Ryanair bude létat třikrát týdně. Ale dotaci mu město ani kraj nedají

  8:07aktualizováno  8:07
Letecký dopravce Ryanair bude od října třikrát týdně létat z Pardubic do Londýna, ale očekávanou dotaci od města a kraje nedostane. Shodli se na tom zástupci obou samospráv. Firma EBA provozující letiště si na podporu linky musí vydělat.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Regionální letiště v Brně, Ostravě i v Karlových Varech jsou závislá na tom, že letecké linky dotují peníze daňových poplatníků. Radní Pardubického kraje a města Pardubic se v úterý dohodli, že jejich společná firma EBA provozující letiště se bez této pomoci bude muset obejít. A to i přesto, že při sjednání nové linky společnosti Ryanair se s ní původně počítalo. Pardubický kraj, kterému patří třetina firmy EBA, to ale odmítl.

„Akcionáři nebudou dávat další prostředky do provozu této linky. Říkám to opakovaně, není to trolejbus do Bohdanče,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický z ČSSD. Upozornil, že firma EBA má z minulých let našetřeno 18 milionů korun.

Firma EBA odpustí nízkonákladovce poplatky ve výši 8,3 milionu korun ročně, za to má od ní slíbenou marketingovou podporu. Primátor Pardubic Martin Charvát (ANO) věří, že letiště nebude ztrátové. „Letiště musí žít z Ryanairu jako z vize, ze standardních charterů a z Ruska, kam se začíná opět létat. Pardubické letiště vždy fungovalo bez dotace, proč by to nemohlo být tak dál?“ uvedl primátor.

Pardubické letiště po pádu rublu a odlivu ruských turistů přišlo během pár let o 150 tisíc pasažérů. Loni jich přepravilo jen 31 tisíc.

Dvoutřetinovým vlastníkem firmy EBA je město Pardubice, zbylou část firmy vlastní Pardubický kraj. Na rozvoj letiště mají majitelé - město a kraj - rozdílné názory. Pardubice věří, že letiště má velký potenciál, vedení kraje pravidelně ústy hejtmana varuje před velkými výdaji, které se nemusí vrátit.

Terminál za čtvrt miliardy nebude polotovar

Ani po úterním společném jednání radních města a kraje nejsou všechny problémy vyřešeny, ale minimálně lze říct, že nastalo křehké příměří.

Opticky se zdá, že vedení Pardubického kraje si vymohlo vše, o co stálo. Například personální audit, který má zjistit, zda firma zareagovala na pokles počtu pasažérů.

Spory o poplatky

Radní Pardubic i Pardubického kraje řešili neobvyklý spor o vybírání poplatků na pardubickém letišti. Od dubna loňského roku si společnost EBA, která zajišťuje provoz civilního letiště, nejspíše neoprávněně účtovala poplatky za civilní lety, které pro armádu a NATO zajišťovaly letecké společnosti. „Přestože management EBA tvrdí, že poplatky by měly být dále vyúčtovány, představenstvo odsouhlasilo, že do vyjasnění této záležitosti žádné další poplatky za civilní lety armády účtovány nebudou,“ uvedl primátor Pardubic Martin Charvát. Společně s hejtmanem pak chce jednat s velitelem pardubického vojenského letiště. Pro civilní letiště je spolupráce s armádou klíčová, bez její pomoci by se neobešlo.

„Chceme vědět, zda je každý zaměstnanec dostatečně využitý,“ uvedl Netolický.

Město souhlasilo i se změnami ve statutárních orgánech firmy EBA tak, aby se na jejím chodu mohli podílet i krajští politici, kteří podle zákona nemohou sedět v představenstvu firmy.

Pardubice si na druhou stranu z jednání odnášejí také důležité vítězství. Nový terminál za 256 milionů korun, který má být hotový letos, nebude připomínat polotovar. Hejtmanství přes původní odpor podpoří dostavbu druhého patra terminálu letiště, která bude provedena ve dvou etapách.

„Pro mne je rozhodující, že jsme se dohodli na jasných bodech, jak dál projekt letiště podporovat a rozvíjet,“ řekl primátor Martin Charvát.

Nejčtenější

Pohárová osmifinále: Slavia přešla přes Chrudim, Teplice vyřadily Duklu

Autor prvního gólu Jan Sýkora (vpravo) ze Slavie se raduje se spoluhráči. Vedle...

Fotbalový Mol Cup pokračoval dvěma osmifinálovými duely. V tom prvním prohrála Dukla s Teplicemi 1:3, když všechny tři...

Srážka vlaku s člověkem omezila provoz na koridoru u Pardubic

Ilustrační snímek

Neštěstí v kolejišti zkomplikovalo v páteční odpolední špičce cestu vlaky z Prahy na Moravu po koridoru. Mezi Přeloučí...

Svitavské ulice se náhle noří do tmy, na nádraží je lepší jít s baterkou

Potemnělé ulice ve Svitavách v těchto dnech osvěcovala jen dálková světla aut.

Kdo se v těchto dnech chystá ve večerních hodinách vlakem do Svitav, měl by se vybavit dobrou baterkou nebo svítilnou v...

Cedule označující nikoli Havlovo náměstí zmizela, starosta by ho chtěl

Cedule už z litomyšlského informačního centra zmizela.

Toto není náměstí Václava Havla, říkala ještě donedávna cedule poblíž litomyšlského zámku. Tabulku, která zpravidla...

Při čelním střetu zemřeli dva lidé na okraji Pardubic, zřejmě nepřipoutaní

Účastníci nehody nebyli podle hasičů připoutaní.

Spolujezdec ze staršího BMW a řidič dalšího osobního vozu značky Kia zemřeli před šestou ranní v Doubravicích na okraji...

Další z rubriky

Srážka vlaku s člověkem omezila provoz na koridoru u Pardubic

Ilustrační snímek

Neštěstí v kolejišti zkomplikovalo v páteční odpolední špičce cestu vlaky z Prahy na Moravu po koridoru. Mezi Přeloučí...

Pardubičtí politici podepsali koaliční smlouvu, TOP 09 vyčkává

Radnice v Pardubicích.

Řada pardubických politiků se dostala do paradoxní situace. Zatímco šéfové ODS, KDU-ČSL a TOP 09 v Praze tvrdě tlačí na...

Nové sochy září na šedém morovém sloupu, do několika let se prý sladí

Ukotvení morového sloupu.

Jeden z nejhodnotnějších morových sloupů v České republice je po šesti letech opraven. Jen pár hodin před nedělním...

V soutěži Nastartujte se uspěl nápad na originální Priessnitzovy zábaly
V soutěži Nastartujte se uspěl nápad na originální Priessnitzovy zábaly

V již šestém ročníku grantového programu Komerční banky a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) zvítězil výrobek Mamavis – univerzální zábal, který přináší nemocnému komfortní využití tradiční léčebné metody Vincence Priessnitze.

Najdete na iDNES.cz