Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S novým terminálem vykřešeme z pardubického letiště maximum, věří ředitelka

  8:08aktualizováno  8:08
Nová ředitelka pardubického letiště Hana Šmejkalová věří, že se do Pardubic vrátí cestující, jejichž počet se letos prudce snížil. Nejpozději v roce 2018 by měl sloužit nový terminál - nahradí stávající odbavovací halu, která z venku připomíná spíše tělocvičnu.

Ředitelka Hana Šmejkalová má za úkol postavit na nohy ztrátové pardubické letiště. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Provozovatel pardubického letiště společnost East Bohemian Airport začala kvůli odlivu ruských turistů letos značně prodělávat. Bídné výsledky vedly až k odvolání ředitele. Lepší čísla by měla přinést nová tvář v čele letiště - ředitelka a místopředsedkyně společnosti EBA Hana Šmejkalová. „Na začátku své funkce jsem dostala úkol postavit nový terminál a zvednout obchod,“ řekla manažerka z Prahy, která má za sebou více než dvě desítky let práce pro České aerolinie.

Je něco, co vás v Pardubicích zaskočilo?
Zaskočila mne, ne však vystrašila, odbavovací hala. Uvědomila jsem si, jak je důležité vybudovat firmu od základů, což mi na druhou stranu vyhovuje. Chtěla bych ji nastavit tak, aby byla nákladově dobře postavená, aby tady pracovali lidé, kteří si práce váží a milují ji, což v letectví bývá zvykem, a abychom společnými silami vybudovali známé a zákazníky využívané mezinárodní regionální letiště splňující veškeré mezinárodní standardy.

Co všechno máte za sebou?
U ČSA jsem pracovala 22 let, z toho posledních 10 let v zahraničí. Všechny tyto manažerské posty byly pro mě velkou zkušeností po stránce personální, prodejní, marketingové, právní a obchodní. Byly to takové malé firmy ČSA v dané zemi.

Které zkušenosti se vám nyní budou zvlášť hodit?
Všechny. Samozřejmě hlavně z České republiky, hodí se mi i zkušenosti z Ukrajiny a Kazachstánu, znalost obchodu, mentality rusky mluvící klientely a kontakty na významné obchodní partnery ze strany cestovních kanceláří. Ruská klientela pro naše letiště stále zůstává tou VIP.

Můžete vyjmenovat silné stránky tohoto letiště?
Určitě mezi ně patří technické zázemí, které bylo nově vybudováno, a v neposlední řadě i pracovníci letiště, kteří znají svoji práci a pomohou mi v tom, aby letiště získalo jméno, které si zaslouží. Z mého pohledu by mělo být mezi těmi regionálními v České republice to nejlepší. Máme poměrně širokou oblast dosažitelnosti cestujících, od jižní části Polska, přes Liberecko, Hradecko, Svitavsko i část Vysočiny. Domnívám se, že společně s cestovními kancelářemi a všemi, kdo se pohybují v tomto oboru, jsme schopni z tohoto potenciálu letiště vykřesat maximum. Výborná je i infrastruktura. Dosažitelnost jedné hodiny do Prahy po dálnici je fantastická. Dále je to dosažitelnost po železnici, téměř každých pět či deset minut dopravci nabízejí vlak na Prahu. Rozvoj železnice znamenal pro Pardubice zvýšení regionálního významu. Jsem přesvědčená, že to samé se stane po vybudování nového terminálu v Pardubicích.

Jenomže nyní je situace úplně jiná, letiště zaznamenává velký propad cestujících. Je váš optimismus skutečně na místě?
Ano, letiště odchodem a později bankrotem letecké společnosti Transaero ztratilo cestující, ale není to útlum v letecké přepravě. Podle mezinárodních statistik počty přepravených lidí meziročně stoupají a letecké společnosti vyhledávají další letiště a nová spojení. Díky tomu, že se zastavila hospodářská krize, stoupá zájem o leteckou přepravu. A já věřím, že tento růst se promítne i do našich výsledků. Již nyní víme, že stoupá zájem z regionu o letní destinace.

Opravdu?
Už na příští rok máme potvrzený nárůst kapacity pro charterové lety. Jestli se vše podaří, získáme i pravidelnou linku ze strany ruských dopravců, čekáme nyní na osobní jednání. Domnívám se, že nejen v tomto oboru, ale i v dalších máme velké rezervy, které můžeme rozvíjet. Letiště neprochází útlumem, protože by klesala letecká doprava, ale proto, že nebylo připravené na riziko změn v oboru, který bývá velmi turbulentní.

Není paradoxně větší šance na získání ruské klientely proto, že Rusové nebudou tolik létat k Rudému nebo Středozemnímu moři a třeba budou častěji přistávat u nás?
I tyto tragické události mají vliv na leteckou přepravu. Česká republika vždy patřila mezi bezpečné země, kam se rusky mluvící klientela ráda vracela. Přírodní katastrofy či teroristické útoky vždy přímo ovlivňují rozhodování cestujících, kterým směrem se vypraví. To se dnes týká Egypta, Tuniska, ale i Turecka, které bylo do současné doby nejvyhledávanější zemí této klientely. To samé platí pro české občany. Obavy z cest do uvedených zemí zvyšují zájem o dovolené například v Bulharsku. Pokud se nám opět podaří získat pravidelného dopravce, budeme jedině rádi. Závisí to na rozhovorech, které v současné době vedeme. A to nejen s leteckými dopravci, ale i s ruskými touroperátory. Chceme je přesvědčit, že návrat do České republiky je dobrým řešením. To samé probíhá s českými partnery - touroperátory.

Které cíle charterových letů zůstanou, které přibudou?
Ty, které byly v loňském roce, zůstávají a navyšujeme jejich kapacitu. Dále máme připraveny dvě další destinace, ale zatím nepovím jaké. Dosud neproběhla finální jednání se všemi partnery. Pokud se to povede, bude to zázrak. Jednání začala v době, kdy je letní sezona 2016 z pohledu cestovních kanceláří a agentur i dopravců víceméně uzavřená.

Jak jste daleko s přípravou nového terminálu?
Jsme připraveni stavět, popravdě bez nového terminálu letiště rozvíjet dál nemůžeme. Není nafukovací, větší počet letadel bychom nemohli obsloužit. Nový terminál zajistí včasné a kvalitní odbavení letů v členění na Schengen a non Schengen. Zatím jsme ve fázi před zadáním výběrových řízení na dodavatele stavby a dodavatele služeb. Pokud oba akcionáři, město Pardubice a Pardubický kraj, dají jako majitelé konečný souhlas a banka nám půjčí peníze, jsme připraveni začít se stavbou na jaře příštího roku.

Hana Šmejkalová

Ředitelka a místopředsedkyně společnosti EBA, a. s. Absolventka VŠ ekonomické v Praze, obor finance a úvěr. V Českých aerolinkách pracovala 22 let, z toho posledních 10 let v zahraničí - šest let v Maďarsku, skoro dva roky na Ukrajině, téměř rok v Kazachstánu a rok měla pod sebou 12 zemí jako Bulharsko, Rumunsko či celý Balkán. Učí na Vysoké škole obchodní obor IT technologie využívané v letecké dopravě. Je vdaná, příští rok oslaví 30 let manželství, je matkou dospělé dcery. Jejími koníčky jsou cestování, sport, hlavně sjezdové lyžování, běžky, kolo, hudba, četba, historie.

A otevřít by se nový terminál mohl kdy?
Nejzazší termín je rok 2018. Byla bych ráda, kdyby se to podařilo v prvním čtvrtletí. Je důležité zahájit jeho provoz co nejdříve, protože zlepšíme komfort cestujících, zvýšíme propustnost v hlavních odletových časech a začneme generovat i neletecké výnosy, které mají velký význam. Myslím tím duty free shop, restauraci, směnárnu a tak dále.

Jestliže letos očekáváte 60 až 65 tisíc cestujících, kolik jich bude podle vás, až otevřete terminál?
Já bych chtěla, abychom se dostali ke dvěma stům tisícům odbavených cestujících, stačilo by i loňských 155 tisíc. Limitem pro toto letiště může být půl milionu, takže máme velké možnosti na rozvoj a naplnění cílové kapacity.

Co ještě letišti chybí?
Zázemí pro menší letadla, která vlastní firmy nebo soukromníci. Chybí zde cargo přeprava, zajišťujeme ji jen v omezené míře, nemáme terminál, ani potřebnou techniku. Proto sháním investora, který by měl zájem jej postavit. Vlastníme prostorné a suché skladovací haly, které bychom rádi nabídli firmám v regionu. Je plno dalších aktivit, které by se mohly na letišti provozovat, aerokluby, parašutistické kluby a tak dále. Chci je oslovit.




Nejčtenější

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

ŘSD bez svolení provádí průzkum u D35, majitelé pozemků chystají žalobu

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem.

Lidé, kteří vlastní pozemky pod připravovanou stavbou dálnice D35 u Litomyšle, si stěžují, že jim zaměstnanci...



Jandač nominoval na domácí turnaj, představí se i Jaškin či Chytil

Josef Jandač předává českým hokejistům své vize a nápady. (14. února 2018).

Trenér české hokejové reprezentace Josef Jandač zveřejnil nominaci na Carlson Hockey Games, turnaj v rámci Euro Hockey...

Olomoucko má šanci, že se druhý zápas s Opavou bude dohrávat

J. C. Fuller (ve žlutém) z Olomoucka útočí na koš Opavy kolem Jakuba Šiřiny.

Basketbalisté Ústí nad Labem ve čtvrtfinále play off NBL už podruhé zaskočili favorizované Pardubice a po domácí výhře...

Foxconn chce rozprostřít Mongoly po městě, vedení Pardubic tomu brání

Pracovnice montážní linky společnosti Foxconn

Tchajwanský výrobce elektroniky Foxconn, kterému vedení Pardubic zablokovalo přísun dělníků z Mongolska, chce...

Další z rubriky

Všichni proti ANO. Malé strany v Pardubicích vytvářejí koalice

Radnice Pardubice.

Lidovci společně s TOP 09 nebo Pardubáci s Patrioty a Starosty. Tak by měly vypadat pardubické předvolební koalice....

Pardubický kraj doplatí každému z dětí po zemřelé pacientce čtvrt milionu

(Ilustrační snímek)

Pardubický kraj vyplatí každému ze tří pozůstalých dětí ženy, která zemřela v roce 2006 po operaci v chrudimské...

U pardubické arény vzniklo nové parkoviště pro návštěvníky akcí

Vjezdu na parkoviště u Tyršových sadů brání několik velkých kamenů. Řidiči tak...

Návštěvníci pardubické Tipsport areny řeší už roky jeden zásadní problém. Nemají kde zaparkovat před hokejem nebo...

Najdete na iDNES.cz