Sankce zabolí podnikatele. Ale mohly by být větší, také zaznělo

  16:30aktualizováno  16:30
Sankce Evropské unie vůči Rusku i následky vyhlášené odvety spouštějí dominový efekt. Pokud se firem z kraje nedotkly přímo, zasáhnou je jejich důsledky. Třeba pěstitele jablek.

Pěstitelé jablek mají z dopadu sankcí oprávněné obavy. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pěstitel Martin Vaněk z Kojic u Přelouče má z eskalace napětí mezi Ruskem a Unií obavy. Bojí se, že jablka ze svých sadů neprodá. "Předpokládám, že se nás sankce dotknou velmi negativně," řekl.

Jeho kolega ovocnář Jaroslav Nevole je na tom podobně. "Sankce nás postihnou zprostředkovaně, protože polští ovocnáři vyváželi statisíce tun ovoce do Ruska, a pokud je na tamním trhu nemohou umístit, tak se budou snažit umístit je kdekoli po Evropě. A my jsme první na ráně," řekl Nevole.

Proto má obavy, že trh bude zahlcen ovocem a ceny půjdou dolů.

Zpřísnění sankcí proti Rusku zasáhne i podniky v Pardubickém kraji. Větší i menší a třeba nepřímo. Ačkoli hlavními cíli odvetných opatření měly být zpočátku hlavně obchody se zbraněmi, vyspělými technologiemi a zásah do ruského bankovnictví, je jasné, že zasáhnou i další obory.

A některé podniky už začaly mít strach. "Pro celou řadu našich klientů je vliv sankcí zcela zásadní. Proto s nimi v současnosti vedeme intenzivní individuální jednání a pomáháme jim nalézt cestu, jak toto komplikované období překlenout," řekl například mluvčí ČSOB Hany Farghali.

Pro provozovatele pardubického letiště je už sám o sobě varovný úbytek přilétajících Rusů kvůli oslabení rublu.

Z reakcí desítky zástupců průmyslových a dalších firem v Pardubickém kraji vyplývá, že s větším či menším záporným dopadem sankcí většinou počítají.

"Ano, samozřejmě, sankce určitý negativní vliv mít budou. Ale nelze jenom v okamžitém hospodářském zájmu ustupovat. Naše přímé aktivity v Rusku nejsou velké, ale očekávám vliv přes celkovou hospodářskou situaci, která se sankcemi do určité míry ochladí," vystihl širší vliv konfliktu mezi Unií a Ruskem na podnikání ředitel jablonského podniku Isolit- Bravo Kvido Štěpánek.

"Prakticky už zaznamenáváme potíže s oslabením rublu," řekl generální ředitel svitavského Svitapu Jan Heřmanský.

"Našich odběratelů by se sankce dotknout mohla v případě zvýšení cen ropy, a to snížením poptávky po zboží v automobilovém průmyslu," uvedla personalistka firmy Ina Lanškroun Michaela Kocourková.

Pro libchavského výrobce autobusů SOR ani pro pardubickou chemičku Synthesia, která tam dodává zboží v hodnotě desítek milionů korun, není Rusko zásadním exportním cílem. "Možný negativní dopad by na nás mohlo mít například zdražování zemního plynu, pokud by k němu v důsledku současné situace došlo," řekl generální ředitel společnosti Synthesia Josef Liška.

Jeho kolega, šéf přeloučské automobilky Kiekert-CS Georg Stappena, poukazuje na to, že krátkodobě tyto sankce nebudou mít pro firmu žádné důsledky, ale pokud zesílí, pak ano.

Sankce ano. Se ztrátami se musí počítat

Většina představitelů firem se zároveň shoduje v tom, že je tato reakce unijních zemí na ruskou politiku na místě.

"Sankce proti Rusku schvaluji," říká generální ředitel Kiekertu. I když ihned dodává, že jsou v této míře příliš malé, než aby Rusko výrazněji zasáhly.

"V existující podobě jsou minimální a nedůsledné a měly by být větší. Uvědomme si, že bez sankcí po obsazení Krymu by už dnes byla půlka Ukrajiny připojena k Rusku, stejně jako v prvním kole Krym. A pak by přišly na řadu další," zdůrazňuje Kvido Štěpánek.

Ten se případných dosavadních či budoucích protisankcí Ruska neobává. "Beru je jako součást života. Nemůže všechno jít jako po másle!"

Ale podobně hovoří i další podnikatelé, včetně těch, kteří na sankce doplatí velmi pravděpodobně. "Asi by se nemělo potichoučku přejít, že se na východě nic neděje. Musíme si zvyknout, že nás to bude taky něco stát," řekl ovocnář Jaroslav Nevole.

Ovšem ne každý by s tímto názorem souhlasil, což dokazují slova ředitele libchavského výrobce autobusů SOR Jaroslava Trnky. "Obecně jsem toho názoru, že jakékoli sankce či obecně jakákoli opatření, která omezují volný obchod s běžnými výrobky, nejsou správná a mají vždy negativní dopad na ekonomiku," uvedl obchodní ředitel výrobce autobusů SOR Vítězslav Tymr.

Není výjimkou, když představitelé podniků nechtějí sankce ani politickou situaci komentovat. Naopak konkrétnější pohled na dopad případných protisankcí přiblížila firma Retia.

"V takovém případě bychom mohli zaznamenat určité problémy v oblasti dodávek některých drobných komponentů z Ruské federace pro naše modernizační programy radarové a raketové techniky. V tuto chvíli se to nejeví jako kritické," řekl Petr Novák, generální ředitel pardubického výrobce elektronických vojenských a záznamových systémů.

Nejčtenější

Bezdomovcům nedávejte ani korunu, vyzvou Svitavy veřejnost

Bezdomovci si budou muset na bydlení v novém „útulku“ vydělat

Bezdomovcům ve Svitavách začínají těžké časy. Město je hodlá hned několika způsoby vytlačit z centra. Nenechá je pít...

Větev propíchla sedadlo spolujezdce v jedoucím autě, řidič vyvázl

Větev nezastavilo ani sedadlo spolujezdce. Řidič jel naštěstí sám.

O obrovském štěstí může vyprávět řidič z Orlickoústecka, kterému čelním sklem za jízdy prolétla až do auta silná větev....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Muž před servisem na Pardubicku vykládal auta, umačkala jej plošina

Muže museli hasiči z pod návěsu vyprostit pomocí hydraulického zařízení.

Zaměstnance spediční firmy na Pardubicku přimáčkla při vykládání aut plošina. Utrpěl vážná zranění, kterým podlehl....

U silnice ležel mrtvý muž s kolem, málem ho ještě přejeli

Při nehodě u Spáleného Poříčí se těžce zranil cyklista. Po střetu s autem a...

Policie vyšetřuje nález mrtvého 37letého muže na silnici na Pardubicku. Vedle muže leželo kolo. Jestli na něm mrtvý...

Další z rubriky

Větev propíchla sedadlo spolujezdce v jedoucím autě, řidič vyvázl

Větev nezastavilo ani sedadlo spolujezdce. Řidič jel naštěstí sám.

O obrovském štěstí může vyprávět řidič z Orlickoústecka, kterému čelním sklem za jízdy prolétla až do auta silná větev....

Politici našli shodu na územním plánu Pardubic, uvolní plochy pro výstavbu

Radnice v Pardubicích.

Poslední dvě volební období se pardubičtí politici snažili schválit nový územní plán. Neúspěšně. Klíčový dokument byl i...

Vysokoškoláci vyrazili v roce 1968 pěšky do Sofie, teď se hledají

Jiří Belej (vpravo) a Zdeněk Smiřický dnes.

Před padesáti lety se Jiří Belej vydal spolu s dalšími studenty z vysokých škol na pěší pochod do Sofie. Životní osudy...

Najdete na iDNES.cz