Výkonný ředitel firmy Jakub Brýdl

Výkonný ředitel firmy Jakub Brýdl | foto: Michal Klíma

Ředitel rodinné firmy: rozdělení jsme nezvažovali, chce to toleranci

  • 1
Ve společnosti Story Design z Litomyšle se všichni důležití lidé jmenují Brýdlové. Rodinná firma dětí někdejších starostů Svitav a Litomyšle patří již několik let k evropské špičce v oboru designu. Letos slaví 20 let svého trvání.

Ve firmě pracují lidé schopní navrhnout a vyrobit na míru komerční interiéry, tedy prodejny, bankovní pobočky, showroomy a restaurace společnostem, jako například McDonald´s, Škoda Auto, Vodafone či Plzeňský Prazdroj. Vede je „klan Brýdlových“. Lépe řečeno ta jeho část, které je bližší podnikání než politika.

„Chceme být významnou firmou evropského formátu,“ říká výkonný ředitel firmy Jakub Brýdl.

V názvu vašeho podniku je pojem příběh. Co je nejpodstatnější pro příběh vaší firmy?
Firmu založil v roce 1995 můj bratranec Tomáš Brýdl, který je s mým bratrem Filipem spolumajitelem firmy. Pojem „story“ v názvu vyjadřoval nejen individuální příběh každého vznikajícího výrobku a prodejního místa, ale také vizi, že bude mít firma dlouhodobé trvání, a uplynulých dvacet let ukázalo, že byl vybrán správně.

Kolik je celkem příbuzných ve vašem rodinném podniku?
Vedle jmenovaných je to můj mladší bratr Lukáš, který je obchodním zástupcem pro zahraniční trhy. Pracoval u nás i Tomášův bratr Daniel, který vedl obchodní oddělení, ale před několika lety se už vydal vlastní cestou.

Bylo příjemné mít v počátcích podnikání v zádech rodiče jakožto známé politické osobnosti regionu? (otcem Jakuba a Filipa je bývalý senátor a svitavský starosta Jiří Brýdl, otcem Tomáše bývalý litomyšlský starosta Miroslav Brýdl, pozn. redakce)
Jejich vliv na fungování firmy nebyl výrazný, spíše nám zpočátku dodávali sílu a energii. A také měli často obavy, abychom na zaměstnání v jedné firmě nedoplatili. Nyní už však mají nadhled a věří, že to děláme dobře.

Jak spolu zvládáte prolínání osobního a pracovního života?
O rodinných firmách jsou napsány mnohé studie - také jsem se na jedné podílel - a ve finále se zjistilo, že rodinné firmy jsou lehce úspěšnější než standardní firmy a mají povětšinou delší trvání. Nicméně i tak to může přinést mnoho komplikací. My, Brýdlové, jsme naštěstí nedošli do stavu, kdy by situace byla tak vyhrocená, abychom zvažovali rozdělení. Chce to jistou míru tolerance, osobnostně jsme ovšem každý jiný.

Můžete upřesnit?
Zakladatel firmy Tomáš je vizionář a má na starosti design, můj bratr Filip je „honicí pes“ a nejvíce se profiluje v obchodě, kontrolingu a financích. Já do toho jako výkonný ředitel přidávám rozměr strategického managementu a systematický přístup. Ale všichni se dokážeme dohodnout, protože máme jeden společný cíl, kterým je fungování firmy do budoucích let.

Výhodou je, že je naše rozhodování výrazně rychlejší a efektivnější než u firem, které mají složitou strukturu a musí mít každé rozhodnutí schválené představenstvem. Zato my, pokud se ráno shodneme na něčem při kávě, tak jsme schopni během pár minut rozhodnout to, co někde trvá několik dnů až týdnů.

Jaké profese především zaměstnáváte?
Jsme firma zakázkového charakteru, snažíme se získávat významné sériové zakázky v oboru, nevyrábíme ale jeden výrobek pro více klientů, protože každý výrobek má svůj individuální brand, svou značku. Tomu odpovídá i struktura - z 220 zaměstnanců máme 90 lidí nevýrobních, jako jsou designéři, konstruktéři, technologové, obchodníci a další, z výrobních profesí jsou to výrobní pracovníci samotní, dále například skladníci a montážníci.

Musím říci, že není snadné najít lidi s patřičnou kvalifikací, referencemi a chutí pracovat. Jsou pozice, které je obtížné dlouhodobě získávat, jako třeba konstruktéři. Tím, že vyvážíme 70 procent do zahraničí, tak potřebujeme i jazykově vybavené lidi, a kombinace všech těchto aspektů není na trhu práce běžná. Někdy hledáme obtížně.

Uvažujete o rozšíření firmy?
Už jsme zakoupili pozemky a připravujeme projekty pro další výrobní haly. Nicméně již nyní část vstupů řešíme subdodávkami, protože nafukovat naši firmu podle aktuální poptávky je nerozumné - víme, že poptávka může rychle spadnout, čehož jsme byli svědky ke konci minulého desetiletí.

Kde všude firma podniká?
Z dceřiných poboček je nyní nejdůležitější ta nedaleko Moskvy v Rusku, kam jsme částečně přenesli i výrobu. Popudem k jejímu založení byly dodávky pro ruské prodejny McDonald´s, ale děláme tam i předváděcí prostory Škodovky. Výrazný pád rublu před čtvrt rokem nás ovšem finančně postihl. Naopak pobočka na Ukrajině nebyla i vzhledem k tamější politické situaci příliš úspěšná.

Další pobočky máme v Polsku a v mnoha zemích máme obchodní zastoupení, nejvýznamnější je ve Francii. Naše instalace jsou kromě Evropy i v geograficky vzdálených destinacích, například v Austrálii, na Novém Zélandu, v Perském zálivu i v Karibiku.

Jaké jsou vaše tržby?
Loňské tržby byly plánované na úrovni 540 milionů korun a dosáhli jsme 582 milionů korun. Zároveň to byly rekordní tržby v historii firmy. Poprvé jsme překročili půlmiliardovou hranici. Na rok 2015 plánujeme tržby ve výši 650 milionů korun. Což vzhledem k dlouhodobým zakázkám je plán reálný.