Ředitel Dopravního podniku Pardubic Tomáš Pelikán

Ředitel Dopravního podniku Pardubic Tomáš Pelikán | foto: Michal Klíma, MAFRA

Šéf dopravního podniku se před uzavírkami Pardubic bojí o cestující

  • 9
V dubnu to bude devět roků, co Tomáš Pelikán obsadil křeslo šéfa pardubického dopravního podniku. Nyní se připravuje na zavření třídy Míru a ulice 17. listopadu. Rozsáhlé uzavírky změní jízdní řád a mohou připravit dopravní podnik o část cestujících.

Loni jízdu trolejbusům a autobusům po Pardubicích komplikovala uzavírka Wonkova mostu a Hradecké ulice, letos to bude třída Míru a průtah od Afi Paláce na Chrudim.

Dopravní podnik se snaží vypořádat se sérií oprav ulic v krajském městě a zatím se to celkem daří. Na druhou stranu zřejmě právě změny jízdních tras i řádů můžou za to, že po letech ubylo ve vozech MHD cestujících.

"Vrátili jsme se někam na úroveň roku 2011. Dělali jsme si analýzu, proč nám ubylo pasažérů, a došli jsme k závěru, že za to z větší části právě mohly uzavírky. Lidem změny v dopravě nevyhovují, to je logické. Uvidíme, jak se vypořádáme s další vlnou, která nás čeká letos," uvedl Tomáš Pelikán.

Třída Míru se má zavřít už na začátku března. Jak jste na situaci připraveni?
S trochou nadsázky se dá říct, že naši lidé v posledních dnech nedělají nic jiného, než že se chystají na zavření třídy Míru. Podle zákoníku práce musíme třeba řidičům oznámit jejich služby 15 dní dopředu. Jelikož jsme se o datu zavření třídy Míru pro naše vozy dozvěděli nedávno, tak toho času vážně nemám moc. Zvládnout to ale musíme. V neděli 2. března začne platit nový jízdní řád a my nebudeme používat třídu Míru.

Navíc už v dubnu se zavře pro většinu dopravy ulice 17. listopadu a Jana Palacha. To bude pro vás také velká komplikace?
Vlastně ani ne. Jelikož se zmíněné ulice vlastně nedají nijak rozumně objet, tak jsme s krajem, který bude výpadovku na Chrudim opravovat, domluvili, že pro nás až na úplné výjimky bude stále jeden pruh otevřený. Toto bychom měli zvládnout.

Už delší dobu se mluví o tom, že vybudujete náhradní trolejbusovou trasu do depa na Dukle kolem Parama. Jak to vypadá s její výstavbou?
Výstavba se blíží, protože využijeme výstavbu čtyřpruhu kolem rafinérie, která by měla začít už letos. Navíc už máme instalované sloupy veřejného osvětlení, které jsou udělány tak, aby mohly nést trakci. Máme dohodnuto, že tam ta trať bude a také tam potom přibude jeden speciální pruh pro vozy MHD.

Jak se vám ekonomicky vydařil loňský rok?
Hospodaření dopadlo dle našich předpokladů, to znamená, že jsme vydělali nějakých 800 tisíc korun. Zisk by byl o něco větší, ale kvůli zmíněným objížďkám jsme najezdili o mnoho kilometrů navíc, což nás vyšlo na 1,5 milionu korun. Obavám se, že letos to bude podobné. Nejspíše právě kvůli změnám v trasách jsme přišli oproti roku 2012 o zhruba půl milionu cestujících. Svou roli mohl sehrát i teplejší podzim, kdy lidé mohli využívat více jízdní kola. Jinak roční rozpočet máme zhruba 350 milionů korun s tím, že město nám dává 142 milionů korun na dotacích, 120 milionů jsou tržby s MHD, kraj nám dává asi deset milionů za dopravní obslužnost a pak menší částky dávají menší obce či továrny, které si objednávají dopravu. Nesmím zapomenout ani na to, že máme řadu aktivit, které nám pomáhají rozpočet plnit. Provozujeme například autoškolu, čerpací stanici, lakovnu, rehabilitaci nebo zájezdovou dopravu.

V Praze či Brně, kde dokonce zavedli jakési hlídky, dopravní podniky bojují s bezdomovci, kteří svým zápachem znepříjemňují jízdu ostatním. Je to problém i v Pardubicích?
Stane se, že někdy takový občan občas jede trolejbusem či autobusem, ale není to masová záležitost. Ono je to ve větších městech jiné hlavně v tom, že tam jezdí tramvaje, ve kterých řidič nemá zdaleka takový přehled, jako v autobuse. Zatím to nijak razantně řešit nemusíme. Ale rozumím tomu, proč to v Brně zavedli.

Budete dál obnovovat vozový park? Stalo se pravidlem, že každý rok nakupujete nové trolejbusy a autobusy.
Za posledních několik let jsme do vozového parku investovali stovky milionů korun. Letos zřejmě na konci roku koupíme dva autobusy na zemní plyn a také budeme pořizovat nové trolejbusy.

Napadá mě, jestli máte v depu ještě vůbec klasické hranaté karosy?
Už jenom jednu a zdá se, že i ta letos zmizí.

Už se delší dobu připravuje instalace informační tabule o odjezdech, kterou lidé znají od vlakového nádraží. Jak to s ní vypadá?
Už jsme poměrně daleko. Bude stát na Masarykově náměstí u budovy ČSOB a bude sloužit pro oba směry. Měla by se na místě objevit během několika týdnů, tak aby pomohla lidem v orientaci po zavření třídy Míru. Jinak tato digitální tabule bude větší, než je ta u nádraží. Bude mít i funkci zobrazení reálných příjezdů spojů. Myslíme si, že příští rok budeme podobnou tabuli dávat na druhou stranu k Afi Paláci.

Jak se loňská sezona povedla parníku Arnošt z Pardubic, který má dopravní podnik v pronájmu?
Sezony 2012 i 2013 dopadly pro nás dobře. Z jízdného a pořádání komerčních akcí na lodi jsme získali nějakých 700 tisíc korun, což je slušný výsledek. Je ale nutné dodat, že nám kraj i město posílá na provoz 300 tisíc korun. Dotace nám samozřejmě hodně pomáhá. A to i v tom, že můžeme nadále splácet přestavbu lodi. Navíc třeba končí životnost nástupního mola u arény, takže tam budeme stavět za milion korun nové.