Matěj Machač před mobilní kavárnou v centru Pardubic.

Matěj Machač před mobilní kavárnou v centru Pardubic. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Inženýr si splnil sen, v Pardubicích nabízí kávu a čokoládu na kolečkách

  • 3
Na prostranství před sídlem pardubické ČSOB stojí nablýskaná mobilní kavárna. Popíjet kávu z kelímku během chůze nebývá sice ten nejpříjemnější způsob, jak si ji užít, zákazníci se však u ní zastavují často. Její tvůrce za ni nedávno dostal druhou cenu v krajském kole soutěže Rozjezdy pro začínající podnikatele.

Osmadvacetiletý Matěj Machač je stavební inženýr a projektuje domy. Přitom si dokázal splnit svůj sen a mít svoji kavárnu. Káva mu totiž zachutnala už jako středoškolákovi. Ale protože zároveň věděl, že nemá dostatek peněz na pořízení kavárny na nějakém lukrativním místě, rozhodl se pro podnikání s kavárnou mobilní.

„Když jsem ji spatřil ve světě, dostal jsem chuť otevřít si něco podobného, ale ještě lepšího. S tím, že využiji jak své technické schopnosti, tak vše, co vím o kávě,“ řekl Matěj Machač.

Svoji první mobilní kavárnu vyráběl po tři roky v garáži během svého vysokoškolského studia v Brně, kde se mezitím mobilní kavárna objevila. Proto se rozhodl začít podnikat se svým typem v nejbližším větším městě na trase rychlíku mezi Břeclaví, kde byl doma, Brnem, kde studoval, a Prahou. Tak se dostal do Pardubic. Navíc získal posilu, zprvu spolupracovnici a posléze i přítelkyni Moniku Brethovou, která pracovala v různých kavárnách po světě. Její doménou je kávová kultura, jeho pak vylepšování kavárny – zvláště její druhý exemplář se může pochlubit řadou „vychytávek“.

„Moje mobilní kavárna je technicky nejdokonalejší, lepší než české i německé. Díky vytápění dokážeme fungovat i v zimě, neprší a nefouká do nich z boku, jsou oddělené od země, střecha je roztažitelná i výškově nastavitelná, což je důležité pro vjezd do garáže, kde musí být elektřina na dobití baterek a voda na její doplňování,“ říká Matěj Machač.

Jeho novým řešením je také způsob, jakým se kolos uvádí do pohybu - na rozdíl od jiných typů, které se tlačí před sebou, tento se táhne za sebou, a to i s přídavným vozíkem. Šikovný projektant jinak řeší i zásobovací prostory, koše, dřezy, boxy pro led či kelímky.

Kavárna s názvem Doppie Coffee není závislá na přípojkách, umožňuje připravovat a nabízet kávu kdekoliv je to možné. Je ekologická, nevydává žádný hluk, nezanechává za sebou zplodiny, může fungovat celoročně. Díky retro stylu zaujme na první pohled. Pro jejího tvůrce bylo důležité, aby celý provoz zvládl obhospodařovat vždy jeden člověk bez cizí pomoci.

Kavárna vyráží na akce

Mobilní kavárnu je možné spatřit běžně na Masarykově náměstí před pardubickým sídlem ČSOB Pojišťovny naproti Paláci Pardubice. Další pak u Zelené brány, tam kvůli nedostatku brigádníků jen nepravidelně. Ale občas některá z nich vyráží do dějiště akcí - na kávě si pochutnávají například účastníci majálesu, Pernštýnské noci, Retroměstečka, dostihů a dalších pardubických akcí.

Vedle více druhů káv či čaje a horké čokolády láká zvláště v létě na ledové frappe a ledové latte. „Běžné kavárny se musí starat o úklid, vybavení, nabídku zákusků a tak dále, my se zaměřujeme přednostně na kávu, aby byla precizně připravená. K nám chodí všichni, od dětí pro milkshake až po penzisty. Přitom nejsme konkurencí kamenným kavárnám. Kdo si chce v kavárně posedět, nejde k nám, ale když někdo spěchá kdykoli během dne, anebo když si chce dát kvalitní kávu, která není všude, tak ten jde k nám,“ dodal kavárník.

Kavárník uvažuje o franšíze

Porota krajského kola soutěže Rozjezdy pro začínající podnikatele se rozhodla ocenit druhým místem právě Matěje Machače. Tři roky mu trvalo, než přišel, jak na to, a nyní je připraven s Doppie Coffee jít i na zahraniční trh. To je totiž jeho další sen – nejen jako dosud pouze zaškolit a zapracovat u kávového minibaru brigádníky, ale přejít i na franšízu, tedy nabídnout zájemcům své podnikání za licenční poplatek při poskytnutí veškerého know how, surovin a všestranné pomoci. Podmínkou je dodržení kvality.

„S tímto svého druhu nejdokonalejším strojem na světě by měli možnost prodávat kávu na těch nejlepších a nejfrekventovanějších místech ve městech po celém světě, a to při minimálních nákladech na provoz,“ dodal Matěj Machač.