělé. Funkční vedly pod zemí kousek vedle,“ popsal Urválek.

Při prodloužení podchodu vedoucího do lokality Trojice pak stavaři objevili množství kabelů, ke kterým se nikdo nehlásil. Obtíže způsobila i likvidace kalů a dalších ropných produktů z půdy v podloží, které pocházely z chemičky.

Autor:


Nejčtenější

Řidič a malý chlapec zahynuli při nárazu automobilu do stromu

Nehoda u pardubického Globusu skončila tragicky. (17.8.2018)

Tragická nehoda se stala po poledni na výpadovce na Hradec Králové na okraji Pardubic. Osobní auto, v němž cestoval...

Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...



VIDEO: Pardubické letiště okupantům odolávalo, i díky šrotu na ranveji

Letiště v Pardubicích.

Pardubické letiště dnes využívají především turisté. Civilním účelům ale začalo sloužit až v roce 1995. Do té doby...

Zemřel plochodrážní jezdec Jedrzejak. Opora Pardubic spáchala sebevraždu

Závody ploché dráhy ve Slaném

Ve věku 39 let zemřel v úterý polský plochodrážní jezdec Tomasz Jedrzejak, který v posledních letech patřil v české...

VIDEO: Hřebeč je děravý kopec. Vydal více než dva miliony tun surovin

Důlní závod v dobách, kdy fungoval, tedy před rokem 1991.

Málokdo si při cestách z Čech na Moravu přes Moravskou Třebovou po obávané „pětatřicítce“ uvědomuje, že při zdolávání...

Další z rubriky

VIDEO: Střety vojáků, výbuchy, střelba. Akce Cihelna bavila tisíce diváků

Největší vojenská akce v Pardubickém kraji Cihelna 2018

Teploty přesahující třicítku by měly spíše o víkendu hnát většinu národa k vodě. Přes 20 tisíc lidí však i v takovém...

Pardubická juniorka finišuje. Semifinále provázely emoce

Dalibor Svrčina

Velké vedro, velké emoce. Vítězné výkřiky, ale i slzy po prohraném duelu. Takový byl semifinálový den 91. ročníku...

V Pardubicích v noci hořelo auto i dům, nejspíš to způsobil žhář

Požár auta a domu ve Svítkově, části Pardubic. (17. 8.2018)

Dnes po půlnoci vzplálo osobní auto v pardubické městské části Svítkov. Plameny přeskočily i na rodinný dům. Okolnosti...

Najdete na iDNES.cz