Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Taxisem už kůň neproleze. Na obávané překážce dnes spadne spíš jezdec

  19:00aktualizováno  19:00
Hektary trávy a kilometry živých plotů. Práce na dostihovém závodišti nezačíná týden před Velkou pardubickou. Trať se průběžně chystá po celý rok.

Pardubické závodiště, to je třiadvacet hektarů trávy, osm hektarů oranice a dva a půl kilometru živých plotů. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Už o tomto víkendu rozryjí kopyta dostihových koní dráhu pardubického Agrofert parku. Dvaadvacet plnokrevníků se v neděli 12. října postaví na start již 124. Velké pardubické s Českou pojišťovnou, aby překonalo jednatřicet překážek.

Nejen ty, ale i samotná trať téměř sedm kilometrů dlouhého dostihu pak musí být perfektně připravena.

„Nachystaná musí být tak, aby se koně nezranili. To je pro nás hlavní. Musí být kvalitní, aby i koně mohli ukázat své kvality,“ říká Jiří Janda, správce dráhy pardubického závodiště.

„A rozhodně to není jen záležitost několika týdnů před Velkou pardubickou, vždyť se tu běhá od jara do podzimu,“ upozorňuje Janda.

Udržují dva a půl kilometru živých plotů

Pardubické závodiště, to je třiadvacet hektarů trávy, osm hektarů oranice a dva a půl kilometru živých plotů, z čehož půl kilometru tvoří překážky, které koně zdolávají nejen při nejtěžším dostihu kontinentální Evropy, ale i při dílčích kvalifikacích na Velkou a jiných dostizích.

„Práce je to soustavná. Třeba živé ploty. Nesmí přerůst, musí mít určité rozměry a důležité je i to, aby větvičky nebyly tvrdé, ale naopak měkké, mladé a koně tak příliš při skoku neškrábaly. Trávu sekáme dvakrát týdně a hnojíme ji šestkrát do roka. Na jeden hektar přijde zhruba šest set kilogramů hnojiva ročně. Pak je důležitá i chemická ochrana proti plevelům, to je pro nás třeba i sedmikráska nebo pampeliška. Na dráze je nenajdete,“ vyjmenovává úkoly, které je nutné provést, správce areálu Janda.

Dráha se vždy připravuje tak, aby se do ní koně probořili na kopyto. Takže po dostizích podle Jandy vypadá i travnatá plocha tak trochu jako oranice.

„Třeba v cílové rovince, když se jen proběhne kůň, zbudou po kopytech díry. My pak chodíme a ručně je zasypáváme. Připravíme dráhu na to, aby ji koně zase mohli rozbít. Protože když to neuděláme, rozbijí si tam nohy,“ vypráví Jiří Janda.

„Týden před Velkou pardubickou se dráha uzavře, netrénuje se tu už. Pouze sem naběhnou zahraniční koně, aby si ji trochu zkusili, ale nechodí naplno, skočí si třeba tři překážky, což zvládneme hned upravit,“ dodává.

Důležité je také to, aby dráha byla dostatečně mokrá a koně došlapovali do měkkého. Tomu poslední dvě sezony napomáhá i nový zavlažovací systém a letos podle Jandy i dostatečně deštivé počasí. Koně pak nemohou běžet tak rychle a úrazů je proto méně.

Když je dráha naopak tvrdá, je pro ně snazší běžet a jsou tím pádem i rychlejší. Jenže právě tehdy se stávají častěji úrazy, protože koně dělají více chyb na skocích.

Překážku změkčují molitanem

Servisem procházejí i překážky, které se potáhnou měkkou hmotou. „Na Poplerův skok přijde pět centimetrů tlustý molitan, aby se koně, v případě, že se praští, nezranili,“ říká Janda, který byl i u proměny některých překážek.

Například legendárního Taxisova příkopu, který byl dříve nejobávanějším skokem. V 80. letech se totiž kvůli odvodnění prohloubil, a tím také zestrměl.

„Když koně nedoskočili až za něj, dopadli špatně na hranu překážky a buď jim praskly krční obratle nebo páteř. Když jsme se k areálu jako Dostihový spolek dostali v roce 1993, změkčili jsme příkop a vlivem toho se i hrana stala pozvolnější. Takže když tam pětimetrákový kůň, který utíká rychlostí šedesát kilometrů v hodině, doskočí, kinetická energie ho posune dál a nenarazí na hranu natvrdo,“ vysvětluje Janda, jenž sám od 80. let trénuje dostihové koně.

Navíc se hrany za překážkami, kam koně doskakují, vysypávají bílými pilinami. A to proto, aby koně ve chvíli, kdy jsou ve vzduchu nad překážkou, měli optické rozlišení terénu a věděli, kam doskočit.

Kdo hledá díru v křoví, ztrácí šanci

Podle Jandy se za poslední roky také zvýšila kvalita samotných koní, kteří dnes klidně doskočí i metr za Taxis, takže právě tam de facto nikdo nepadá, maximálně jezdec.

„Už to není tak, jako dřív, kdy všechno, co mělo čtyři nohy, tlačili do Velké pardubické. Olda Reisner měl třeba koně jménem Liz, ten měl na Taxisově příkopu vytipovanou díru v křoví a v podstatě jej prolezl. To už dneska nejde. To tempo je takové, že když něco takového kůň udělá, už nemá šanci se do dostihu dostat,“ vypráví se smíchem Janda.

Od revoluce se prý diametrálně změnilo všechno. „Koně dnes musí projít kvalifikací, majitelé musí zaplatit startovné... Staromilci sice říkají, že už to není ono, ale dříve to byl „Dukelský průsmyk“, kdo přežije, ten vyhraje. Dnes to je dostih, kde ještě dvacet metrů před cílem není jasné, kdo vyhraje, kde třeba osm koní bojuje o vítězství,“ dodal Jiří Janda.

Autor:


Nejčtenější

Vyschlá přehrada Pařížov se stala atrakcí, místo vody je měsíční krajina

Téměř vyschlá přehrada Pařížov na řece Doubravě. (7.8.2018)

Přehrada Pařížov byla postavená před 105 lety, aby chránila okolní krajinu před povodněmi. V roce 1997 ani její...

Zuřící řidič se vrhl na poslíčka s pizzou, který mu předtím vjel do cesty

Ilustrační snímek

Snaha o expresní doručení pizzy občas vede rozvozce ke stylu jízdy, který se spíše hodí na závodní okruh než na...



VIDEO: Chatař chytil zlodějku, která jej okradla a ujela na jeho člunu

Chatař si chytil zlodějku, která mu ujela na člunu

Chatař z domu v chatové oblasti nedaleko pardubické Cihelny úspěšně pronásledoval ženu, které mu ukradla cenné věci a...

VIDEO: Řidič zběsile ujížděl policii, na kolejích vůz otočil na střechu

Jízda bezohledného řidiče skončila v kolejišti.

Až dvousetkilometrovou rychlostí ujížděl policistům bezohledný třicetiletý řidič na Litomyšlsku. Jeho zběsilá jízda...

Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...

Další z rubriky

Pardubické letiště chce lepší parkování, využije vojenský autopark

Letištní terminál v Pardubicích těsně před dokončením. (20.11.2017)

Společnost East Bohemian Airport, která provozuje pardubické mezinárodní letiště, chce využít podzimní odstávku provozu...

Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...

Sejdeme se u soudu! Průšvihy politiků zaujaly filmaře, točí nový seriál

Průvodcem po aférách v seriálu Průšvihy první republiky bude herec Martin...

K některým dnešním praktikám v politice jakoby se jejich aktéři inspirovali událostmi před necelými sto lety. Tehdejší...

Najdete na iDNES.cz