Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letec z Moravské Třebové sloužil nacistům. Od Hitlera dostal řád

  10:24aktualizováno  10:24
Bývalé Sudety jsou rodištěm úspěšných lidí, kteří však ve válce stáli na opačné straně. Patří mezi ně i nacistický letec Friedrich Lang z Moravské Třebové, který se v tomto městě narodil před sto lety.

Friedrich Lang (uprostřed) čeká na metál od Adolfa Hitlera. | foto: Archiv Pavla Petra

Lang jako pilot střemhlavého bombardéru Junkers Ju 87-Stuka absolvoval ve druhé světové válce více než tisícovku bojových letů. Jeho bomby zabily stovky lidí.

Zároveň je po jiném v Německu populárním letci Hansi-Ulrichu Rudelovi považován za druhého nejlepšího pilota, který kdy svíral řídicí páku obávané Štuky.
O Friedrichovi Langovi ví možná nejvíce badatel Pavel Petr, který je také autorem právě putující výstavy Počátky letectví v Pardubickém kraji. Panel věnovaný Langovi je její součástí.

Rodina Langů pochází ze Starého Města u Moravské Třebové, kde její příslušníci žili po několik generací jako statkáři.

„Friedrich Lang byl jedním ze šesti dětí studijního rady Franze Langa a jeho manželky Pauly. Mládí prožil v Linci a v rumunských, dnes ukrajinských Černovicích, kde jeho otec působil jako učitel a správce internátu německého gymnázia. Roku 1931 letěl poprvé v letadle, i když pouze jako účastník vyhlídkového letu. O rok později úspěšně odmaturoval na gymnáziu v Černovicích a na tamní univerzitě absolvoval čtyři semestry fyziky a matematiky. Na splnění jeho velkého snu, studia konstrukce letadel na některé z německých univerzit, však nepostačovaly rodinné finance,“ uvádí Pavel Petr.

Bombardoval Polsko i Krétu

V dubnu roku 1935 Friedrich Lang získal německé občanství a v říjnu téhož roku byl odveden do wehrmachtu.

„Přes základní výcvik u pěšího pluku a službu u pozemního personálu Luftwaffe se postupně propracoval k pilotnímu výcviku. Původně se měl stát průzkumným letcem, ale v červnu 1938 byl přeložen do Vratislavi, která byla v té době součástí Německa. Tam se dostal k tehdejší horké novince - střemhlavým bombardérům. A jako pilot letounu junkers Ju 87-Stuka absolvoval celé polské tažení,“ vypráví moravskotřebovský badatel.

V prvních hodinách německého útoku na Francii a státy Beneluxu bombardoval 10. května 1940 kasárna proslulé belgické pevnosti Eben-Emael.

„Její posádka se následně vzdala německým výsadkářům, kteří přistáli na jejím nechráněném povrchu. Od konce května 1941 se Lang účastnil bitvy o Krétu, poté byl nasazen na východní frontě a v březnu 1944 absolvoval v obranných bojích u Vitebska a Smolenska svůj tisící bojový let,“ uvádí.

Letec startoval i z Prostějova

Od poloviny roku 1943 začaly být bitevní eskadry nacistické Luftwaffe kvůli rostoucím ztrátám přezbrojovány ze Štuk na bitevní verze Focke - Wulfů. „Přeškolování probíhalo u jednotek dislokovaných na území protektorátu. Friedrich Lang tak absolvoval své první lety na těchto strojích na jaře roku 1944 na letišti v Prostějově,“ říká badatel.

Rostoucímu počtu bojových letů i při nich dosahovaným úspěchům zajisté odpovídala i postupně udělovaná vyznamenání, stejně jako pozornost, kterou Langovi věnovala oficiální propaganda třetí říše. Získal řadu vyznamenání, jedno mu například připnul sám Adolf Hitler ve Vlčím doupěti. Lang v té době velel výcvikové eskadře na letišti ve Vyškově.

Když rudoarmějci na břehu řeky Odry sestřelili 9. února 1945 „prvního“ letce Hanse-Ulricha Rudela, stal se Friedrich Lang velitelem bitevní eskadry SG 2 Immelmann. Tuto funkci však vykonával pouhé čtyři dny. Při přistání z prvního bojového letu proti sovětským tankům mezi Goldbergem a Bunzlau ve Slezsku se jeho letoun Focke-Wulf 190 převrátil na záda. Zbývajících několik týdnů války strávil Friedrich Lang v lazaretu a poté v americkém zajetí. Propuštěn byl v srpnu 1945.

„Snažil se najít uplatnění ve školství a složil zkoušky na pomocného učitele. Langovu nástupu na základní školu však zabránil zásah americké okupační správy,“ popisuje Pavel Petr.

Po válce skončil Lang u stavebnictví

V listopadu roku 1946 se Friedrich Lang usadil v holštýnském Neumünsteru, kde se také oženil. „Své nové povolání našel ve stavebnictví, které bylo ve válkou poničeném Německu velmi perspektivním oborem. Ze zednického tovaryše se vypracoval na inženýra pozemního stavitelství a celou první polovinu padesátých let v tomto oboru pracoval v Brémách, kde se po odsunu usadil také jeho otec,“ vypráví badatel.

Na počátku ledna roku 1956 Friedrich Lang vstoupil do čerstvě obnovených německých ozbrojených sil. Důkladnější lékařské prohlídky u něj však odhalily cévní chorobu, kvůli které se nemohl vrátit k létání. Jeho první působištěm se tak stal štáb Bundesluftwaffe v Bonnu. Od roku 1967 až do své penze v roce 1971 velel 22. vojenskému okruhu v Hannoveru. V tomto městě 29. prosince 2003 i zemřel.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Projekční firma JIKA - CZ zveřejnila vizualizace, které ukazují novou podobu...
Oprava stadionu s podmínkami pro první ligu bude stát půl miliardy korun

Pardubičtí radní připravují opravu fotbalového stadionu za arénou a jeho okolí. Pokud nenastanou komplikace, modernizace se uskuteční v letech 2019 a 2020....  celý článek

Budova ERA Pardubice, jeden z vítězů soutěže Stavba roku Pardubického kraje...
V soutěži staveb uspěla rozhledna i budova s půdorysem ve tvaru vločky

Odborná porota udělila titul Stavba roku Pardubického kraje 2017 pěti stavbám. Další dvě obdržely čestné uznání. V hlasování veřejnosti byla nejúspěšnější...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Bývalí obchodníci nabízeli revize smluv, přitom u seniorů kradli ve velkém

Policie obvinila čtyři mladé muže, kteří si na Pardubicku udělali ze seniorů bankovní ústav. Coby bývalí zástupci energetických firem jim nabízeli revize...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.