Archeologický výzkum pod budoucí dálnicí D11.

Archeologický výzkum pod budoucí dálnicí D11. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Průzkum pod D35 má stát přes půl miliardy, ministra cena překvapila

  • 13
Během několika měsíců by se měli na pozemcích pod budoucí trasou dálnice D35 objevit archeologové. Výši ceny za průzkum odhaduje Ředitelství silnic a dálnic na téměř 550 milionů korun. Ministerstvo dopravy částka zaráží.

Na polích za opatovickou elektrárnou zatím vládne klid. Z vysokého náspu na dosavadním konci dálnice D35 lze často zpozorovat pasoucí se srnky a pobíhající zajíce.

Kromě lesní zvěře je však možné vidět i vytyčenou trasu budoucí dálnice. Stovky dřevěných kolíků označují plochu, na které by se už za pár měsíců měli pohybovat archeologové pátrající po historických nálezech.

Kolik má stát výzkum na částech D35?

Kilometr, cena v milionech

4,19 - 7,00 35,01

7,00 -14,36 117,01

14,36 - 16,80 83,36

16,80 - 21,37 138,88

21,37 - 27,91 110,68

27,91 - 31,50 63,20

Celkem: 548 243 871 Kč

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už oznámilo předběžné informace o chystaném záchranném archeologickém výzkumu (ZAV) na úseku z Opatovic nad Labem do Ostrova. A jak je z oznámení patrné, práce na zhruba 27kilometrové trase rozdělené do šesti částí mají stát více než půl miliardy.

„Předpokládáme, že výběrové řízení cenu zakázky sníží,“ prohlásil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Překvapení z plánované výše ceny vyjádřil při své úterní návštěvě v Pardubicích i ministr dopravy Dan Ťok.

„K mému velkému překvapení činí částka přes 500 milionů korun, což je poměrně velká suma. Když si porovnáte, že ostatní úseky byly v desítkách milionů, tak tady je to opravdu značný rozdíl. Nevím, co se tam očekává,“ přiznal Ťok.

Začít by archeologové měli v dubnu a skončit za dalších deset měsíců. Ještě vyšší náklady plánují silničáři vynaložit i na průzkum pod nedalekou dálnicí D11, kde silničáři argumentovali výskytem bohatých nalezišť ležících podél řeky Labe. Ovšem trasa D35 tuto řeku překonává jen ve svém počátku, kde přes Labe a jeho záplavové území povede mostní estakáda dlouhá 1 060 metrů.

Podle veřejně dostupných map Významných archeologických lokalit na webu Národního památkového ústavu je zřejmé, že na trase je pouze jediná vzácná lokalita ležící na konci úseku v katastru obce Ostrov. Silničáři si však již v září roku 2014 nechali vytvořit materiál, který uvádí mnohem vyšší počty nalezišť.

„Dle Zprávy o přítomnosti archeologických situací zpracované Východočeským muzeem v Pardubicích, která byla podkladem pro zpracování projektu pro ZAV, je v trase 31 lokalit s předpokládanými nálezy. V těchto místech bude probíhat plošná skrývka v rámci celé šířky komunikace. V ostatních částech musí být provedeno sondážní rýhování po celé trase budoucí dálnice,“ uvedl Studecký.

Nicméně cenu výzkumu na D35 i D11 nechal Ťok prověřit u ministerstva kultury. „Měli jsme jednání a věřím, že se nám podaří sumu výrazně snížit. Dozvěděl jsem se, že rozpočet na celkovou archeologii se pohybuje kolem 300 milionů ročně. A tady je ta částka daleko vyšší u jediné stavby,“ pozastavil se Ťok.

Cena je nadhodnocená i podle archeologa

Podle archeologů se zásadní zadání zakázky, které se v případě D11, kde je suma vyčíslená dokonce na zhruba 660 milionů, vztahuje dle znění na čistě archeologické práce.

„Má-li jít o ‚čistou archeologii‘, je to silně nadhodnocené,“ říká Jaroslav Peška z Archeologického centra Olomouc, jenž se v minulosti podílel na vykopávkách pod dálnicí D1 či D55.

U D35 je ale rozsah požadovaných prací větší (viz box níže).

„Zadání je obsáhlejší, ale i tak je vypsaná cena hodně vysoká. Nicméně ačkoliv máte indicie, pořád nevíte, co vás pod zemí čeká,“ říká uznávaný vědec, podle kterého mohou výskyty bohatých nalezišť výzkum prodloužit, což je jedna z výtek, se kterými se archeologové potýkají.

Zadavatelé totiž často tlačí na co nejkratší dobu výzkumu. „Málokdo vás naopak pochválí, že zachraňujete historii naší země,“ podotýká archeolog.

Na objem prací nemají archeologové techniku

Podle Pešky je zarážející, že se na D35 mají archeologové pustit i do prací, které s vlastními zdroji mohou stěží zvládnout.

Jaké práce čekají archeology?

Zakázka zahrnuje vytyčení obvodu staveniště a osy D35 a dalších objektů. Dále vyznačení veškerých stávajících dotčených inženýrských sítí, kácení mimolesní zeleně, sejmutí kulturních vrstev a odtěžení zemin pod nimi do hloubky 60 centimetrů. Tato oddělená zemina bude uložena na plochách trvalých záborů. Poté dojde na zpětné uložení sejmutých kulturních vrstev a zemin do původního stavu před skrývkami. Poslední fází bude založení trávníku na zpětně uložených vrstvách.

Zdroj: Věstník veřejných zakázek

„Nevím, zda tam pak archeologové neplní úkoly za někoho jiného. Nezbývá, než se s někým spojit a vstoupit s ním do soutěže. Stává se to čím dál častěji, ale nepovažuji to za úplně šťastné,“ říká Peška, jenž se pozastavuje i nad tím, že archeologové mají po ukončení svého výzkumu na D35 vše uvést téměř do původního stavu.

„To je nadbytečné a není mi jasné, proč to někdo nenaplánuje způsobem, aby stavba na výzkum plynule navázala,“ uvádí Peška.

Poměr, jaký z vysoutěžené částky dostane za své práce firma a kolik archeologové, nelze obecně vyčíslit.

„Informace nemám k dispozici, ale za samotnou ‚čistou‘ archeologii jde určitě mnohem méně peněz,“ potvrzuje Peška.

Podle archeologa je problém i v tom, že zakázky jsou často vypisované nekvalifikovaně. V případě posledního úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic ŘSD v oznámení o tendru na výzkum a zemní práce uvádí předpokládanou částku pouhých 50 milionů.

„To je naprosto podhodnocené. Za takových podmínek není žádná stavební firma schopna udělat ani zemní práce,“ dodává Peška.