Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravu v kraji trápí nedostatek řidičů autobusů. A může být ještě hůř

  8:36aktualizováno  8:36
Řidičů autobusů je málo. Chybí u regionálních spojů i v městské hromadné dopravě. Na vině může být nepovedená optimalizace dopravy, ale svoji roli hrají také špatné pracovní podmínky.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Michal Šula, MAFRA

V Pardubickém kraji je dlouhodobě nedostatek řidičů autobusů obsluhujících objednané regionální spoje. Jednání krajského úřadu, který si část z celkové dopravy objednává, s dopravci i centrálními orgány ukazují, že celá situace je i jen těžko řešitelná. V současné době totiž v celé republice chybí 10 až 15 tisíc řidičů a toto obrovské číslo se zákonitě musí na dopravní obslužnosti v Pardubickém kraji projevit.

„Jedním z problémů, který současnou situaci způsobil, byla krajně nepovedená optimalizace veřejné dopravy společností OREDO v roce 2011. Zatímco před tímto krokem objednával kraj 14,3 milionu autobusových kilometrů, po optimalizaci to bylo 21 milionů. V současné době jsme pod hranicí 16 milionů kilometrů, avšak stále vysoko nad původní hranicí,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Jaromír Dušek.

Kvůli požadavkům obcí se pak stává, že řidiči jezdí na málo vytížených linkách a poté scházejí na linkách dopravujících děti do školy nebo pracovníky do zaměstnání. „Pokud nedojde k rychlé změně, může mít současná situace společně se zvyšujícím se věkovým průměrem současných řidičů následky,“ řekl Dušek.

Řidiči mají náročné pracovní podmínky

Hlavním důvodem toho, že je řidičů nedostatek, jsou však zřejmě jejich pracovní podmínky. „Je to psychicky náročná práce. Řidiči permanentně stojí v koloně, jsou ve stresu, protože je tlačí čas a zároveň jim lidé nadávají, že jedou pozdě, i když to není jejich vina. Navíc se jim neustále střídá ranní a odpolední směna,“ uvedl ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Dopravní podnik má ostatně už dlouhodobě ve svých vozech kampaň s plakáty, které mají do firmy nalákat nové řidiče. Slibují především jistotu a zázemí stabilní společnosti.

„Někteří řidiči k nám přicházejí, jiní odcházejí, takže jich stále máme celkově nedostatek. Držíme se ale ještě na přijatelné hranici. Snažíme se řidiče motivovat prostřednictvím příspěvků, získat oprávnění jako řidičský průkaz a profesní průkaz totiž vyjde na desetitisíce korun. Řidičský průkaz jim zajistíme u nás v autoškole, pokud se zavážou, že k nám třeba na dva roky nastoupí,“ řekl Pelikán.

Pokud řidič z podniku odejde během závazné lhůty, musí si průkaz doplatit sám.

Právě náklady na zajištění potřebných průkazů totiž řadu zájemců odradí. „V 80. a 90. letech to fungovalo tak, že když šli lidé na vojnu, udělali si řidičské průkazy tam. Dnes se všichni ženou za lepší prací,“ uvedl Pelikán.

Spousta řidičů totiž míří především do kamionové dopravy, kde si vydělají víc peněz.

„Už v minulosti jsme jednali s dopravci, aby finance ušetřené zlevněním pohonných hmot přesunuli primárně do mzdové složky stávajících řidičů a tím také lákali nové potenciální zaměstnance. Kromě finančního ohodnocení vidím jako odrazující také nároky na časové zatížení včetně vysoké zodpovědnosti za cestující, což je pro mnoho uchazečů o zaměstnání nepřijatelné. Bohužel situace je obdobná jako v celé řadě profesí, jelikož v některých oblastech kraje je při odečtení skupiny obyvatel, která o práci nejeví zájem, nezaměstnanost téměř nulová,“ uvedl Dušek.



Nejčtenější

Řidič a malý chlapec zahynuli při nárazu automobilu do stromu

Nehoda u pardubického Globusu skončila tragicky. (17.8.2018)

Tragická nehoda se stala po poledni na výpadovce na Hradec Králové na okraji Pardubic. Osobní auto, v němž cestoval...

Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...



VIDEO: Pardubické letiště okupantům odolávalo, i díky šrotu na ranveji

Letiště v Pardubicích.

Pardubické letiště dnes využívají především turisté. Civilním účelům ale začalo sloužit až v roce 1995. Do té doby...

Zemřel plochodrážní jezdec Jedrzejak. Opora Pardubic spáchala sebevraždu

Závody ploché dráhy ve Slaném

Ve věku 39 let zemřel v úterý polský plochodrážní jezdec Tomasz Jedrzejak, který v posledních letech patřil v české...

VIDEO: Hřebeč je děravý kopec. Vydal více než dva miliony tun surovin

Důlní závod v dobách, kdy fungoval, tedy před rokem 1991.

Málokdo si při cestách z Čech na Moravu přes Moravskou Třebovou po obávané „pětatřicítce“ uvědomuje, že při zdolávání...

Další z rubriky

Z Pardubic bude jezdit více pendolin, nabídnou nové interiéry i kino

Rekonstruovaná souprava Pendolino - 1. třída

Od prosince letošního roku bude v Pardubicích jezdit více pendolin. Podle nového jízdního řádu Českých drah se tyto...

Kapybara utekla chovateli, v noci ji na silnici srazilo nákladní auto

Kapybara z chovu na Vysokomýtsku nepřežila střet s nákladním vozidlem.

Řidič nákladního vozidla srazil v noci u Vysokého Mýta na Orlickoústecku kapybaru. Tento velký hlodavec pocházející z...

VIDEO: Pardubické letiště okupantům odolávalo, i díky šrotu na ranveji

Letiště v Pardubicích.

Pardubické letiště dnes využívají především turisté. Civilním účelům ale začalo sloužit až v roce 1995. Do té doby...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!

Najdete na iDNES.cz