Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak postavit silnici R35 napříč krajem? Nejlépe po kouskách kolem měst

  14:30aktualizováno  14:30
Postavme nejdříve obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle a pak se uvidí. Zdá se, že přesně tak by mohla vypadat stavba silnice R35 přes Pardubický kraj na Moravu.

Cestou k dokončení silnice R35 by mohly být obchvaty měst. | foto: MAFRA

Je příjemné jezdit po dlouhém novém úseku čtyřproudové silnice. Budoucnost R35, vedoucí přes Pardubický kraj, se ale bude ubírat asi jiným směrem.

Plánované úseky R35

1. část R35

Opatovice - Časy 12,6 km
Časy - Ostrov 14,5 km

Plánované dokončení v ideálním případě v roce 2018

2. část R35

Ostrov - Vysoké Mýto 7,2 km
Vysoké Mýto - Džbánov 5,8 km
Džbánov - Litomyšl 11,5 km
Litomyšl - Janov 6,75 km
Janov - Opatovec 11,75 km
Opatovec - Staré Město 16,6 km

Ředitelství silnic a dálnic už počítá s variantou, že vybuduje jako první obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle. Zbylé úseky později. Po podobném plánu volal před časem i starosta Vysokého Mýta.

Vybudování 28 kilometrů dlouhého úseku od Opatovic k Zámrsku je až na výkupy pozemků připraveno. Stavět by se mohlo příští rok a silnice by v nejlepším případě byla hotová v roce 2018.

Klíčové je, co bude pak. V plánech figuruje rok 2018 jako začátek stavby dalšího úseku. Ale kterého?

Ředitelství silnic a dálnic stavbu R35 od Zámrsku k Moravské Třebové rozdělilo na šest úseků s tím, že zvlášť vyčlenilo obchvaty Vysokého Mýta (5,8 km) i Litomyšle (6,75 km). Obchvaty je možné poměrně jednoduše napojit na stávající silnici I/35.

"Nezaručíme, kolik budeme mít peněz z Evropské unie. Když budou prostředky jen na tyto dvě stavby, budeme stavět jen obchvat Litomyšle a Vysokého Mýta a ostatní budou čekat," řekl vedoucí pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr na jednání s poslanci ve Vysokém Mýtě před několika týdny.

Starosta Vysokého Mýta Miloslav Soušek to uvítal, už delší čas požaduje, aby stát začal přednostně stavbou obchvatů.

"Považuju za velký úspěch, že se trasa rozdělila na úseky a že umožňují samostatnou stavbu obchvatů. Co stojí řidičům v cestě při jízdě na Moravu? Především právě Vysoké Mýto a Litomyšl," řekl Soušek.

Obchvat by pomohl obyvatelům ucpaného Vysokého Mýta, kde naříkají chodci i řidiči. Polepšila by si i Litomyšl, byť ta disponuje čtyřproudovým průtahem silnice I/35, který sice dost necitlivě dělí město na dvě části, ale auta neničí život ve městě tak jako v Mýtě.

Od Gajeru je silnice už slušná

Řidiči by ovšem museli opakovaně najíždět a sjíždět z dobré silnice na horší. Rozkouskování by teoreticky mohlo akci také prodražit.

Vebr uvedl, že silnici R35 potřebuje Pardubický kraj zejména v úseku od Opatovic nad Labem po Gajer.

"Pokud se dostaneme za Litomyšl na Gajer, tak se napojujeme na silnici v kategorii S 11,5, která nevede už žádnou obcí, malinko krajem líže Moravskou Třebovou. Jinak jde mimo zastavěné území, a tak už by sloužila určitě pro kamiony jako náhradní stavba za D1 a území by strašně pomohla," uvedl Vebr.

Stavba na etapy ale má své kritiky. Hejtmanovi například vadí i to, že čtyřproudová silnice bude přivedena k Mýtu, kde nebude nějaký čas její pokračování.

"Není možné, aby doprava vyústila v provizorním sjezdu u Ostrova a dále byla vedena po stávajících komunikacích. To by byla pro Mýto katastrofa," uvedl například hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Ředitelství silnic uznává, že nejlepší by bylo na rok 2018 připravit a zahájit stavbu všech šesti úseků z Ostrova do Starého Města.

"Nestavme si vzdušné zámky, že budeme mít tříkilometrový tunel a silnici dostavěnou do Starého Města v dohledné době, tomu nevěřím, tomu nevěří nikdo," uvedl Vebr.

Starosta Vysokého Mýta vidí na rozkouskování stavby vady, ale je to podle něho lepší než nic. "Dnes si nemůžeme vybírat, jestli je to varianta lepší, nebo horší. Hlavní je dostat auta z Litomyšle a Vysokého Mýta," uvedl.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rentgen a tomograf v Pardubické nemocnici zkoumaly nádobu z doby železné. Na...
VIDEO: Bronzové vědro z doby železné prozkoumal tomograf i rentgen

Unikátní bronzovou nádobu, kterou minulý měsíc našli archeologové na Pardubicku, zkontrolovali odpoledne pracovníci radiodiagnostického oddělení Pardubické...  celý článek

Schaeffler Production CZ, dříve INA Lanškroun, slavnostně otevřela nový výrobní...
Výroba dílů pro automobily zaměstná v nové svitavské hale na tisíc lidí

Německá firma Schaeffler ve čtvrtek otevřela ve Svitavách nový závod, který dá práci přibližně tisícovce lidí. Investuje do něj téměř 100 milionů eur. Zatím je...  celý článek

Projekční firma JIKA - CZ zveřejnila vizualizace, které ukazují novou podobu...
Pardubičtí politici budou hledat shodu v bitvě o opravu Letního stadionu

Zasedání pardubického zastupitelstva trvá v posledních letech neúměrně dlouho. V pondělí to nebude jiné. Politici budou mít od 16 hodin nezvykle v Ideonu na...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
ÚDRŽBÁŘ PRO AUTOMATIZOVANÝ PROVOZ, OLOMOUCKO

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj, Olomoucký kraj, Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 25 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.