Automatické mlýny, jedna z prvních realizací slavného architekta Josefa Gočára

Automatické mlýny, jedna z prvních realizací slavného architekta Josefa Gočára | foto: Michal Klíma, MAFRA

Sdružení chce z historických pardubických mlýnů udělat kreativní zónu

  • 4
Po 101 letech končí v Pardubicích provoz Automatických mlýnů. Neformální sdružení architektů a lidí z okruhu pardubické kultury pod názvem Mlýny městu! vybízí město, aby z architektonické památky vzniklo centrum kultury, umění a vzdělávání.

Sdružení poukazuje na příklady Tesly nebo továrny Prokop a synové, které po ukončení provozu už čekalo jen chátrání a devastace budov. Zároveň předkládá lidem možnost zapojit se do diskuze v internetové výzvě.

"Nejedná se o petici nebo nátlakovou akci. Je to výzva k diskuzi o mlýnech, ve které chceme ukázat rizika, že z historické památky může vzniknout brownfield nebo průmyslová zóna," řekl Ondřej Teplý z neformální iniciativy Mlýny městu!

O svých záměrech už Teplý s ostatními lidmi ze sdružení mluvil i s pardubickými radními. Majitel budovy, společnost GoodMills, totiž hodlá objekt prodat, zatím není ale jasná ani předpokládaná cena.

"Město však už nyní během našich jednání projevilo zájem a dohodli jsme se na dalších krocích, které ale zatím nebudeme zveřejňovat," dodala další členka sdružení Šárka Zahálková.

"My totiž zatím víme jen to, že majitel chce objekt prodat, cena však žádná nepadla. Proto ani nemohu říct, jestli by město mělo o Automatické mlýny zájem, mohu jen uvést, že tato varianta je stále ve hře," řekl náměstek pardubické primátorky František Brendl.

Mezitím se případným využitím jedné z dominantních budov Pardubic zabývají studenti pražské ČVUT.

"Na toto téma tam vznikají semestrální práce, jejich výsledky budeme analyzovat a prezentovat v rámci aktivit o budoucnosti Mlýnů," dodal Teplý.

Cihlová budova, která vzešla z rýsovacího pera architekta Gočára, je přitom mezi lidmi velmi populární.

Když loni v říjnu chtěli majitelé lidem ukázat vnitřní prostory provozu, vznikl v centru města takřka dopravní kolaps. Namísto předpokládaných pár desítek lidí jich dorazilo kolem pěti set. Dovnitř se pak nakonec dostala jen hrstka vybraných (více čtěte zde).