Pokračování stavby silnice R35 vázne na výkupu pozemků.

Pokračování stavby silnice R35 vázne na výkupu pozemků. | foto: Martin Švec

Slíbený měsíc je pryč a snaha poslanců o urychlení R35 je bez výsledku

  • 8
Příprava výstavby rychlostní silnice R35 se zatím příliš neposunula. Na ministerstvo financí a dopravy zatím doputují pouze dva návrhy, které by měly práce uspíšit. Sliby poslanců však na začátku roku vypadaly zcela jinak.

Poslanci z Pardubického kraje si dali na schůzce ve Vysokém Mýtě na konci ledna tři týdny na to, aby rozjeli akci na urychlení stavby rychlostní silnice R35, která zatím vázne na výkupech pozemků.

Dříve platil stát vlastníkům sto korun za metr, kvůli novele zákona ale už jen třicet korun, což prudce snížilo šanci na rychlou stavbu silnice R35.

Bohužel ani po měsíci hmatatelné výsledky nejsou. Tedy až na to, že Asociace pro rozvoj infrastruktury vypracovala analýzu, jak mají poslanci postupovat. Věc přitom spěchá, když se něco nestane, pro silnici na Moravu to bude znamenat další odklad.

Peníze jsou připravené

Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že bude mít k dispozici dost peněz, aby mohlo začít příští rok stavět úsek silnice R35 z Opatovic nad Labem k Vysokému Mýtu.

"Chceme, aby byla zahájena v roce 2015. Pokud ale bude pokračovat stávající legislativa, která nám snížila ceny pozemků, tak to nestihneme," uvedl ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.

Analýza Asociace pro rozvoj infrastruktury popsala přesně to, co však poslanci už věděli. Že zvýšit výkupní ceny pozemků lze dvěma cestami. Změnit cenový výměr ministerstva financí, anebo novelizovat zákon. Je známo, že první varianta je rychlá, druhá dlouhá.

"Legislativně a právně je čistší varianta B. Jenže ta musí projít legislativním procesem, Sněmovnou. Mnohem rychlejší je tedy varianta A," uvedl poslanec ANO Martin Kolovratník, který má za úkol úsilí poslanců o rozhýbání klíčové krajské stavby stavby R35 koordinovat.

Právě on slíbil, že změnu cenového výměru předloží ministrům financí a dopravy, kteří jsou z hnutí ANO. To se ale ještě nestalo.

"O obou variantách budu co nejdříve informovat oba ministry. Antonín Prachař je bohužel tento týden na dovolené. Na nich bude politické rozhodnutí, kterou z těch variant zvolit. Já osobně se přikláním spíše k té první - chci věc uspíšit za každou cenu," uvedl.

Na celé věci je trochu překvapivé, že poslanci z kraje se spolehli na právní analýzu Asociace pro rozvoj infrastruktury, která sdružuje stavební firmy.

"Pochopitelně si můžeme udělat vlastní analýzu, každý z nás má k dispozici tzv. "expertné" na právníky. Ale toto byla nejrychlejší cesta," uvedl Kolovratník s tím, že si sám nechal udělat vlastní analýzu, jejíž závěry jsou podobné.

Změnu uvítají i v Chrudimi

Na změnu výměru ministerstva financí nebo zákona nečeká jen silnice R35, ale například i druhá etapa obchvatu Chrudimi v úseku od Kaufladu po konec Slatiňan. Ředitelství silnic a dálnic zastavilo v této lokalitě výkupy pozemků. Při cenách třicet korun za metr to prý nemá ani smysl.

"Pro nás je to hodně důležité. Byli bychom opravdu neradi, kdyby se dokončila jen první část obchvatu Chrudimi," uvedl místostarosta Jaroslav Trávníček.