Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Emisní skandál Volkswagenu boom nezastaví, věří dodavatelé automobilek

  • 2
Firmy, které vyrábějí díly pro automobilky, zaměstnávají v Pardubickém kraji mnoho tisíc lidí. Přesto skandál s emisemi firmy Volkswagen jejich majitelé neřeší. Nemají na to čas. Nikdy neměli tolik zakázek jako nyní.

„Dieselgate“ může mít dopad i na automobilový průmysl v Pardubickém kraji, kde má silnou základnu. Vždyť se i díky němu může chlubit poměrně nízkou nezaměstnaností. Pro představitele firem vyrábějících automobilové díly není však aféra Volkswagenu něčím, z čeho by měli nadměrné obavy, přestože se může na jejich produkci v příštích měsících projevit. Práce mají totiž nyní nadbytek. Dokonce se dá říci, že prožívají „zlaté časy“. Tržby rostou, produkce firem v odvětví je na historickém maximu.

„Zažíváme neskutečný boom. Nestíháme vyrábět. Nedávno jsme postavili novou velikou tovární halu a už ji máme úplně plnou na pět let dopředu,“ řekl například Václav Čeloud, jednatel firmy Wolters Packaking Czech na Pardubicku.

„Daří se nám, pro automobilový průmysl je to dobré období,“ říká personální manažerka pardubického Panasonicu Eva Eriksson. „Spíše nestíháme, než že bychom neměli co vyrábět, naopak,“ uvádí jednatelka Plastexu z Vítějevsi na Svitavsku Dita Šejnohová.

Otázka ovšem je, do jaké míry může nadšení přibrzdit skandál Volkswagenu. Automobilka kvůli aféře s emisemi preventivně omezila výrobu, není vyloučeno, že se její vozy budou méně prodávat a případný pokles výroby pocítí i její subdodavatelé z našeho regionu.

„Možná krátkodobý pokles prodeje přijde, ale nic dramatického nečekáme. Zrovna včera jsem byl ve Volskwagenu, bavili jsme se o tom a toto mi potvrdili,“ řekl Václav Čeloud.

„Určitou obavu mám, s ministrem průmyslu Janem Mládkem bych souhlasil, že nějaký dopad na obrat firem aféra mít může, těžko však dopředu předvídat,“ řekl majitel jablonské firmy Isolit-Bravo Kvido Štěpánek.

Aféra Volkswagenu

Čeští výrobci automobilových dílů pozorně sledují skandál s emisemi, který propukl ve druhé polovině září. Tehdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí obvinila německý automobilový koncern Volkswagen, že u vozů VW a Audi s naftovými motory použila software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen připustil, že byl software instalován do zhruba 11 milionů aut po celém světě, ve většině z nich nebyl aktivní. Skandál kolem falšování testů emisí bude německý automobilový koncern Volkswagen podle analytiků pravděpodobně stát desítky miliard eur. Navíc se předpokládá, že bude mít negativní dopad na prodej automobilky a poškodí její dosavadní pověst.

Také zamykací systémy z přeloučského firmy Kiekert-CS míří vedle dalších předních automobilek na celém světě i do vozů skupiny Volkswagen. Generální ředitel Lukáš Hlava však zůstává klidný.

„Společnosti Kiekert a Volkswagen jsou dlouholetými partnery a mají intenzivní obchodní vztah jak v rámci Německa, tak i globálně. Z dnešního pohledu Kiekert neočekává žádné negativní projevy z této kauzy. To znamená, že zůstáváme klidní,“ řekl šéf Kiekertu. Podobně se vyjadřuje i představitel českotřebovského Böhm-Plastu.

Podnikatelé a manažeři se většinou shodují v tom, že od okamžiku, kdy aféra s emisemi propukla, uplynula relativně krátká doba a její dopad nelze přesně předpovídat. Ale někteří z nich se shodují v tom, že případ „vyšumí“, více z nich ho charakterizovalo jako „nafouknutou bublinu“.

„Je to uměle vyvolaná kauza, myslím si, že se automobilka dala dotlačit trhem v Americe u naftového motoru do téměř nedosažitelných hodnot,“ řekl ředitel ústecké firmy Flexima Kamil Bartoš.

„Časem se objeví, že ostatní značky budou mít podobné problémy a že to tak trochu vždycky odnese ten první. Nakonec se dojde k tomu, že příčinou byly nesplnitelné limity, které uvalil někdo, kdo tomu příliš nerozumí,“ dodal Štěpánek.