Na letišti Podhořany na Chrudimsku se uskutečnil první let letadla Miles M14A...

Na letišti Podhořany na Chrudimsku se uskutečnil první let letadla Miles M14A Magister Mk.I. na území České republiky. | foto: David Taneček, ČTK

Na Chrudimsku vzlétl letoun, na němž se za války cvičili i Čechoslováci

  • 5
Na letišti v Podhořanech na Chrudimsku se v pátek poprvé v Česku vznesl do vzduchu cvičný letoun Miles M14A Magister Mk. I. S tímto letounem vyrobeným v roce 1938 v Anglii se setkali i českoslovenští piloti sloužící za druhé světové války v RAF u výcvikové jednotky.

Letadlo je součástí sbírky historických letadel RAF Station Czechoslovakia, která má v Podhořanech základnu. Letoun v pátek absolvoval zhruba čtvrthodinový let.

„Letadlo funguje, jak má. Malinko foukalo, ale to příliš nevadí, protože letadlo je stabilní, nezáludné. Poprvé jsem s ním létal v Argentině, na českém území dnes poprvé. Při prvním letu se ověřuje funkčnost motoru a řiditelnost,“ řekl pilot Richard Santus.

Letoun s výrobním číslem N3827 byl i ve výcvikovému středisku učitelů létání Flying Instructors School ve skotském Montrose, kde na něm roku 1942 létali českoslovenští piloti. U jednotky v té době působili například Jan Mokrejš, Benedikt Blatný, František Červený, Antonín Kamínek, Josef Vejpulek, Bohuslav Eichler či Otto Špaček. Mokrejš na letadle, které vzlétlo v Podhořanech, absolvoval v červenci 1942 minimálně šest letů.

Kromě výcvikových jednotek se s českoslovenští letci setkali s magistry i u bojových perutí, kde se používaly ke kurýrním letům. 

Podhořanský magister jeden z posledních kusů tohoto typu na světě a jediný dochovaný v původním stavu a přitom letuschopný. Letoun česká skupina získala v Argentině, kam byl delimitován z Královského letectva Velké Británie roku 1946.

Ještě letos s ním chce Santus odletět do Anglie na opravy. Let absolvuje na pět přistání. „Ještě nás čeká minimálně pět hodin létání, než se s ním odvážíme do Anglie. Musíme změřit spotřebu, výkony a provést menší prohlídku motoru,“ řekl Santus.

Letadlo v Anglii podstoupí důkladnější prohlídku, dostane nové kryty podvozku a nový nátěr. Majitelé letadla si přejí, aby letadlo bylo zpět v Česku opravené a připravené na letní sezonu.

Jednají například o účasti na Aviatické pouti v Pardubicích, která se koná první víkend v červnu. Ve sbírce RAF Station Czechoslovakia jsou i další historické letouny. Všechny za druhé světové války pilotovali Čechoslováci. Skupina má také letouny De Havilland DH-82 Tiger Moth Mk.II výrobního čísla 82536 z roku 1939 a výrobního čísla 83105 z roku 1940.

,