Železnice v Pardubicích město v podstatě půlí.

Železnice v Pardubicích město v podstatě půlí. | foto: Michal Klíma

Rozhodnuto. Podchod nebude, sídliště s pardubickým nádražím spojí lávka

  • 53
Tunel nebo lávka? Dvě hodiny pardubičtí zastupitelé debatovali nad tím, jakým způsobem konečně propojit vlakové nádraží a sídliště Dukla. Nakonec se rozhodli pro variantu číslo dvě.

Koaliční politici to zdůvodnili nižší cenou stavby. Opozičníci však namítají, že rozdíl není tak veliký a že radní nedali podchodu ani šanci.

Dát si okružní cestu po půlce města nebo přeskákat pár kolejí a vyrazit k domovu?

Otázka, kterou už desítky let řeší obyvatelé pardubického sídliště Dukla. Pochopitelné je, že stovky lidí denně při cestě z nádraží nebo na něj vsadí na kratší a rychlejší variantu, a to i přesto, že je poměrně nebezpečná. Ovšem zažitá praxe by v dohledné době mohla skončit. Zastupitelé odhlasovali, že se bude stavět lávka.

„Přestaňte se už tady hádat a řešit, kdo je z koalice a kdo z opozice a začněte myslet na ty lidi, kteří na spojení čekají desítky let. Hlavně už něco rozhodněte,“ prakticky zastupitelům na konci dlouhatánské debaty vynadal starosta Dukly Jiří Rejda z hnutí ANO.

On stejně jako jeho spolustraníci z vedení velké radnice spíše prosazoval stavbu lávky. Většina opozice zase sázela na stavbu podchodu, který by navázal na dnešní příchody na jednotlivá nástupiště.

„Mám za to, že jste vůbec nedali podchodu šanci. Prostě jste se z nějakého důvodu rozhodli pro lávku a šli jste tím směrem. A to bez jakéhokoliv rozhodnutí zastupitelstva,“ rozčiloval se například zastupitel za Patrioty Jan Linhart.

To byl však jen střípek z dlouhého proudu vystoupení, která často vyzněla komicky. „Všem, co prosazují stavbu tunelu, garantuji, že až přijedou nočním vlakem, tak v tunelu zaběhnou svou nejrychlejší třístovku v životě. Bude to tam o strach,“ řekl například zastupitel za ČSSD Pavel Svoboda.

Podle architekta je návrh lávky nedůstojný

Zajímavé názory padaly i na adresu estetického vyvedení lávky. „Připomínám mi to lávku někdy v roce 1970 v areálu SNOP Kladno. Oplechovaná střecha, odkryté okapy a pletivo po stranách. To je na 21. století hodně nedůstojné,“ uvedl zastupitel za Pardubáky Milan Košař, který se živí jako architekt.

Se svým názorem uspěl. I radní uznali, že lávku je třeba vylepšit. Ale to je tak všechno, co opozice prosadila. Hlavní argument lidí z vedení města zněl, že lávka je podstatně levnější než tunel.

„Máme odhad ceny pro tři varianty, kdy by podchod ústil do ulice Milheimovy, nebo K Vápence. Pohybuje se od 108 do 144 milionů podle délky. Navíc by musel vést pod pozemky, které nejsou města,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Lávka o délce 240 metrů bude podle prvních odhadů stát 45 milionů korun a s podporou evropských dotací by město doplácelo necelých sedm milionů. Nadchod se má stavět s plánovanou modernizací železničního uzlu, kterou připravuje Správa železniční dopravní cesty. Hotová má být do roku 2022, kdy končí dotační období EU.

„Nadchod má začít na samém kraji nástupišť u budoucího terminálu B pro linkovou dopravu a vyústit v ulici K Vápence, kde má zároveň vzniknout terminál Jih pro autobusy a parkovací dům pro 500 vozidel. Na tom samém místě by si lidé mohli kupovat i lístky na vlak,“ doplnila Dvořáčková s tím, že by díky novému terminálu nemusela stovka aut denně zajíždět kolem Parama až do centra města. Opozice však upozorňuje, že radnici chybí pro terminály potřebné pozemky.