Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ředitel rodinné firmy: rozdělení jsme nezvažovali, chce to toleranci

  9:18aktualizováno  9:18
Ve společnosti Story Design z Litomyšle se všichni důležití lidé jmenují Brýdlové. Rodinná firma dětí někdejších starostů Svitav a Litomyšle patří již několik let k evropské špičce v oboru designu. Letos slaví 20 let svého trvání.

Výkonný ředitel firmy Jakub Brýdl | foto: Michal Klíma

Ve firmě pracují lidé schopní navrhnout a vyrobit na míru komerční interiéry, tedy prodejny, bankovní pobočky, showroomy a restaurace společnostem, jako například McDonald´s, Škoda Auto, Vodafone či Plzeňský Prazdroj. Vede je „klan Brýdlových“. Lépe řečeno ta jeho část, které je bližší podnikání než politika.

„Chceme být významnou firmou evropského formátu,“ říká výkonný ředitel firmy Jakub Brýdl.

V názvu vašeho podniku je pojem příběh. Co je nejpodstatnější pro příběh vaší firmy?
Firmu založil v roce 1995 můj bratranec Tomáš Brýdl, který je s mým bratrem Filipem spolumajitelem firmy. Pojem „story“ v názvu vyjadřoval nejen individuální příběh každého vznikajícího výrobku a prodejního místa, ale také vizi, že bude mít firma dlouhodobé trvání, a uplynulých dvacet let ukázalo, že byl vybrán správně.

Kolik je celkem příbuzných ve vašem rodinném podniku?
Vedle jmenovaných je to můj mladší bratr Lukáš, který je obchodním zástupcem pro zahraniční trhy. Pracoval u nás i Tomášův bratr Daniel, který vedl obchodní oddělení, ale před několika lety se už vydal vlastní cestou.

Bylo příjemné mít v počátcích podnikání v zádech rodiče jakožto známé politické osobnosti regionu? (otcem Jakuba a Filipa je bývalý senátor a svitavský starosta Jiří Brýdl, otcem Tomáše bývalý litomyšlský starosta Miroslav Brýdl, pozn. redakce)
Jejich vliv na fungování firmy nebyl výrazný, spíše nám zpočátku dodávali sílu a energii. A také měli často obavy, abychom na zaměstnání v jedné firmě nedoplatili. Nyní už však mají nadhled a věří, že to děláme dobře.

Jak spolu zvládáte prolínání osobního a pracovního života?
O rodinných firmách jsou napsány mnohé studie - také jsem se na jedné podílel - a ve finále se zjistilo, že rodinné firmy jsou lehce úspěšnější než standardní firmy a mají povětšinou delší trvání. Nicméně i tak to může přinést mnoho komplikací. My, Brýdlové, jsme naštěstí nedošli do stavu, kdy by situace byla tak vyhrocená, abychom zvažovali rozdělení. Chce to jistou míru tolerance, osobnostně jsme ovšem každý jiný.

Můžete upřesnit?
Zakladatel firmy Tomáš je vizionář a má na starosti design, můj bratr Filip je „honicí pes“ a nejvíce se profiluje v obchodě, kontrolingu a financích. Já do toho jako výkonný ředitel přidávám rozměr strategického managementu a systematický přístup. Ale všichni se dokážeme dohodnout, protože máme jeden společný cíl, kterým je fungování firmy do budoucích let.

Výhodou je, že je naše rozhodování výrazně rychlejší a efektivnější než u firem, které mají složitou strukturu a musí mít každé rozhodnutí schválené představenstvem. Zato my, pokud se ráno shodneme na něčem při kávě, tak jsme schopni během pár minut rozhodnout to, co někde trvá několik dnů až týdnů.

Jaké profese především zaměstnáváte?
Jsme firma zakázkového charakteru, snažíme se získávat významné sériové zakázky v oboru, nevyrábíme ale jeden výrobek pro více klientů, protože každý výrobek má svůj individuální brand, svou značku. Tomu odpovídá i struktura - z 220 zaměstnanců máme 90 lidí nevýrobních, jako jsou designéři, konstruktéři, technologové, obchodníci a další, z výrobních profesí jsou to výrobní pracovníci samotní, dále například skladníci a montážníci.

Musím říci, že není snadné najít lidi s patřičnou kvalifikací, referencemi a chutí pracovat. Jsou pozice, které je obtížné dlouhodobě získávat, jako třeba konstruktéři. Tím, že vyvážíme 70 procent do zahraničí, tak potřebujeme i jazykově vybavené lidi, a kombinace všech těchto aspektů není na trhu práce běžná. Někdy hledáme obtížně.

Uvažujete o rozšíření firmy?
Už jsme zakoupili pozemky a připravujeme projekty pro další výrobní haly. Nicméně již nyní část vstupů řešíme subdodávkami, protože nafukovat naši firmu podle aktuální poptávky je nerozumné - víme, že poptávka může rychle spadnout, čehož jsme byli svědky ke konci minulého desetiletí.

Kde všude firma podniká?
Z dceřiných poboček je nyní nejdůležitější ta nedaleko Moskvy v Rusku, kam jsme částečně přenesli i výrobu. Popudem k jejímu založení byly dodávky pro ruské prodejny McDonald´s, ale děláme tam i předváděcí prostory Škodovky. Výrazný pád rublu před čtvrt rokem nás ovšem finančně postihl. Naopak pobočka na Ukrajině nebyla i vzhledem k tamější politické situaci příliš úspěšná.

Další pobočky máme v Polsku a v mnoha zemích máme obchodní zastoupení, nejvýznamnější je ve Francii. Naše instalace jsou kromě Evropy i v geograficky vzdálených destinacích, například v Austrálii, na Novém Zélandu, v Perském zálivu i v Karibiku.

Jaké jsou vaše tržby?
Loňské tržby byly plánované na úrovni 540 milionů korun a dosáhli jsme 582 milionů korun. Zároveň to byly rekordní tržby v historii firmy. Poprvé jsme překročili půlmiliardovou hranici. Na rok 2015 plánujeme tržby ve výši 650 milionů korun. Což vzhledem k dlouhodobým zakázkám je plán reálný.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Budoucí podoba svitavského bazénu. Autorem návrhu je architekt Roman...
Přestavba bazénu ve Svitavách za sto padesát milionů začne na jaře

Relaxační centrum se saunovým světem a wellness, dětský i plavecký bazén. To všechno by už za dva roky mělo stát v místech dosluhujícího plaveckého bazénu ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Bývalí obchodníci nabízeli revize smluv, přitom u seniorů kradli ve velkém

Policie obvinila čtyři mladé muže, kteří si na Pardubicku udělali ze seniorů bankovní ústav. Coby bývalí zástupci energetických firem jim nabízeli revize...  celý článek

Tyršovy sady díky rekonstrukci objevila spousta lidí.
Čtenáři se shodli s architekty, z pardubických oprav nejvýš cení park

Tyršovy sady se staly vítězem ankety čtenářů iDNES.cz, které z nedávno opravených míst v Pardubicích se líbí nejvíce. Prvenství parku pod zámkem bylo...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.