Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lokálky se vrátily na zrušené tratě, kraj na ně doplácí miliony navíc

  12:49aktualizováno  12:49
Znělo to jen jako velikášské sliby, na něž nikdy nebudou peníze. Krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek při nástupu do křesla v roce 2012 sliboval, že vrátí na tratě osobní vlaky, které jeho předchůdce ve funkci z úsporných důvodů zrušil. Své záměry sice naplnil, ale kraj to vyjde draho.

Za provoz vlaků na lokálních tratích platí kraj nemalé částky. Ilustrační snímek | foto: Petr Bílek, MF DNES

Návrat vlaků na šest úseků ale stojí krajskou kasu desítky milionů ročně navíc. Pravicové opozici to však nevadí a Zemanovce Duška dokonce chválí.

„Jestliže se zvýšila obslužnost regionu a zároveň stoupají i náklady, tak to bez toho nejde. Zastupitelstvo poskytuje službu občanům - je to o přerozdělování daní, aby se občanům v kraji žilo líp,“ řekl například opoziční krajský zastupitel za TOP 09 Jaroslav Zedník.

Jen pro letošní rok plánuje Pardubický kraj dát na ztráty ve veřejné dopravě 660 milionů korun. Před třemi lety to bylo o 90 milionů korun méně.

Zatímco v době nástupu Jaromíra Duška do křesla radního pro dopravu a hejtmanova náměstka činily náklady na jeden kilometr jízdy vlaku 92 korun, nyní to je už 102 korun. Autobusy stojí krajskou pokladnu jen o korunu na kilometr více než dříve - 19 korun.

„Náklady na ujeté kilometry, tedy cena dopravního výkonu, se za hodnocené období změnily. U železniční dopravy se navíc razantním způsobem zvýšila položka ceny za použití dopravní cesty, což objednavateli způsobuje nemalé problémy a železniční dopravu tento stav může dostat do situace citelného omezování objednávky veřejné dopravy,“ říká bývalý odborář Jaromír Dušek. Jako by naznačoval, že současné „lepší“ období nemusí dlouho trvat.

Loni Pardubický kraj zaplatil 297 milionů korun za regionální autobusy a za vlaky 491 milionů. V roce 2012 to bylo 354 milionů za autobusy a 448 milionů za vlaky.

Od té doby se vlaky znovu rozjely na úsecích Moravská Třebová - Dzbel, Dolní Lipka - Hanušovice, Dolní Lipka - Mlýnický Dvůr a počítá se s rozjezdem až do Štítů. Vlaky se vrátily i na úseky Holice - Borohrádek, Borová u Poličky - Žďárec u Skutče a Přelouč - Prachovice. A to ještě není všechno.

„Připravuje se rozjezd v úseku Chrudim - Heřmanův Městec a Chornice - Velké Opatovice - Boskovice. Trať z Chrudimi způsobuje potíže, kvůli svému dezolátnímu stavu je pro osobní železniční dopravu nevhodná. Provozovatel dráhy byl požádán o uvedení trati do optimálního stavu,“ řekl Jaromír Dušek.

Lidi už neiritují jízdní řády

Proč se železničáři v křesle náměstka hejtmana relativně daří? Jedním z vysvětlení může být fakt, že jeho předchůdce v křesle Jan Tichý z ČSSD v roce 2011 nechal předělat jízdní řády tak, že se v nich lidé přestali orientovat. Zároveň omezil ve spolupráci s firmou Oredo vlaky.

Nyní jízdní řády krajský úřad upravuje sám a nejsou slyšet téměř žádné stížnosti. Podle zastupitele ODS Petra Tupce má regionální doprava ještě rezervy v kvalitní informovanosti cestujících o stavu navazujících spojů při zpožděních. „Tuto potřebu řeší právě integrovaný dopravní systém společně s jednotnými platebními kartami,“ řekl Petr Tupec.

Krajský zastupitel Jaroslav Zedník zase vidí jediné větší minus v nedořešených finančních problémech jako dědictví po společnosti Oredo. „Nikdo z nás, krajských zastupitelů, neví, jak ta kauza dopadne,“ dodal.

Dušek sliboval, že kraj bude po společnosti Oredo a manažerech požadovat náhradu škody. Ale už roky říká stejnou větu: „Problematika náhrady škody není stále dořešena.“




Nejčtenější

Komunističtí poslanci chodili jako tělo bez duše, vzpomíná Kudláček

Libor Kudláček (v popředí druhý zleva) se svými politickými kolegy z Občanské...

Jak málo v listopadových dnech roku 1989 stačilo, aby události změnily člověku život? Libora Kudláčka, spoluzakladatele...

Na náměstí přistál i vrtulník, dělník ale pád z dvanácti metrů nepřežil

Vrtulník přistál na náměstí v Chrudimi kvůli zraněnému dělníkovi

V úterý odpoledne přistával na chrudimském Resselově náměstí záchranářský vrtulník. Záchranáři jím přiletěli na pomoc...



Na náledí bouraly desítky řidičů, nehoda na Svitavsku byla smrtelná

Nehoda u Mikulče na Svitavsku. (20.11.2017)

Řidiči v Pardubickém kraji se ráno museli na řadě míst vypořádat s náledím. Jen do 10 hodin dopoledne zaznamenali...

Řidič autobusu za jízdy usnul, policisté hledají svědky jízdy příkopem

Místo naštěstí jen lehké nehody autobusu u Vraclavi na Vysokomýtsku.

Cestující autobusem na lince Chrudim – Vysoké Mýto byli ve středu za obcí Stradouň svědky řidičovy indispozice, kvůli...

Gentlemani silnic zachránili motorkáře, který při nehodě přišel o nohu

Titul Gentleman silnic převzali na jihlavském policejním ředitelství Radka...

Vysočina má čtyři nové Gentlemany silnic. Radka Špringerová, Víť Kaňkovský a manželé Řehákovi zachránili život...



Další z rubriky

Pardubický zámek čeká revoluce bez galerie navržená esy mezi architekty

Josef Pleskot a Petr Všetečka, dva z trojice architektů, kteří pomáhají...

Pardubický zámek bude více patřit Pernštejnům a návštěvníkům zámku. Z renesančního klenotu Pardubic se odstěhuje...

V Pardubicích vztyčili vánoční strom, letos poprvé ho ozdobí i perník

Vánoční strom přivezli na pardubické náměstí

Na pardubickém Pernštýnském náměstí vztyčili dělníci vánoční strom. Čtrnáctimetrový smrk pokáceli dnes u rodinného domu...

Strany se už smiřují: Pardubice budou i nadále patřit hnutí ANO

Lídr krajské kandidátky Jan Řehounek (vpravo) s lídrem celorepublikovým.

Do komunálních voleb chybí jedenáct měsíců. Přesto se už nyní zástupci ostatních stran obávají, že je čeká boj jen o...



Najdete na iDNES.cz