Proti schválené silnici přes bývalé cvičiště brojí opozice i aktivisté

  11:19aktualizováno  11:19
Na jedné straně nesporný úspěch pardubických radních, na straně druhé hodně nejistá budoucnost projektu silnice z Višňovky do Pardubiček. Její stavbu sice zastupitelé schválili, ale už nyní zástupci opozice i zelených iniciativ slibují, že ji budou silně torpédovat.

Opuštěný železný most nad řekou Chrudimkou by stavbou silnice opět našel využití. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pardubičtí radní získali od armády potřebné pozemky, zastupitelstvo smlouvy schválilo, a vlastně tak otevřelo cestu ke stavbě nové cesty z centra města ke krajské nemocnici. Tu lidé z vedení radnice považují za přínosnou už jenom proto, že by podle nich měla nahradit jihovýchodní obchvat města, který se hned tak stavět nebude.

„Vzhledem k tomu, že jihovýchodní obchvat, byť se o jeho vybudování město intenzivně snaží, je otázkou několika (spíše více) dlouhých let, domnívám se, že vybudování propojky nebude neefektivním plýtváním,“ uvedl v dubnovém Radničním zpravodaji primátor Pardubic Martin Charvát.

Ostatně právě tento názor na posledním zasedání zastupitelstva převážil. A to i přesto, že hlavně z opozičních lavic zaznívala ostrá kritika silniční spojky.

„Kolem silnice visí ve vzduchu minimálně šest komplikovaných otázek. Odpovědi na ně nám ukazují, že celkově jde o nesmyslný záměr,“ uvedl lídr sdružení Pardubáci František Brendl.

Nejen jemu se hlavně nelíbí, že město převzalo od vojáků pozemky s tím, že silnici určitě postaví do roku 2022. Pokud to tak nebude, radnice bude platit pokuty.

„Hned první rok to bude půl milionu, pokud to nestihneme ani v dalších letech, budeme platit dál. Penále se bude stupňovat,“ upozorňuje František Brendl.

Už je jasné, že stavbu propojky budou aktivisté blokovat

A jako bývalý náměstek primátorky má celkem bohaté zkušenosti s tím, že spustit jakoukoliv větší stavbu v Pardubicích není právě snadné.

Jeho pochybnosti jsou o to silnější, že před odstartováním stavby je nutné schválit 19. změny územního plánu. A ty leží v radničních šuplících už hodně dlouho. Navíc třeba Jakub Kutílek ze Strany zelených se už nechal slyšet, že právě změny územního plánu použije k tomu, aby stavbu nové silnice zablokoval.

„Propojku považuji za nekoncepční a neefektivní dopravní řešení a záměr, který je v rozporu s mnoha veřejnými zájmy. Ujišťuji vás, že jsem připraven bránit výstavbě propojky všemi dostupnými právními prostředky,“ napsal všem zastupitelům Jakub Kutílek, který před časem pracoval přímo na magistrátu, takže ví, jak se v podobných situacích dá nejlépe postupovat.

„K blokování stavby použiji veřejné projednání změny územního plánu, územní řízení o umístění stavby a stavební povolení,“ osvětlil politikům svou taktiku Kutílek.

O stavbě silnice se už poněkolikáté vedla na radnici dlouhá debata. A to i přesto, že se vlastně všichni zastupitelé shodli na tom, že nová spojka je pro město třeba. Jenže zástupci opozice by ji chtěli vést jinudy. Navíc upozorňovali také na to, že není jasné, zda plánovanou dopravu zvládne starý vojenský most přes Chrudimku, jak nová silnice bude propustná a jak se její otevření projeví v okolních ulicích.

„Chybí nám dopravní model, na jehož základě se můžeme rozhodovat zda stavět, nebo ne. Propojka potřebná je, ale ne takto, jak ji navrhujete,“ vytkl radním architekt Milan Košař ze sdružení Pardubáci.

Propojku prosazovala už v minulosti opozice

Ti se však ústy primátora Charváta hájili, že jen převzali plán, který vznikl právě v době, kdy většina dnešní opozice seděla ve vedení úřadu. „My jsme se s vaším plánem ztotožnili a nyní se ho snažíme naplnit. Vše jste schválil už v roce 2014, tedy předtím než jsme přišli na radnici,“ uvedl Martin Charvát.

Ovšem i jemu musí být jasné, že ke spuštění stavby je stále hodně daleko a do roku 2022 silnice bude hotová jen při shodě mimořádně příhodných okolností.

„Konstatuji tedy (stejně jako několik odborů magistrátu v důvodové zprávě), že město Pardubice s největší pravděpodobností nebude schopné dostát navržené smluvní podmínce ze strany armády, protože stavbu nestihne do roku 2022,“ dodal Jakub Kutílek.

„Já respektuji, že ta smlouva je riziková. Na druhou stranu jsem podobné smlouvy pod sankcemi uzavíral už i v soukromém sektoru a není nutné mít z ní strach. Věřím, že se silnice postaví a bude užitečná,“ dodal primátor.

Přibližně v těchto místech by měla vést nová silnice.

Přibližně v těchto místech by měla vést nová silnice.

Mapy poskytuje freytag & berndt vydavatel nejrozsáhlejšího obrazového vlastivědného průvodce o naší zemi Český atlas.

Nejčtenější

Větev propíchla sedadlo spolujezdce v jedoucím autě, řidič vyvázl

Větev nezastavilo ani sedadlo spolujezdce. Řidič jel naštěstí sám.

O obrovském štěstí může vyprávět řidič z Orlickoústecka, kterému čelním sklem za jízdy prolétla až do auta silná větev....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

U silnice ležel mrtvý muž s kolem, málem ho ještě přejeli

Při nehodě u Spáleného Poříčí se těžce zranil cyklista. Po střetu s autem a...

Policie vyšetřuje nález mrtvého 37letého muže na silnici na Pardubicku. Vedle muže leželo kolo. Jestli na něm mrtvý...

Deset porážek v řadě. Hokejové Pardubice se topí víc než za Rohlíka

Pardubičtí fanoušci na úterním zápase se Zlínem vyvěsili transparent s...

Pardubické Dynamo opět přepsalo ty nejčernější stránky své historie a v neděli zaknihovalo desátou porážku v řadě....

Vysokoškoláci vyrazili v roce 1968 pěšky do Sofie, teď se hledají

Jiří Belej (vpravo) a Zdeněk Smiřický dnes.

Před padesáti lety se Jiří Belej vydal spolu s dalšími studenty z vysokých škol na pěší pochod do Sofie. Životní osudy...

Další z rubriky

Nedávejte mi nic, hlásá letáková kampaň. Do jejího čela se postavil starosta

Starosta Svitav David Šimek se postavil do čela  protialkoholní kampaně.

Ve Svitavách vstoupila do ostré fáze kampaň radních, kteří u obchodních center začali kolemjdoucí přesvědčovat, aby...

Vysokoškoláci vyrazili v roce 1968 pěšky do Sofie, teď se hledají

Jiří Belej (vpravo) a Zdeněk Smiřický dnes.

Před padesáti lety se Jiří Belej vydal spolu s dalšími studenty z vysokých škol na pěší pochod do Sofie. Životní osudy...

Opravené autobusové nádraží v Moravské Třebové hlídají před vandaly kamery

Autobusové nádraží v Moravské Třebové prokouklo.

Budova autobusového nádraží v Moravské Třebové se zaplivanou čekárnou a ještě horším bufetem v sousedství, který...

Najdete na iDNES.cz