Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči autobusů dostanou přidáno, ale kraj na to peníze nedá

  13:50aktualizováno  13:50
Šoféři linkových autobusů mají od ledna jistotu, že vydělají více peněz. Kdo však nárůst mezd zaplatí, není ani pár dní před koncem roku jasné. Krajský úřad, pod který dotované spoje patří, na to peníze nemá. Ve hře je tak zdražení jízdného.

Když vláda letos v říjnu těsně před krajskými volbami prosadila, že od ledna stoupnou mzdy řidičům veřejných linkových autobusů o desítky procent, neřekla, kde na to sežene peníze. A není to jasné dodnes. Konkrétně v Pardubickém kraji chybí podle krajského radního Michala Kortyše zodpovědného za dopravu (ODS) 48 milionů korun.

„Pokud na to stát peníze nedá, my na to ve svém rozpočtu nemáme, s tak vysokou částkou jsme nepočítali,“ uvedl Kortyš.

Odbory zůstávají v klidu, dopravci totiž slíbili, že mzdy řidičům zvýší. Budou je chtít po Pardubickém kraji, který je však dát ze svého rozpočtu nehodlá.

Pardubický kraj nepředpokládá, že by dosypal chybějící peníze ani v případě, že z Prahy nepřijde vůbec nic. „Opravdu nevím, jak se to bude řešit. Zda se to přenese do zdražení jízdného a do zvýšených příspěvků obcí a měst, které samy dotují dopravu,“ uvedl Kortyš. Zatím spoléhá na to, že Asociace krajů ČR od vlády peníze získá.

Vládní nařízení garantuje řidičům linkových autobusů 98,10 korun za hodinu, v Pardubickém kraji dosud brali 95 korun. Stoupnou také příplatky za čekání mezi jízdami, tzv. čekačky, dosavadní minimum bylo 50 korun, nově to bude 88 korun.

„Průměrná čekací doba jednoho řidiče se pohybuje kolem 70 až 80 hodin za měsíc, takže by si opravdu měli polepšit,“ uvedl Miroslav Vokál, odborový předák hájící zájmy autobusových řidičů v Pardubickém kraji.

I s desítkami hodin přesčasů se podle něj hrubý příjem řidičů nyní blíží k průměrné mzdě Pardubického kraje, tedy kolem 24 tisíc korun. Teď by si o několik tisíc korun měli polepšit.

Tlak odborů v Pardubicích vzrostl

Odboráři soudí, že o peníze přijít nemohou. „Byli jsme ubezpečeni, že řidiči své peníze dostanou. Jsme samozřejmě ostražití, počkáme na únor, až nám zaměstnanci potvrdí, že jim tyto peníze došly,“ uvedl Miroslav Vokál, který je členem předsednictva Odborového svazu dopravy.

Dodal, že prioritou odborů nyní bude zajistit řidičům lepší podmínky pro práci. Vadí mu, že zaměstnanci musí trávit hodiny čekání na nádražích, kde není ani to nejzákladnější zázemí pro odpočinek a hygienu.

To platí dokonce pro autobusové nádraží v Pardubicích, kde si řidiči postavili na posledním ostrůvku vyřazené židle a stůl, aby nemuseli celé hodiny sedět v autobusech. „Hlinsko, Skuteč, Chrast, Luže, všude je to podobné. Řidiči musí často chodit na záchod do křoví, chceme, aby se to zlepšilo,“ uvedl Vokál.

Pardubické městské hromadné dopravy se navýšení platů dle nařízení vlády přímo netýká. Řidiči totiž jezdí v jiném režimu. Přesto měl vládní pokyn vliv při jednáních s odbory, které požadovaly více peněz. Nakonec k dohodě o nové kolektivní smlouvě na rok 2017 před Vánocemi došlo.

„Komplikovalo nám to jako zaměstnavateli pozici. Tlak byl extrémní. Nedovedu si však představit, že by u nás hodinové sazby vzrostly o 30 procent,“ prohlásil šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán.



Nejčtenější

Řidič a malý chlapec zahynuli při nárazu automobilu do stromu

Nehoda u pardubického Globusu skončila tragicky. (17.8.2018)

Tragická nehoda se stala po poledni na výpadovce na Hradec Králové na okraji Pardubic. Osobní auto, v němž cestoval...

Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...



VIDEO: Pardubické letiště okupantům odolávalo, i díky šrotu na ranveji

Letiště v Pardubicích.

Pardubické letiště dnes využívají především turisté. Civilním účelům ale začalo sloužit až v roce 1995. Do té doby...

Zemřel plochodrážní jezdec Jedrzejak. Opora Pardubic spáchala sebevraždu

Závody ploché dráhy ve Slaném

Ve věku 39 let zemřel v úterý polský plochodrážní jezdec Tomasz Jedrzejak, který v posledních letech patřil v české...

VIDEO: Hřebeč je děravý kopec. Vydal více než dva miliony tun surovin

Důlní závod v dobách, kdy fungoval, tedy před rokem 1991.

Málokdo si při cestách z Čech na Moravu přes Moravskou Třebovou po obávané „pětatřicítce“ uvědomuje, že při zdolávání...

Další z rubriky

Projektant zřícené střechy chybu přiznal, pak otočil, tvrdí u soudu svědek

Obžalovaný projektant Pavel Škorpil (vlevo) se svým advokátem před budovou...

Okresní soud v Ústí nad Orlicí začal ve čtvrtek znovu projednávat loňský pád střechy sportovní haly v České Třebové. A...

Ze skladu na Svitavsku odvezli poslední část munice pocházející z Vrbětic

Z armádního muničního skladu v Květné odvezly čtyři kamiony poslední munici....

Z armádního muničního skladu v Květné na Svitavsku odvezly čtyři kamiony poslední část munice, která tam byla...

Pardubická juniorka finišuje. Semifinále provázely emoce

Dalibor Svrčina

Velké vedro, velké emoce. Vítězné výkřiky, ale i slzy po prohraném duelu. Takový byl semifinálový den 91. ročníku...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!

Najdete na iDNES.cz