Dálnice D35 zatím končí na velké křižovatce v Opatovicích nad Labem. Směrem na Ostrov vznikne řada mostů, na trase jsou mimoúrovňová křížení v Rokytně, Časech i v Dašicích, u Uherska bude dálnice křížit hlavní železniční koridor.

Dálnice D35 zatím končí na velké křižovatce v Opatovicích nad Labem. Směrem na Ostrov vznikne řada mostů, na trase jsou mimoúrovňová křížení v Rokytně, Časech i v Dašicích, u Uherska bude dálnice křížit hlavní železniční koridor. | foto: Martin Švec, MAFRA

Před stavbou mostů pro D35 silničáři spoléhají na dohodu s archeology

  • 0
Silničáři by při plánované stavbě dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Ostrova poslali rádi dělníky na místa, kde vzniknou velké mosty. K tomu ovšem potřebují, aby terén pod budoucí trasou prozkoumali archeologové, což se má začít dít v příštích týdnech. Ti ovšem dřívější průzkum vytipovaných lokalit provést nemusí. Vše je jen na ústní dohodě.

„Podmínku do smlouvy dát nemůžeme. Musíme se domluvit s vítězem, aby nám udělal výzkum pod objekty, které z hlediska času budou trvat nejdéle. Myslím ale, že se domluvíme,“ prohlásil na nedávném setkání se starosty obcí v trase D35 ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumil Vebr.

Úprava postupu prací se zdá býti reálná, byť vítěz tendru ještě známý není. Praxe z jiných staveb totiž silničářům nahrává.

„Archeologové se vždy, pokud je to jen trochu možné, snaží vyjít stavbařům vstříc. Jestliže tedy nastane taková situace a nebyly by tím ohroženy termíny dokončení jiných částí výzkumu, věřím v rozumnou domluvu mezi ŘSD a archeology,“ uvedl ředitel Archeologického centra Olomouc Jaroslav Peška.

Silničáři rozdělili zakázku po jednotlivých úsecích. Navíc se zvlášť podávaly nabídky na zemní práce a na vlastní výzkum, takže bylo dohromady vypsáno dvanáct zakázek, o které usilovalo 93 zájemců, z nichž se většina ucházela o zemní část. Jméno vítěze by mělo být známé v březnu.

Mosty budou v provozu tři roky po zahájení stavby

Očekáváme, že pokud nebude podáno odvolání na Úřad na ochranu hospodářské soutěže, bude vítěz vybrán v horizontu dvou týdnů,“ uvedl minulý týden tiskový mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Ačkoliv se původně hovořilo o ceně přesahující půl miliardy korun, výsledná cena bude nakonec výrazně nižší.

„Zemní práce, které tvoří většinu zakázky, klesly na 23 % odhadní ceny, takže vyjdou na zhruba 70 milionů. U archeologické části se částka snížila na 80 %, takže na přibližně 150 milionů. V součtu budeme na asi polovině prvotního odhadu,“ vypočítal Vebr.

„Jsem za to rád, protože původní odhady mi přišly hodně vysoké,“ prohlásil ministr dopravy Dan Ťok.

Vítěze vybere již dříve schválená vládní komise. ŘSD jako zadavatel nemá v záležitosti výběru žádné pravomoci. „Tam, kde bude výzkum ukončen, chceme na podzim zahájit hlavní stavební činnost. Zhruba za další tři roky by měly být stavby jako velké mosty a křižovatky v provozu,“ řekl Ťok.

Podle jeho slov je na cestě i stavební povolení. „Požádali jsme o ně a projednává se,“ sdělil šéf resortu dopravy.

Vzhledem k tomu, že nemají silničáři ještě všechny pozemky, nemohou dostat povolení na celou trasu. Na určité objekty však ano. „Počítáme s tím, že ho rozdělíme tak, abychom mohli stavět a dokončit věci, které nejsou dořešené,“ dodal Ťok.

Co se týče výkupů, mohou si silničáři odškrtnout další položku v seznamu chybějících parcel. V úterý získali zbývající podíly u dvou lesních pozemků na katastru Městce, takže v okolí této obce mají již všechny parcely ve svém vlastnictví. V průběhu března bude dokončený rovněž převod poslední pětice polností, které se nacházejí v trase „pětatřicítky“ v katastru Turova nad Loučnou.