Helma vyzdobená pro cvičení Tiger Meets

Helma vyzdobená pro cvičení Tiger Meets | foto: Archiv 211. squadron

Rozhodly bojové mise i tygří kůže na helmě, vypráví oceněný pilot

  • 0
Pilot Ervín Ehm z Lázní Bohdaneč se v pátek vrátil z mezinárodního cvičení NATO Tiger Meets, kde jeho letka získala elitní trofej za první místo. "Je to pro mě ocenění, že to u nás děláme dobře a že to takhle budeme dělat i dál," říká letec.

Samotná cesta do klubu Tigers, které sdružuje nejlepší letky ze zemí pod záštitou NATO (ale nyní je v něm i Švýcarsko), nebyla jednoduchá.

"Už od devadesátých let jsme se jezdili dívat, jak ta cvičení probíhají a od roku 2008 jsme se aktivně účastnili s letadly," popisuje Ehm a dodává, že to ještě zdaleka neznamenalo členství v klubu.

Do Tigers se letci z Čáslavi dostali až letos a hned elitní cvičení vyhráli.

"Byli jsme tam čtrnáct dní, probíhala různá cvičení, ale i společenské akce, vyměňovali jsme si zkušenosti, což je podle mě nejdůležitější. Bodovat jsme mohli nejen v provedení různých misí, ale i v oblečení, výzdobě letadel a tak podobně," říká pilot 211. letky z Čáslavi.

O vítězství české TIGER letky čtěte zde

Na konci cvičení potom každá letka hlasovala o tom, kdo by měl vyhrát a určili právě Čechy.

"Moc si toho vážím, je to odměna za to, jakou práci jsme tomu věnovali, každý z nás pracoval hodně přes čas," podotkl Ehm, který je původem z Karlových Varů. V Lázních Bohdaneč na Pardubicku ale žije už několik let.

Zároveň však upozorňuje, že první místo není jen zásluhou pilotů. "Na Tiger Meets nás jelo dvacet dva, z toho osm letců. Zbytek byl technický personál, který se bezvadně staral o to, abychom měli každý den letadla připravená. I jim patří dík," vyzdvihuje pilot práci svých kolegů.

Piloti procházejí složitými testy

Pro něj samotného je létání velká láska, které se věnuje už od dob dospívání. V patnácti letech začal létat s větroněm a v jednadvaceti se rozhodl pro bojové létání, kvůli kterému začal studovat Univerzitu obrany v Brně. Tam se také začal profilovat pro proudové letouny, neboli stíhačky.

Pilot Ervín Ehm

Pilot Ervín Ehm

Ervín Ehm (čtvrtý zprava) o ostatními letci na cvičení v Litvě

Ervín Ehm s ostatními letci na cvičení v Litvě

"Ke stíhačkám mě to táhlo vždycky. Někteří spolužáci dali přednost třeba vrtulníkům, ale já jsem chtěl dělat proudové letectví. Naštěstí k němu mám i dispozice," vypráví letec.

Naráží tak na složité psychologické i fyzické testy, které musí každý pilot absolvovat nejen na začátku výcviku, ale po celou dobu kariéry.

"Ty testy jsou hodně zátěžové, protože i nahoře ve vzduchu je to o zátěži. Musím třeba mačkat rukama i nohama různé knoflíky a páčky a do toho mi do sluchátek běží matematické příklady, které musím počítat," popisuje Ehm a s úsměvem dodává, že naštěstí pokaždé prošel.

Fyzická příprava podle něj probíhá postupně. Piloti si hlavně musí zvyknout na zátěž, protože ve stíhačkách jsou vystavování přetížení.

"Ze začátku člověk třeba ještě zatíná svaly, ale potom si zvykne a už mu to nepřijde. Špatně mi nikdy nebylo, ani ze začátku ne," říká.

Ostré akce máme tak dvakrát do měsíce

Ervín Ehm dojíždí do práce na letiště v Čáslavi, které je základnou stíhaček. Podle plánu musí splnit 120 letových hodin na rok, což připadá zhruba na pět hodin týdně.

Každému letu předchází příprava, která podle něj může podle složitosti trvat od pěti minut třeba i do pěti hodin.

Stíhačka vyzdobená pro cvičení Tiger Meets

Na samotný let se podle svých slov pokaždé těší. "Létání mě baví, je to pokaždé jiné. Plním různé úkoly, někdy létáme i do ostré akce, což v našich podmínkách většinou znamená pomoc nějakému letadlu v nouzi. Takové akce máme zhruba dvakrát do měsíce," popisuje Ehm náplň své práce.

Přistáním však pilotova práce zdaleka nekončí. "Po letu je člověk zpocený, unavený. Většinou si dám sprchu a potom si svůj let pustím na počítači a vyhodnotím ho. Můžu se tak poučit ze svých chyb nebo naopak předat ostatním to, co se mi povedlo," říká pilot.

Letci jsou v české armádě důležití

Podle Ehma jsou letci v české armádě důležití. "Každý svrchovaný stát by měl mít letecké vojsko. Většina dnešních konfliktů probíhá právě vzduchu," vysvětluje.

Dokázal by on sám někoho sestřelit? "To je těžká otázka. Já o tom samozřejmě nesmím přemýšlet, musím plnit rozkazy a kdyby takový přišel, tak bych to musel udělat," říká s tím, že je podle něj pořád lepší, když se do akce pošle letoun s pilotem, než naváděná střela.

"Střela nepřátelské letadlo sestřelí, zatímco pilot může navázat kontakt a druhého pilota k lecčemu přinutit, takže k sestřelení nakonec dojít ani nemusí," uzavírá pilot.

Příští cvičení NATO Tiger Meets bude v květnu 2011 a bude velkolepé, protože organizace oslaví padesát let od svého založení. Piloti z Čáslavi se na něj začínají připravovat už nyní.