Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhodnuto. Podchod nebude, sídliště s pardubickým nádražím spojí lávka

  8:20aktualizováno  8:20
Tunel nebo lávka? Dvě hodiny pardubičtí zastupitelé debatovali nad tím, jakým způsobem konečně propojit vlakové nádraží a sídliště Dukla. Nakonec se rozhodli pro variantu číslo dvě.

Železnice v Pardubicích město v podstatě půlí. | foto: Michal Klíma

Koaliční politici to zdůvodnili nižší cenou stavby. Opozičníci však namítají, že rozdíl není tak veliký a že radní nedali podchodu ani šanci.

Dát si okružní cestu po půlce města nebo přeskákat pár kolejí a vyrazit k domovu?

Otázka, kterou už desítky let řeší obyvatelé pardubického sídliště Dukla. Pochopitelné je, že stovky lidí denně při cestě z nádraží nebo na něj vsadí na kratší a rychlejší variantu, a to i přesto, že je poměrně nebezpečná. Ovšem zažitá praxe by v dohledné době mohla skončit. Zastupitelé odhlasovali, že se bude stavět lávka.

„Přestaňte se už tady hádat a řešit, kdo je z koalice a kdo z opozice a začněte myslet na ty lidi, kteří na spojení čekají desítky let. Hlavně už něco rozhodněte,“ prakticky zastupitelům na konci dlouhatánské debaty vynadal starosta Dukly Jiří Rejda z hnutí ANO.

On stejně jako jeho spolustraníci z vedení velké radnice spíše prosazoval stavbu lávky. Většina opozice zase sázela na stavbu podchodu, který by navázal na dnešní příchody na jednotlivá nástupiště.

„Mám za to, že jste vůbec nedali podchodu šanci. Prostě jste se z nějakého důvodu rozhodli pro lávku a šli jste tím směrem. A to bez jakéhokoliv rozhodnutí zastupitelstva,“ rozčiloval se například zastupitel za Patrioty Jan Linhart.

To byl však jen střípek z dlouhého proudu vystoupení, která často vyzněla komicky. „Všem, co prosazují stavbu tunelu, garantuji, že až přijedou nočním vlakem, tak v tunelu zaběhnou svou nejrychlejší třístovku v životě. Bude to tam o strach,“ řekl například zastupitel za ČSSD Pavel Svoboda.

Podle architekta je návrh lávky nedůstojný

Zajímavé názory padaly i na adresu estetického vyvedení lávky. „Připomínám mi to lávku někdy v roce 1970 v areálu SNOP Kladno. Oplechovaná střecha, odkryté okapy a pletivo po stranách. To je na 21. století hodně nedůstojné,“ uvedl zastupitel za Pardubáky Milan Košař, který se živí jako architekt.

Se svým názorem uspěl. I radní uznali, že lávku je třeba vylepšit. Ale to je tak všechno, co opozice prosadila. Hlavní argument lidí z vedení města zněl, že lávka je podstatně levnější než tunel.

„Máme odhad ceny pro tři varianty, kdy by podchod ústil do ulice Milheimovy, nebo K Vápence. Pohybuje se od 108 do 144 milionů podle délky. Navíc by musel vést pod pozemky, které nejsou města,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Lávka o délce 240 metrů bude podle prvních odhadů stát 45 milionů korun a s podporou evropských dotací by město doplácelo necelých sedm milionů. Nadchod se má stavět s plánovanou modernizací železničního uzlu, kterou připravuje Správa železniční dopravní cesty. Hotová má být do roku 2022, kdy končí dotační období EU.

„Nadchod má začít na samém kraji nástupišť u budoucího terminálu B pro linkovou dopravu a vyústit v ulici K Vápence, kde má zároveň vzniknout terminál Jih pro autobusy a parkovací dům pro 500 vozidel. Na tom samém místě by si lidé mohli kupovat i lístky na vlak,“ doplnila Dvořáčková s tím, že by díky novému terminálu nemusela stovka aut denně zajíždět kolem Parama až do centra města. Opozice však upozorňuje, že radnici chybí pro terminály potřebné pozemky.




Nejčtenější

Foxconn chce Mongoly proto, že se neumějí ozvat, říká šéfka neziskovky

Helena Grundmanová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Most pro kritizuje...

Pardubický výrobce elektroniky Foxconn chtěl přivézt do města další stovky dělníků z Mongolska, ale město nesouhlasí....

Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...



Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...

Překonat nejde jen Kratochvílová. Welsch ztraceného rekordu nelitoval

Jiří Welsch (vlevo) v dresu Boston Celtics fauluje Shaquilla O'Neala z Miami...

Dlouhých třináct let byl Jiří Welsch nejlepším českým střelcem v basketbalové NBA. Na jeho 24 bodů si úspěšně troufl až...

Boj se státem je náročný. Chci ale dokázat zlo dotací, říká podnikatel

Podnikatel v nesnázích. Petr Fryč chce, aby mu stát nahradil škodu, kterou měly...

Dotace na stavbu dálnic či zateplení škol, proč ne? Ale posílat veřejné peníze do soukromého sektoru je čiré zlo, říká...

Další z rubriky

Ústecké muzeum ožívá a láká na kávu, kolo i osmičky

Radim Urbánek se stal ředitelem Orlickoústeckého muzea letos v lednu.

Ústecké muzeum zve návštěvníky s nástupem nového ředitele Radima Urbánka nejen na výstavy, ale i setkávání u kávy,...

Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...

VIDEO: Zloděj „na nákupech“. Značkové řasenky a krémy mizely do bundy

Značkové krémy si muž strkal do bundy

Ačkoli měl nákupní košík, kosmetiku si strkal do bundy. Během pěti minut takto neznámý muž „nakoupil“ v jedné...

Najdete na iDNES.cz