Od října se cestující v regionální dopravě dočkají slev na jízdném.

Od října se cestující v regionální dopravě dočkají slev na jízdném. | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Kraj od října zavádí slevy na jízdném, s Hradcem se rozchází ve zlém

  • 5
Rozvodem končí spolupráce dvou krajů na společné regionální dopravě prostřednictvím společnosti Oredo. Pardubický kraj si bude dopravu dirigovat sám, podíl v Oredu prodá Královéhradeckému kraji.

Krajští radní ve čtvrtek odsouhlasili systém slev na jízdném. Po dlouhých dohadech si tak senioři a studenti například koupí odbavovací elektronickou kartu za nižší ceny. Slevy budou platit od prvního října.

"Pokud chceme, aby nový systém fungoval, bylo potřeba lidem nabídnout nějakou motivaci. Nový tarif počítá se zavedením slevy ve výši padesát procent na jízdném pro seniory nad 70 let, kteří si pořídí kartu," uvedl k novému systému náměstek pardubického hejtmana Jaromír Dušek.

Vedle toho krajští radní odsouhlasili snížení pořizovací ceny nové čipové karty Iredo pro děti, žáky, studenty a seniory ze 150 korun na 80 korun.

"I toto je podstatný motivační prvek. Navíc garantujeme pětiprocentní slevu z jednotlivého jízdného při platbě novou bezkontaktní elektronickou kartou," dodal Dušek. Studenti k tomu budou i nadále využívat běžné žákovské a studentské slevy.

Kraj však stále kritizuje obslužný systém Oreda. Společná firma Pardubického a Královéhradeckého kraje podle Duška zavedla nedostatečný počet odbavovacích míst. A ta údajně mají otevřeno obvykle jen do třinácti hodin.

"Systém nutí budoucí cestující, aby si vzali neplacené volno nebo dovolenou, dojeli se žádankou na ta místa a za dva týdny si přijeli vyzvednou kartu," řekl Dušek.

Společná akce dvou krajů končí vzájemnou nevraživostí

Celá jednání o slevách provázela rozepře mezi dvěma kraji. Obě strany se navzájem viní z neochoty se dohodnout. "Hradec prosazoval pro nás těžko představitelnou podobu slev," říká Dušek.

Zároveň kritizuje vedení Oreda, které označuje za neschopné. Stejně tak je mu trnem v oku osoba poradce společnosti Oredo Luďka Bárty, který pracuje pro společnost jako poradce a zároveň je spolumajitelem dopravní firmy Audis bus, což je podle Duška jasný střet zájmů.

Hradecký kraj však Duškovu kritiku nesdílí. "Žádný cestující, který dosud čerpal slevy ve veřejné dopravě, o tyto výhody nepřišel," řekl mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi.

A ředitel společné firmy Oredo Jiří Král navíc poukazoval na postup Pardubického kraje při tvorbě systému regionální dopravy, který označil za nekonstruktivní a despotický.

Vrcholem sporu pak bylo poslední jednání valné hromady Oreda, kdy Královéhradecký kraj zablokoval schválení programu, a zabránil tak projednání některých navržených bodů.

"Cílem jednání poslední valné hromady měly být především změny v personálním obsazení vedení této společnosti. Tím by však celkově utrpěla koncepčnost a promyšlenost dřívějších kroků," uvedl Dioszegi.

Po této poslední kapce hradecký hejtman Lubomír Franc přišel s nabídkou, že od Pardubického kraje koupí jeho podíl ve společné firmě Oredo a tím vlastně ukončí spolupráci na regionální dopravě. Pardubice souhlasily.

"Po obrovských problémech s jízdními řády jsme se rozhodli organizovat regionální dopravu prostřednictvím vlastního oddělení. Nabídce jsme tedy otevřeni," řekl náměstek Dušek s tím, že v Oredu nechal kraj kolem osmdesáti milionů korun.

Odchod od společného projektu dopravy však podle Duška neznamená, že skončí společné přestupní jízdenky na autobusy a vlaky v obou krajích. "Platí i nadále, a to minimálně do konce prosince, lidé mají čas na to, aby se přesvědčili, že elektronická karta poskytuje stejný komfort," dodal Dušek.