Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf vyprošťovací firmy Vápeník: Nejsem kancelářský typ, musím jezdit

  8:11aktualizováno  8:11
V areálu bývalého JZD v Býšti sídlí jedna z největších firem zabývající se vyprošťováním a odtahováním vozidel. Již přes dvacet let jí šéfuje majitel Zdeněk Vápeník.

Majitel firmy Zdeněk Vápeník před svým mohutným odtahovým vozem. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Zázemí firmy Vápeník je vskutku skromné. Drobná kancelář umístěná v jedné z budov na rozlehlém dvoře vypadá, jako by se v ni zastavil čas před třiceti lety. Moderní vybavení prý není potřeba.

Zdeněk Vápeník totiž tráví podstatnou část dne mimo tuto místnost. Častěji je na cestách, kde ho motoristé mohou potkávat na různých místech republiky za volantem obřího vyprošťovacího vozu. Na svůj zářivý žlutý kolos je patřičně hrdý.

Zdeněk Vápeník

Narodil se v Pardubicích v roce 1954, ale od dětství žije v Býšti nedaleko Holic, kde vlastní firmu nesoucí jeho jméno.

Hlavní činností je mezinárodní a vnitrostátní cisternová přeprava, k níž slouží více než dvacítka cisteren. Firma je ovšem více proslavená díky odtahové službě a vyprošťování vozidel.

Sám Vápeník jezdí k nehodám a porouchaným vozům s pětinápravovým tahačem, jehož spotřeba „na prázdno“ je 33 litrů na sto kilometrů. Pokud je naložený, stoupne spotřeba ještě o zhruba deset litrů.

„Celý život jsem za volantem. Začínal jsem jezdit tady na statku se zemědělským traktorem. Po vyučení jsem se sem vrátil do družstva. Následně jsem odešel do Prahy, kde jsem jezdil s bagrem a tatrama. Poté jsem zase pracoval tady s jeřábem. Ale vždycky jsem chtěl podnikat sám za sebe,“ říká Vápeník.

Vaše firma nabízí řadu služeb. Co je tedy základem podnikání?
Hlavní je cisternová přeprava. Poté to je odtahová služba. Od roku 1992 mám na ni živnostenské oprávnění.

Řidiči si vás hlavně spojí právě s vyprošťováním havarovaných kamionů a dalších větších vozidel...
Je to takové gró, které nás baví. Dnes už je konkurence velká. Spousta firem má své odtahovky. Ale po převratu jsem tu byl jeden z mála. Měli jsme pětinápravový speciál, se kterým jsem mohl tahat soupravy a autobusy.

Po celou dobu jste věrný značce Scania. Bylo na začátku záměrem pořídit auto z ciziny?
Vždycky jsem toužil mít zahraniční auto. Vyrůstal jsem na tatře a pak liazce. První jeřáb na podvozku liazky sice dostal cenu na veletrhu v Brně, ale ukázalo se, že je to krám všech krámů. Nikdo tehdy nechtěl koupit auto ze zahraničí, tak jsem do toho šel. Pořídil jsem jedno, pak druhé.

Fotogalerie

Těžíte ze jména, které jste si za těch více než dvacet let udělal?
Ano, jenže dříve jsem měl smlouvy přímo s pojišťovnama, což bylo nejlepší. Někdo měl nehodu, přijel jsem, odtáhl to a na základě smlouvy s pojišťovnou jsem za práci rovnou dostal zaplaceno. Poté se mezi nás ovšem vklínili asistenční služby, které vše stahují pod sebe a rozdělují to mezi partnery. Berou si z toho podíly a ceny tlačí dolů.

Když vyrážíte k nějakému případu, víte už předem, co vás na místě čeká?
Dnes už pošlou fotku, ale dříve to nešlo. Akorát jsem se zeptal, jak to leží a co mají naloženého. Řekli: hlávkový salát. Fajn. Zvedneme to i se salátem. Složité to bývá když se převrátí lesáci se dřevem. To pak dostáváme zpět za pomoci směsice kladek, protože většinou není okolo prostor.

Máte vymezený nějaký okruh, nebo dojedete, kam je potřeba?
Je to úplně jedno, v minulosti jsme jezdili všude. Když je tam zákazník, který si nás vyžádá a nechce nikoho jiného, tak přijedeme kamkoliv. Do zahraničí už je to nyní složitější. Němci a Rakušané už nás k sobě nepustí. Už nemůžeme tahat na vidlích, ale jen na podvalníku. Oni sem mohou přijet a odtáhnout to na vidlích (tažné zařízení připevněné na zadní části odtahového vozu), ale opačně ne. To vás pak pošlou hned na kontrolu a dají vám velkou pokutu. Trh si hodně hlídají. Do Itálie vůbec nesmíme, a to jsme tam dříve vyráželi třeba čtyřikrát měsíčně. Dnes tam máme zákaz. Proto jezdíme hodně do Polska, Maďarska a samozřejmě Slovensko.

Kam nejdále vás povolali?
Nejdále jsem byl ve Španělsku, kam jsme vezli autobus. Když začínal Student Agency, tak tady nebyl servis, který by spravil autobus. Vozilo se to tedy tam. Pak jsem byl několikrát ve Francii, v Grenoblu, Lyonu či Paříži. Na severu u jednoho přímořského města pak jednou nechali ležet návěs na boku a čekali na nás. Přijeli jsme, vrátili ho na kola a jeli domů.

Stalo se vám, že byste přijel a řekl si, tak na to nemáme?
Musíme to zvládnout a poradit si. Vždycky to musí jít. Práce je pořád nějaká. V dnešní době už se nevyrábí auta tak, aby vydržela. Jsou samá elektronika a mají množství poruch. Máme smluvní servisy kam jim auta přitáhneme.

Utkvělo vám některé vyprošťování v paměti kvůli své náročnosti?
To bylo, když jel do Hamburku kamion a vezl nitrocelulozu. Převrátil se za Českou Lípou. Byly to sudy namočené v látce, která při vysychání může snadno hořet a bouchat. Synthesia nás určila, protože máme oprávnění zacházet s nebezpečnými látkami. Vzali se na to dva jeřáby a dva vyprošťováky. Vyndali jsme to z příkopu, kde to přeložili a odvezli zpět do Semtína. To byl takový nejnebezpečnější zásah. Jinak to jsou i těžké nehody se smrtelnými následky.

Plánujete cestu předem, abyste se někde nezasekli?
Kam se vejde kamion, tam se vejdeme i my. Váha tomu nevadí, protože je více rozložená na vidlích.

Kolik času vůbec obvykle u zásahu strávíte?
Jednodušší případy zaberou od jedné hodiny do čtyřech. Nedávno jsme se čtyřmi kusy techniky zasahovali na D10 u shořelého návěsu kamionu. To jsme dělali od pěti ráno do půl deváté.

Z toho mi vyplývá, že musíte být k dispozici prakticky nonstop...
Když někdo zavolá, jde to vždy všechno přes mě. Vzbudí mě, dám povel klukům a jedeme. Na té D10 se ozvali o půl jedné v noci. Od té doby jsem byl na nohách. Pokud je na překládání potřeba více lidí, tak spolupracujeme s hasiči z okolí, kteří nám jezdí pomáhat při náročnějším překládání. Teď vyproštění de facto dělají hasiči, ale dříve neměli techniku na to, aby havarovaný vůz zvedli. Ale i nyní nás kolikrát z IZS hned volají a žádají o pomoc.

Jste jako šéf firmy více tady, nebo stále někam vyrážíte?
Nejsem kancelářský typ. Nevydržím tam a musím jezdit. Kancelář nevydělává, ta zařizuje faktury. Proto je maličká.

Kolik kusů techniky v současnosti vlastníte?
Celkem mám třicet aut - šest odtahovek a 22 cisteren. Je potřeba jen běžný servis a údržba. Nic jiného to nepotřebuje. Starší vozy musíte zrepasovat, protože na nový při dnešních cenách nemáte. Nová odtahovka by vyšla na devět až deset milionů. Kdo si v současnosti koupí jen odtahovku, je blázen. Může se stát, že měsíc nikam nevyjedete. To se sice neděje, ale i tak vám mohou trčet na dvoře několik dní. Proto jsem rád, že máme i ty cisterny. S těmi jsme ostatně začínali. Měli jsme jich asi sedm, ale vždy jsem toužil mít odtahovku. Mám kamaráda ve Švédsku, který mi je nabízí a doporučuje. Kontakty jsou důležité, jelikož zavoláte a druhý den tady máte díl, který potřebujete.

Nákladní dopravci trpí nedostatkem řidičů. Je v případě vašich velkých speciálů ještě složitější sehnat schopného řidiče?
Je to problém. Nemůže to dělat kde kdo. Musí to být mechanik, který si umí poradit. Je nutné, aby věděl, jak má auto v příkopu uvázat, aby ho ještě více nezničil či nespadl za ním. Mladé kluky nechám oťukat na lehčích případech a brzo poznám, jestli na to dotyčný má, nebo ne. Ale lidi se nám tu moc nemění. Ozvou se a když jim napíši, ať se staví v sobotu a neděli, že jim to ukážu, tak se neobjeví.

Co všechno musí splnit?
Musí mít řidičák na kamion, dva tři roky praxe na cisternu a atestaci na převoz žíravin. Když to nesplňuje, je lepší, když nám auto tady radši stojí. Nějaká nehoda vám pak totiž může položit firmu.

Nedaleko odsud povede dálnice D35. Často zasahujete na současné I/35 s hustým provozem. Nemáte obavu, že vám pak ubyde práce?
Nehod bude pořád stejně, o to se nebojím (úsměv). Nyní máme smlouvu na obsluhu části hradecké D11, pak budeme mít na starost dálnici třeba až ke Svitavám.

Pociťujete v praxi nárůst automobilové dopravy?
Ano, jezdí se daleko hůře. Všude jsou navíc objížďky a na silnicích díry. Když máte auta naložená, tak strašně trpí. Všechno pak jde na zadek vyprošťováku.

Stav silnic je dlouhodobý problém. Trápí vás i něco jiného?
Vadí mi mrhání penězi. Když vidím, že někde pokládají nový asfalt na opravované silnici za deště, stojí jim tam voda a stejně to tam dají a za rok je to zničené, tak k čemu to je? Ale to jsou i jiné věci. Třeba na té D11 vyprostíme kamion, místo uklidíme, ale už nesmíme opravit svodidla. Máme to kousek a zvládneme to taky, ale tam na to přijede firma z Humpolce. A silničáři nad nimi drží ruku.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tyršovy sady díky rekonstrukci objevila spousta lidí.
Čtenáři se shodli s architekty, z pardubických oprav nejvýš cení park

Tyršovy sady se staly vítězem ankety čtenářů iDNES.cz, které z nedávno opravených míst v Pardubicích se líbí nejvíce. Prvenství parku pod zámkem bylo...  celý článek

Ondřej Lukáš u jedné z lip, jejichž kořeny poničily starý chodník z Vysokého...
Pamětníci brání chodníček, po kterém chodili Masaryk, Dvořák i Werich

Obyvatelům Vinic, které jsou okrajovou částí Vysokého Mýta, se nelíbí, že město chce rekonstruovat asi osm set metrů dlouhý úzký chodník lemovaný stromořadím...  celý článek

Marek Výborný, ředitel Gymnázia Mozartova v Pardubicích a krajský lídr KDU-ČSL...
Lídr lidovců Marek Výborný: Nebudeme ve vládě s obviněným politikem

Lidovce vede do parlamentních voleb v kraji ředitel pardubického gymnázia Mozartova Marek Výborný. Syn bývalého ministra obrany, ústavního soudce a poslance...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.